Detaljfråga andning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
LindaVega

Detaljfråga andning

Inlägg av LindaVega »

:D

Hej alla profylaxproffs.

Skulle vilja veta skillnad kort/långsam och ren flämtandning (näsa/näsa) i frekvens.Andas både näsa/mun samt näsa/näsa med en frekvens på ung 120/ minut. ( två andetag/sekund)

Det jag helt plötsligt blev lite osäker på är om jag missuppfattat näsa/mun. Är det kort/långsam andning såsom Anna Wilsby beskriver det? Det är ju inte direkt någon långsam utandning om man kör 2/sek?? :shock:

Vet att anna beskrivit tre steg i sin andning...om du läser detta anna, kan du förklara lite mer i detalj skillnaden i frekvens mellan andningarna.

Usch, börjar bli nervös inför stundande förlossning och blir osäker på allt känns det som. Särskilt eftersom jag inte gått någon kurs utan enbart tränat på egen hand. Lite pepp behövs nog också...

Tack :heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Menar du mig :?:

Jag har inte alls kläm på den varianten Anna Wilsby arbetat fram utan kan bara flämtandningen så som Vellay beskriver den i "Att föda barn utan smärta". Och det är snabbt som ögat och så lätt att ingen nästan kan se att man andas, bara att näsborrarna är utspärrade :!: Då hålls diafragman så orörlig som möjligt.

Jag har beskrivit det, efter Vellay, i "VM i förlossning - lägg dig i träning" i Barnaboken.

Kan inget annat :shock:

Håller tummarna :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag antar att det är mig du söker? :wink:
Till din tjänst! :-({|=

Jo. Det är tre steg som lärs ut på kursen.

Man börjar med djup-långsam. In genom näsan, ut genom munnen. Djupa andetag, och långsamt, precis som det låter.

När det blir intensivare går man över till kort långsam.
Kort inandning genom näsan,(snabb flämtning) lång pust ut genom munnen, med fladdrande läppar.

I slutskedet går man över till ACCELERERAD kort-långsam, där det egentligen inte blir en längre utandning, utan båda är lika långa, och snabba. Det är i detta skedet av förlossningen man kan välja om man vill använda denna andning, ELLER flämtandning. Prova dig fram, vilket som känns bäst.

Precis som AW beskriver flämtandningen, är den väldigt ytlig.

Nu har jag andats här en stund för att se hur det var, hur det lät, och hur snabbt det ska vara. Blev riktigt yr i huvudet, totalt otränad ju!
Näsa/näsa blev c:a 160/minut
Näsa/mun blev c:a 130/minut.
Så du ligger nog ganska bra till!

Men vet du! Detta är viktigt! Jag vill att du känner dig säker på hur man gör! Skicka mig ett PM, så kan du få mitt telefonnummer, så kan vi andas per telefon! Allvar! Det går, jag har gjort det med två stycken innan. :D Om du vill alltså!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, förlåt :oops: Jag borde ha fattat. Det finns bara en anna :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

åh vad gulligt anna, skickar PM under dagen så kan vi bestämma en tid

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

TACK anna för din hjälp i telefon. :lol: Vilken tur att jag ringde, hade nämligen inte rätt teknik på näsa/mun andningen. Nu känner jag mig otroligt laddad inför förlossningen ( ja nervös också, men mest förväntansfull)

Det här forumet är oslagbart:D

Linda
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad bra att jag kunde vara till hjälp!! :D
Det är ju lite kul, att det faktiskt går att höra per telefon hur det ska vara!
Kommer du ihåg nu då, att stänga munnen vid inandning?? :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej Linda!

Minns att jag hade lite klurigt med flämtandningen också trots att jag gått kurs. Men min sambo sa en bra sak, hur jag skulle tänka när jag övade:

Tänk att du andas i en snabb cirkel, alltså att luften går i en snabb cirkel ut från munnen och in i näsan. Fattar du? Svårt att förklara. Om du tycker det verkar dumt, så strunta bara i detta tips. :D

/Jenny
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"