Första natten på kuren avklarad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Minnevippen

Första natten på kuren avklarad!

Inlägg av Minnevippen »

Hej på Er!!!!

Nu har vi börjat och det känns som om första natten blev enligt skolboken, rätta mig om jag har fel. Avskärmad säng i vårt rum och att förkylningen är klart bättre gjorde det klart för start :) !

:arrow: Lilltjejen leker och är strålande glad innan läggning, och proppmätt.
:arrow: Kl.20.00 läggs hon i sängen, tillrättaläggande buffning i ca 10 sek, avslutar med solfjädern, ramsar på vägen ut.
:evil: VILDA protester hörs på en gång innan jag hunnit ut....ramsar i dörren övertygande X 4 och avvaktar, protester hörs men ökar inte.....avvaktar, det lugnar ner sig, men ökar sedan igen.
:arrow: Hör att hon trasslat in sig i sängen och täcket....skriker upp sig mer och mer....
:arrow: går in och lägger tillrätta, ett par buffningar, ramsar ut X 4...protesterar om vartannat, blir tyst, protesterar, tyst...lite gråt....
:) kl 20.18 helt tyst, ramsar bekräftelsen med in i sömnen....
:!: 20.25 vaknar, går in direkt lägger tillrätta, solfjäder på ryggen, ramsar på vägen ut....
:wink: 20.29 somnar helt tyst, bekräftelseramsa med in i sömnen.
:? 20.30-20.34 vaknar av sin förkylningshosta, lite gråt men lugn, verkar mest störd av att inte få komma till ro pga hostan...
:) 20.34 slutar hosta, somnar helt tyst, bekräftelseramsa in i sömnen.
:arrow: 01.30 vaknar, solfjäder på ryggen, några buffningar, ramsa X4, somnar om direkt, bekräftelseramsa in i sömnen :) .
:arrow: 04.05 vaknar, solfjäder, några buffningar ramsa X 6, protesterar direkt :x , ställer sig upp på alla 4 direkt då jag går och ramsan börjar....avvaktar, skriker mer , ramsar X 4, avvaktar, skriker lite mindre, sedan mer, ramsar X4 så håller vi på och "konverserar" hon frågar och jag svarar med ramsan...lägger henne tillrätta 4 ggr med solfjäder och ramsa.....
:roll: 05.20 är det helt tyst och hon har tagit bekräftelseramsan med sig in i sömnen..
:?: här undrar jag om jag gör fel när jag lägger henne tillrätta? skall jag låta henne vara? hon ställer/sätter sig upp hela tiden....när jag lät henne vara så la hon sig ner själv till slut men satte sig upp igen efter en stund, jag lade henne tillrätta när det kändes som om hon skulle skrika upp sig och bli mindre hysterisk...

:!: :D Väcker en sömndrucken liten tjej som knappt vill vakna kl 07.30...men ler direkt då hon kommer upp!

Äter stor portion med gröt, leker själv på golvet en halvtimme, pyssalr med annat.
:arrow: Kl 9.30 lur-dags 30 minuter....lägger i sängen, solfjäder, några buffningar, ramsa X4 ut, blir förvånad och tyst....
:arrow: 9.31 ramsar bekräftelsen in i sömnen men gråter igen efter det,
:arrow: 9.32 tyst...ramsar bekräftelsen in i sömnen, hon tar det och fortsätter vara tyst och somnar in....
:( 9.34 vaknar till, protesterar men lugn, gnäller "mamma, mamma" och "uhu" *gråt* till 9.44 helt tyst, bekräftelseramsa...sover vidare!!!

Väcker lillan kl 10.00 då skall vi gå ut innan lunch!

Vi höres! Kom gärna med kommentarer och förslag till förbättringar, det mottages tacksamt!!

Varma kramam Minnevippen!!!!
Med prins maj -02 och prinsessa maj -04
JH

Inlägg av JH »

:D Verkar ju ha gått jättebra! :D

Jag vet inget om att kura större barn, så jag kan inte ge tips, men vill bara peppa lite! :thumbsup:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Minnevippen

Litet klargörande...

Inlägg av Minnevippen »

...såg att det blev lite konstigt formulerat...där jag skrev att jag lade henne tillrätta för att "hon skulle skrika upp sig och bli mindre hysterisk"...

Med mindre hysterisk menar jag att hon var på väg att skrika upp sig och bli nästan hysterisk = "mindre" hysterisk......såg att det kunde uppfattas som om att jag skulle lägga henne tillrätta för att hon inte skulle bli så väldans hysterisk....oj oj vilket svammel, hoppas ni fattar :)

Kram
Minnevippen

Tack JH!!!

Inlägg av Minnevippen »

Tack för peppningen, just nu så känns allt toppen och min dotter verkar nöjd med att få den hjälp hon behöver och förtjänar!!!

kram, och kämpa vidare med vargen, det är ju VI som bestämmer om han/hon får komma in eller inte :P :twisted:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Kan hon sätta sig ner själv när hon ställt sig upp bör man låta dem göra det i störtsa möjliga utsträckning. Nu var det första natten och då tyckte jag du gjorde helt rätt!

Genom att lägga till rätta så svarar du: "ja, det stämmer. Det är natt och du ska nu slappna av så att du kan sova." . Det är jätteviktigt att du lägger till rätta, ramsar och har sikte på dörren (vilket du har) och inte blir hängandes inne hos henne för då vänjer hon sig vid att ha dig där när hon ska somna om.

Nätterna som kommer så ska du miminera trafiken så mycket som möjligt. Det brukar lösa sig av sig själv - det ska räcka med att ramsa utanför dörren. Så småning behöver man inte ens ramsa - för då sover de av sig själva hela natten :D och DET är underbart för dem och för oss :D

Lycka till!
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
camilla

Inlägg av camilla »

Här kommer mer peppning fran en som "undrade vad du holl pa med" vid ditt forsta inlagg, nu maste du ladda infor natt 2!! Hysteriska far de ju inte bli sa da ar det nog battre att lagga till ratta som du gor men om hon bara ar allmant "sur" sa ge henne chansen att fixa till det hela sjalv, sarskilt nu infor de kommande natterna da man, som sagt var, inte skall ga in i rummet i onodan. Harligt att du kommit igang iallafall och Lycka Till infor kommande natter, somnen ar nara!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :D Bara fortsätt enligt "skolboken" :D Är du påläst, bibehåller Attityden och vet vad du gör och varför, går resten lätt som en plätt :D Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Verkligen bra gjort - fortsätt i samma goda stil!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"