Är nu mycket konfunderad, vår lilla 17 månaders har funkat som en klocka på alla tider och sommnat själv när vi lagt in henne i rummet som är nattsvart. Idag gick dock allt åt skogen och hon skrek som en besatt och var otröstlig, inget hjälpte med lättare buffning, ramsa eller så. Hon var väldigt arg och jag har aldrig hört henne så, jag har tidigare via er hjälp lärt mig att det är normalt om barnen skriker upp lite innan de kommer till ro men idag stod hon upp och skrämde typ grannens hund.
Jag tycker att ena kinden och tandraden känns svullen och jag tror detta stör henne när hon lägger sig på denna sida (magsovare).
Är det ngn annan som har erfarenhet av att tänder ställer till det ordentligt och stör rutiner och barnen?
Inget är ändrat i hennes dagsrutiner som på kvarten sett likadana ut i mer än 6 månader, möjligen har hon protesterat mera när pappa kommit med nattenallen då hon verkar börja förstå att nallen betyder go natt. Nattningen på dagarna sköts med lite öppnad dörr mednas det på kvällen är stängd dörr och nattsvart när vi går ut.
Nästa fråga
När kan barn uppfatta mörker och bli mörkrädda? Kan det vara detta som är på väg att hända?
en hungrid och försenad nattningspappa som undrar lite?
Problem med tänder?
-
Fjällfolket
-
fjällström
- Kontakt:
tänder
Hej
Vi har en liten tjej som är 16 månader gammal och hon har jättebekymmer när tänderna kommer
Hon blir blå/lila och svullen i munnen och missnöjd på dagarna. Vi ger nästan alltid alvedon till natten när hon ser ut så i munnen. Det hjälper några timmar. Är ju kanske inte bra att ge alvedon flera dagar i följd. Men när man vet att det hjälper så känns det inte som nåt alternativ att inte ge. Det är ju dessutom under en kort tid.
Men mycket annat händer ju också in denna ålder
Lite trots börjar väl visa sig så smått - eller stort
Vår lilla är ett bevis på det
Hon blir ofta väldigt frustrerad och hinner bli tokarg innan man lyckas avleda eller försöka förstå vad det är hon vill
Mycket händer i den lilla kroppen och ett uttryck för det är att ifrågasätta allt och alla. När det gäller läggningsrutinerna är det nog extra viktigt att mamma och pappa fortsätter som tidigare. Att ändra rutiner hjälper inte den lilla
Låtsas som att lilla ungen är den lyckligaste i världen som äntligen ska få gå i säng. Låt den känslan stråla hos er föräldrar, så hakar snart lillan på den känslan också
Ta inget extra för att hon protesterar. Lägg tillrätta (och låtsasa som om ungen skrattade), ramsa sedan x fyra ut ur rummet. Ge henne sen tid att reagera, det får man 
Vi har en liten tjej som är 16 månader gammal och hon har jättebekymmer när tänderna kommer
Men mycket annat händer ju också in denna ålder
Låtsas som att lilla ungen är den lyckligaste i världen som äntligen ska få gå i säng. Låt den känslan stråla hos er föräldrar, så hakar snart lillan på den känslan också
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702