Utslag

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Utslag

Inlägg av Gäst »

Lillen har fått utslag i ansiktet, som verkar vara på väg mot eksem. Riktigt röda och lite buckliga prickar på först kinderna och nu nästan i hela ansiktet. Vi var hos läkare för två veckor sedan och fick kortisonkräm som kanske har hjälpt lite men långt ifrån helt. Han nämnde också att det kunde röra sig om mjölkallergi och att vi skulle prova att ge honom laktosfri ersättning.

Sonen vägrar äta den, hur jag än blandar. Och med tanke på hur den luktar så är ju inte det så konstigt :shock: Det känns ju också fel att försöka få i honom sörjan med bara en gissning som grund. Vi ska ju tillbaka dit- men jag skulle gärna vilja ha lite råd vad gäller utslagen och om det möjligen kan ha med mjölken att göra eller inte.

Siri
Kajsa

Inlägg av Kajsa »

Hej Siri!

Jag kan inte hjälpa dig med utslagen, däremot har vi mycket god erfarenhet av Nutramigen, som ersättning vid mjölintolerans. Jag fick kämpa ett par dagar innan min kille drack det. Det luktar inte särskilt gott (och det smakar förskräckligt tycker jag). Hursomhelst, när vi blandat i lite vaniljsocker och efter idogt trugande så började han dricka och nu ÄLSKAR han det. Han var ca 4 månader när vi började.

Lycka till!

/Kajsa
Mamma till Gustaf 040227
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Kajsa!

:D Tack för råd! Vaniljsocker ska jag pröva redan vid nästa matning. Hur pass mättande är Nutramigen, kan den hänga med ett tag?

Hur upptäcktes mjölkintoleransen hos din kille och vad blir det för symtom? Jag tycker det är svårt att avgöra om lillen har problem med magen eller inte. Han kräks en hel del och kan vara väldigt orolig på kvällarna...men vi får se.

Siri
Kajsa

Inlägg av Kajsa »

Hej!

Han fick, på inrådan av BVC, babysemp som tillägg till amningen eftersom han gick upp dåligt i vikt. Han åt dåligt av det också och bajsade typ en gång i veckan, vilket var förknippat med stor vånda från hans sida (ont i magen). Vi beslöt då att prova Nutramigen och jag gick också över till mjölfritt pga amningen. Det blev märkbart bättre på bara någon vecka. Sedan har jag lagat all mat själv för att han inte ska få i sig några mjölkprodukter, men nu börjar jag prova med lite creme frais och grädde för att se hur han reagerar. Så här långt funkar det bra. Vi har gjort et pricktest som inte gav utslag. Men man kan tydligen vara intolerant ändå, enligt vad som sagts till mig.

Så vitt jag vet är Nutramigen näringsmässigt likvärdigt med välling och kan användas länge. Jag använder det som mjölk, reder det med maizena till välling och berikar viss mat med det. Han blir mätt och nöjd och glad.

Kajsa
Mamma till Gustaf 040227
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack igen! Sockret gjorde susen och han har nu surplat i sig tre flaskor. Skönt att magproblemen löste sig för er.

Siri
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Förlåt att jag lägger mig i... :oops:
Men - vaniljsocker till en liten 4-månaders bebbe!!! :shock: [-X
Jag tycker inte det låter som en så bra idé...

Nu är jag väl lite "ordningspolis" vad det gäller socker, men t.o.m BVC säger ju att man inte ska ge socker innan 1 år, AW säger 2 år!

Som sagt... förlåt att jag lägger mig i... :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nja, jag vet... Men det står faktiskt på förpackningen att man kan lägga i en tesked socker de första gångerna för att vänja vid smaken. Både vanlig ersättning och bröstmjölk smakar ju ordentligt sött och detta är mer åt träskhållet :roll: Tänkte lite som du men har efter tre flaskor redan dragit ner sockret till nästan inget alls.

Siri
Elise

Inlägg av Elise »

Hej!

På tal om socker så är det väl inte så bra. Vi hade det också i flaskan ett par gånger för att Aron skulle vänja sig vid eländet, men det är ju som du själv skriver inget man fortsätter med.

Hur går det med lillkillens utslag?
mamma till Aron, f?dd 5 sep-04
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

På tal om utslagen föresten. Ida hade sådana utslag som du beskriver när hon var liten bebbe.
Dom sa till mig att det var "vanliga bebis-prickar" och inget farligt alls.
En del bebbar har det, men det går över av sig själv.
Och det gjorde det. Hon åt bröstmjölk, och jag sprutade på några droppar mjölk på kinderna någon gång om dagen.
Du ger ju tillägg, men ammar du också? I så fall kan du ju prova "universal-kuren" bröstmjölk :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Nej, jag ammar inte...och sonstackarns kinder är antagligen ett resultat av det. Enligt läkaren vi var hos imorse. Utslagen har blivit mycket värre och jag har fått starkare kortisonkräm och vi ska fortsätta ett tag till med den nya ersättningen.
Oroar mig för Lillen och är lite sur på läkarens val av tidpunkt för amningspropaganda.

Men tack för svar och råd :D

Sockret har jag slutat med :wink: Han äter ändå nu, vilket har fått mig att även oroa mig för hans självbevarelsedrift...

kram
Siri
anna71

Inlägg av anna71 »

Hejsan Siri,

min flicka fick såna utslag vid samma ålder, trots att jag helammade. Det såg fult ut och var nog ganska irriterande. Till mig sa barnläkaren att det var "atopisk dermatit", ganska vanligt, men det går över med åldern. Man måste dock smörja in 2-3 gånger om dan med något väldigt mjukgörande, så att det inte skulle bli sår av det. Jag använde calendulakrämer från weleda och någon annan kräm med camomill och aloe vera. Här i Italien skulle de aldrig ge kortisonkräm till en bebis.

hälsningar
Anna i Milano
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Och tack för tips.

Nej, kortison låter inte så trevligt. Jag har bestämt mig för att åtminstone tillsvidare strunta i den. Och det känns lite konstigt också att hålla på och mixtra med maten när han inte har haft några större problem med magen.

Jag köpte miniderm på väg hem från läkaren och tror att jag ska pröva den mjukgörande vägen först :D

Siri
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Siri!
Överkänslighetsraktioner på små barn är ett mycket svårt kapitel, prickar och hudbesvär är ett annat mycket svårt kapitel och ibland hänger dom ihop, men inte alltid. Fortsätt utforska maten du och tro för allt i världen inte på att det faktum att du inte ammar har ORSAKAT sonen utslag, det är rent skitprat! Håller med om att amningspropagandan var felplacerad, en del doktorer verkar inte fatta att de allra flesta av oss VILL verkligen amma men vissa av oss kan inte, av skilda skäl.
Åter till er Siri. Kortisonkrämer är inte roligt på småbarn, särskilt inte i ansiktet. Man ska vara mycket försiktig och aldrig smörja huden närmast ögonen, det är viktigast när det gäller kortisonåpreparat i nyllet.
:arrow: Krtison dämpar den inflammatoriska reaktionen i huden men FRAMFÖRALLT lindrar det KLÅDA. Om lillbebisen inte har haft någon klåda kan du nöja dig med mjukgörande tycker jag. Har bebisen klåda och river sönder huden med naglarna bör du fortsätta med kortisonet eftersom annars riskerar du att barnet river upp sår som sedan blir stafylokockinfekterade och det kräver oftast penicillinbehandlling.
:arrow:Det VIKTIGASTE när man behandlar med kortison (vilket många doktorer glömmer att informera om) är att när man ska avsluta behandlingen så måste man TRAPPA NER i några dagar, annars kommer besvären tillbaka i full styrka i princip direkt. Det här beror på att kortisonkrämen bromsar kroppens egen produktion av kortison i huden och den msåte få en chans att hämta sig igen. jag tycker att du ska smörja i några dagar till, om du planerar sluta, men halvera dosen varannan var tredje dag, dvs smörja lika mycket men hälften så ofta i några omgångar, SEN kan du sluta.
Lite medicinska hårdfakta bara! :D
Hoppas det löser sig med prickarna!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Testa Dermanords baby care kräm. Dunderbra. www.dermanord.se

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack snälla, för råd :D

Ingenting blev nämnt hos läkaren om att man skulle trappa ner kortisonet, så det var mycket bra att veta. Vi har dragit ner det till en gång om dagen nu. Han river sig inte i ansiktet men jag tror ändå att det kliar eftersom han gnider kinderna mot lakanet och sover oroligt.

Jag tog en paus med den mjölkfria ersättningen eftersom det är svårt att säga vad som leder till eventuell förbättring om han får kortison samtidigt.

Underligt att man ska vara så känslig vad gäller amningen. Det borde ju räcka med att veta att man gjorde vad man kunde för att få det att fungera.

Siri
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"