Vår 3-åring äter just ingenting till middag här hemma. Jag är inte speciellt orolig för att han får i sig för lite eftersom han äter välling på morgonen, frukost på dagis, lunch på dagis och får välling innan han går och lägger sig på kvällen. Vi har inte heller några större problem med att få honom att sitta kvar vid middagsbordet tills alla andra har ätit färdigt.
Han blir hungrig senare på kvällen och vill ha smörgåsar, det räcker inte enbart med kvällsvällingen. Här kommer problemet: sambon och jag är oense! Sambon vill att vi inte ska ge honom smörgås eftersom han inte har ätit sin mat medans jag tycker att det är ok att få smörgås vid sängdags eftersom det då har gått några timmar efter middagen. Jag vill INTE att han ska lägga sig hungrig.
Vad är rätt, hur ska vi göra?
Matvägrande 3 åring
Matvägrande 3 åring
Mamma till 3 underbara barn födda -90, -92 och -03.
Jag är även aktiv som Doula.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Gör en eller en och en halv delikat smörgås med intressant pålägg(gärna "fästande", så han får i sig brödet också) och skär i munsbitar och servera till maten. Som ska uppgå till en mängd mindre än en femtedel av sambons. (Jag räknar med att sambon väger ca 80 kg.)
Och låt honom vara med det
Vill han sedan av gammal vana ha smörgås på kvällen (också), ser ni bara förtjusta ut och meddelar: "Smörgås får du till middagen i morgon, älskling!"
På så vis lär han sig att man äter när det serveras mat, inte utanför programmet. Då äter man desto mer när det gives. (Men det tar några dagar att ställa om.)
Kvällsvällingen kan gärna komma lite närmare inpå, om möjligt.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tackar
Då ska vi prova med detta från och med i morgon!:) /Trixie
annawahlgren skrev:Det tycks mig som om sambon gör honom större än han är. Det behövs inte
Mat och mål ska vara trevliga saker
![]()
Gör en eller en och en halv delikat smörgås med intressant pålägg(gärna "fästande", så han får i sig brödet också) och skär i munsbitar och servera till maten. Som ska uppgå till en mängd mindre än en femtedel av sambons. (Jag räknar med att sambon väger ca 80 kg.)
Och låt honom vara med det![]()
Vill han sedan av gammal vana ha smörgås på kvällen (också), ser ni bara förtjusta ut och meddelar: "Smörgås får du till middagen i morgon, älskling!"
På så vis lär han sig att man äter när det serveras mat, inte utanför programmet. Då äter man desto mer när det gives. (Men det tar några dagar att ställa om.)
Kvällsvällingen kan gärna komma lite närmare inpå, om möjligt.
-
annawahlgren
det går sådär
Nu har vi provat med smörgås till maten en tid. Tyvärr är han inte intresserad av den men vi har varit stenhårda på att han inte får annat än välling efter maten. Han tjatar om smörgås och annat varje kväll fortfarande så vi kanske får köra på ett tag till? /Trixie
-
annawahlgren
Det är ju ingen som bestjäl honom hans smörgås utan det är tiden ni krigar om, och det kriget ska ni lugnt gå segrande ur eftersom ingen berövar den lille soldaten någonting.
Eftersom det är tiden eller tidpunkten det handlar om för hans aptit att sätta in, måste ni också vara extremt noga med att det ska ha gått ca 3,5 timme sedan han åt NÅGONTING - eller drack
Jag antar att det inte är ni själva som har koll på de där 3,5 timmarna
För utan aptit blir han helt enkelt inte hungrig. Och då spelar det ingen roll vad ni serverar. Han äter ändå inte. Förrän senare.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vi har nog inte koll
Jag tror dessvärre att du har rätt. Vi har nog inte koll på tiden. Ska försöka tänka på det så får vi se om det rättar till sig.
Tackar! /Trixie
Tackar! /Trixie
-
annawahlgren