Förlossningsplan

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
LindaVega

Förlossningsplan

Inlägg av LindaVega »

:D

Hej ni som har använt er av profylaxandning under er förlossning- ja och alla ni andra också såklart :wink:

Skrev ni en förlossningsplan som ni lämnade till barnmorskan när ni kom in?
Hur omfattande var den?
Hur togs den emot?

Lite nyfiken eftersom jag själv sitter och skriver en plan nu som jag planerar att ta med när jag åker in. Jag har ju inte gått någon kurs, utan tränat helt på egen hand. Mitt mål är ju naturligtvis att enbart använda mig av andningen- men man vet ju aldrig vad som händer. Hur resonerade ni?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Linda :D
På barn nr 2 skrev jag en förlossningsplan. Det kändes väldigt viktigt då första förlossningen blev glanska strulig. Dels för att barnmorskan skulle känna till samt att både jag och maken skulle ha pratat igenom det - och tänkt igenom det.

Barnmorskan tog emot den som världens mest självklara sak och vi pratade om den. Den innehöll allt från att jag önskade bada, helst inte ville ha bedövning alls, samt att jag inte ville de skulle ta hål på hinnorna om det inte var nödvändigt för att övervaka bebisen.

Skrev också mycket kort om min förra förlossning eftersom vissa saker var kopplade dit.

Skrev dock ingen lång roman utan mer i punktform som vi tillsammans sedan kunde utgå ifrån.

Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag hade en förlossningsplan.
BM visste tyvärr inte alls vad profylax handlade om, men var väldigt intresserad och fascinerad av det jag gjorde.
Jag punktade upp vad jag skulle göra i de olika skedena, och poängterade att jag ville veta hur öppen jag var, så jag skulle kunna byta andning när det var dags för det.
Detta gick hon inte med på p.g.a infektionsrisken :twisted:
Det irriterade mig verkligen! :twisted:
Men kroppen skötte det av sig själv! Jag kände när jag behövde byta andning! :D
En sak jag skrev på listan var att hon inte skulle prata med mig under en värk. Jag behövde fokusera!! Hon pratade ändå... :twisted:
Jag sa till, men hon fortsatte :cry: Till slut pekade jag bara på den punkten men hårda smattrande fingrar till Per, och så sa han till lite mer på skarpen :thumbsup: Då lugnade hon sig.

På kursen sa dom att man kunde ha med ett sammandrag över de olika andningarna. Jag hade det, men det läste hon inte alls på.
Så var kortfattad, men ta med det viktigaste! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Jag hade ju kvar det i datorn! :D
Här kommer min lista för inspiration:

Önkemål inför min förlossning
• Jag har deltagit i Aurora-samtal p.g.a min första jobbiga och skräckfyllda förlossning
• Önskar lavemang vid ankomsten
• Badar gärna hett
• Kan gärna ta akupunktur, avslappnande nålplacering
• Undvik att prata med mig under en värk – gör det mellan värkarna!

• För övrigt har vi deltagit i en ”profylax-kurs” över en helg i Lund. Jag önskar föda mitt andra barn enligt denna metod och vill inte ha någon övrig smärtlindring om allting fungerar som det ska.

• Jag är väldigt rädd för att spricka och få bristningar, det blev väldigt illa förra gången. Jag skulle uppskatta om ni inför krystningen kunde smörja med mandelolja i och kring slidöppningen. (Medhar egen)

• Jag vill ha mycket stöd och uppmuntran i min profylaxteknik.

• Informera mig om allt. Inga rutinmässiga undersökningar eller åtgärder utan att först förklara och fråga mig.

• Läs igenom det jag skrivit om profylax nedan!

Detta är vad jag gör under profylaxen
1. När jag är öppen c:a 1-3 cm. kommer jag att djupandas under värkarna.
In genom näsan, ut genom munnen.
2. När jag är öppen c:a 3-7 cm. kommer jag andas på samma sätt, fast snabbare, kort inandning - långsam utandning.
3. Under slutfasen c:a 7-10 cm. kommer jag att andas snabbt.
Antingen på samma sätt fast jättesnabbt, ELLER korta, snabba andetag genom näsan. Jag hyperventilerar inte – det ska vara såhär!
Under punkt 2 och 3 kommer jag att ladda och avsluta med 2 djupa andetag.

När det är dags att krysta, säger ni som vanligt till mig att det är dags, men jag kommer att försöka andas flämtandning genom de första 2-3 krystvärkarna. Detta för att undvika bristningar.
Under utdrivningsskedet vill jag ha hjälp med att veta när jag ska krysta och inte. Jag hade inga ordentliga krystvärkar förra gången.
När jag sedan krystar kommer jag andas in, andas ut, andas in, hålla andan, pressa ner hakan mot bröstet och trycka med de muskler jag övat upp (INTE krysta som när man går på toaletten alltså)
Efter 10-12 sekunder andas jag ut och in igen, håller åter andan och trycker. 2 krystningar på varje värk.
Jag vill hela tiden veta hur långt barnet har kommit. Exempelvis vill jag veta när huvudet precis är på väg ut, så att jag kan flämtandas istället för att krysta, för att förhindra att jag spricker.

Eventuellt kanske jag vill ha syrgas efter både flämtandningen (punkt 3)
Och krystvärkarna. Men då menar jag ENBART syrgas – inte lustgas.
Bifogar även lite av kursmaterialet där det står utförligare om profylaxen och vad jag gör.

”Reservplan”
Jag vill verkligen föda enligt profylax-metoden, och hoppas det ska fungera bra för mig. Men om det inte fungerar, och jag känner att jag behöver någon annan smärtlindring, vill jag ha något som inte påverkar min förmåga att krysta när det är dags för det.
Det jag helst tar är Epidural. F.ö kan jag tänka mig lustgas och/eller
Västerviksspruta. Jag vill inte ha sterila kvaddlar.
Jag kommer att lyssna på er om ni har andra förslag!

anna igen
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:oops:
Kortfattad och kortfattad.... :oops: Nä det var jag visst inte... :oops:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol:

Kram Jannika
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Jag har blivit uppmuntrad av både Danderyds sjukhus och BB Stockholm att skriva förlossningsplaner så det har jag gjort. Jag skrev nog inte så specifikt just om profylaxen, mer om mina tankar och så. BB Stockholm har ett förlossningsbrev som man fyller i och sedan skickar in i förväg till dem. Båda förlossningarna har jag använt mig av profylaxen och inte fått några negativa kommentarer, bara positiva!

Skickar med länken till BB Stockholms födelseplan.

http://www.bbstockholm.se/docs/Fodelseplan.pdf
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för era erfarenheter och tack anna för din förlossningsplan :D
Har också tänkt att skriva i punktform och ta upp hur jag kommer agera i respektive "fas" av förlossningen.

Det jag funderade på var just att ha med en reservation för om andningen inte skulle "fungera" och jag behöver annan smärtlindring- det ska jag definitivt ta med + att de inte talar med mig under värkarna...

I Östersund rek. man att ta med sig en plan vid ankomst. Har dock hört lite olika varianter om hur den blir emottagen och respekterad :evil: Jag skulle ju allra helst vilja få en barnmorska som själv är väl insatt i tekniken- men det kanske är för mycket begärt. :? :?

Tar gärna emot fler funderingar

Linda
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Jag hade gjort en utförlig förlossningsplan, eftersom denna skulle bli min sista förlossning och den skulle vara PERFEKT :lol:

Jag skulle också använda mig av profylax som vanligt men ville verkligen ha en BM som visste något om det så jag bad om det och så ville jag inte ha någon smärtlindring alls denna gång och jag skulle föda i vilken ställning som helst utom liggande...
Allt detta stod i planen... men den kom inte med, för min man var livrädd att barnmorskorna skulle behandla oss annorlunda om vi kom med en massa "krav", knäppskallen. Jag ännu knäppskalligare som lyssnade! Men å andra sidan ville jag inte föda med en orolig man bredvid så jag kastade planen i min ilska :roll:

HAN skulle å andra sidan veta vad jag ville så jag förlitade mig på det, dessutom hade min barnmorska skrivit i journalen lite om min plan.

Det gjorde detsamma, ingenting blev som jag ville i förlossningen ändå...Förutom bebisen då, förstås :D

En barnmorska sa däremot att de inte gärna ville bli skrivna på näsan med ens förlossningsplaner och att man inte skulle skriva att de inte fick prata under värken eftersom det var en SJÄLVKLARHET! Jag vet inte, jag, vad som är självklart o inte :?

Jag skulle nog ta med en i alla fall om det hade blivit en nästa gång :wink:

Lycka till!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

AnnaO skrev:En barnmorska sa däremot att de inte gärna ville bli skrivna på näsan med ens förlossningsplaner och att man inte skulle skriva att de inte fick prata under värken eftersom det var en SJÄLVKLARHET! Jag vet inte, jag, vad som är självklart o inte :?
Jg pratade med en barnmorska, hon sa samma sak. Frlossnignsplaner där det stod typ:
Jag vill bli trevligt bemött, jag vill ha information om vad som händer
- det är självklarheter.

Hon tyckte relevanta saker var:
- tidigare jobbig förlossning
- om man tränat profylax eller inte
- om man hade några riktiga nojor eller fobier (jag var JÄTTERÄDD för kateter, och det var skönt att bm som satte den visste det)
- om man kände till olika smärtlindringar, och vilka man isåfall hade tänkt sig. Eller inte hade tänkt sig.

Hon gillade bäst brev i punkt form. Inte mer än en sida. Handskrivna brev gav lite plus i kanten :wink: .

Hon sa också, att om det är mycket att göra så hinner dom tyvärr inte läsa breven så noga. Men dom försökte alltid att läsa dom åtminstone en gång.

Kram Jenny!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Själv har jag visserligen aldrig profylaxtränat eftersom min dotter skulle födas med planerat snitt men jag hade ändå skrivit ett "förlossningsbrev" där jag valt ut det som var mest angeläget för mig.

Leia föddes istället med akutsnitt 8 veckor tidigt men innan dess låg jag inne på sjukhus 6 dagar. Jag fick mycket uppskattning för mitt enkla, kortfattade brev (i punktform som JennyH beskrev :wink: ) och upplevde att i stort sett alla jag mötte var väl insatta i min situation.

Om du vill så mailar jag gärna mitt brev.

Kram från Nancy
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Just det som du skriver AnnaO har jag tyvärr också hört :x TROTS att Ösd uppmuntrar dessa planer...Men jag tror snarare det beror på enskilda individer ( bm) än att det generellt är så.

Tack JennyH- ska verkligen försöka få ned min plan på en sida :D

Nancy- du får jättegärna skicka ditt brev om du vill

Kruxet härhemma just nu är att min sambo inte är så väl insatt än. Ikväll har han lovat att träna med mig samt gå igenom vad som ska stå i en plan osv...

Linda
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Om du vill så mailar jag gärna mitt brev.
:? Var för snabb här. Har sökt igenom hela hårddisken utan att hitta brevet.

Men du fixar nog det här utmärkt ändå :wink: :D

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"