Vad är det som stör sömnen?
-
Hampus i Lit
Vad är det som stör sömnen?
Hej
Har ju kollat runt lite på era andra scheman, ser att det ser i stort sett lika dant ut.
Men vi provar nu att dra ner lunch sovningen till 1 timme då han har haft väldigt tidiga uppvaknande en längre tid. natten är mellam 19-07.
I natt vaknade han dock en par gånger vilket han inte gjort tidigare och vi upplever att han är övertrött.?
Ska vi köra på med en timme och prova att lägga 18.30 istället?
Andra förslag?
Ska säga att han vaknar kl 06.00 nu i alla fall (förut 04-05) och låter ganska pigg.
Tack om någon har nån idé!
Har ju kollat runt lite på era andra scheman, ser att det ser i stort sett lika dant ut.
Men vi provar nu att dra ner lunch sovningen till 1 timme då han har haft väldigt tidiga uppvaknande en längre tid. natten är mellam 19-07.
I natt vaknade han dock en par gånger vilket han inte gjort tidigare och vi upplever att han är övertrött.?
Ska vi köra på med en timme och prova att lägga 18.30 istället?
Andra förslag?
Ska säga att han vaknar kl 06.00 nu i alla fall (förut 04-05) och låter ganska pigg.
Tack om någon har nån idé!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Hampus i Lit
Jaha, det trodde jag att man förstod......
hi hi
Tack för senast också, på Folkets Hus i Gällö!
Jo vi har följande:
07 morgon med välling
08.00 frukost med mamma
11.15 lunch
12.15 sova
14.30 mellis
16.30 middag
19.00 sova
Ska säga att jag hittade en tråd i just det här ämnet när jag letade runt så jag har fått mycket bra svar redan!
Känner att jag har bra koll på hur jag ska gå till väga men det är just lunchluren jag är fundersam på, behålla 1,5 timme eller dra ner??
Tack för senast också, på Folkets Hus i Gällö!
Jo vi har följande:
07 morgon med välling
08.00 frukost med mamma
11.15 lunch
12.15 sova
14.30 mellis
16.30 middag
19.00 sova
Ska säga att jag hittade en tråd i just det här ämnet när jag letade runt så jag har fått mycket bra svar redan!
Känner att jag har bra koll på hur jag ska gå till väga men det är just lunchluren jag är fundersam på, behålla 1,5 timme eller dra ner??
-
annawahlgren
Behåll middagsluren på 1,5 tim, tycker jag. Slopa däremot "sovtvånget". Se det som vila. Det är inte så noga om han sover hela tiden. Bara han njuter
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Hampus i Lit
Hej igen och Tack för svar!
Ja jag vet inte riktigt hur vi ska göra??
Innan han började med sina tidiga mornar sov han 1,5 timme om dagen.
När det började krångla så drog vi ner till 1 timme men märkte bara en lite förbättring.
Det är inget problem att sova middagsluren, han skulle nog kunna sova 2-3 timmar om han fick. Vi måste alltid väcka honom. Tror ju också att det beror på att han vaknar så tidigt.?
Nu har vi kört på med 1 timme men det blir som inte bättre. I morse vakneda han 05.00 och somnade inte om. Låter dessutom pigg!?
Han är ofta trött på fm men pigg på em-kvällen.
Hur går vi vidare?
Ja jag vet inte riktigt hur vi ska göra??
Innan han började med sina tidiga mornar sov han 1,5 timme om dagen.
När det började krångla så drog vi ner till 1 timme men märkte bara en lite förbättring.
Det är inget problem att sova middagsluren, han skulle nog kunna sova 2-3 timmar om han fick. Vi måste alltid väcka honom. Tror ju också att det beror på att han vaknar så tidigt.?
Nu har vi kört på med 1 timme men det blir som inte bättre. I morse vakneda han 05.00 och somnade inte om. Låter dessutom pigg!?
Han är ofta trött på fm men pigg på em-kvällen.
Hur går vi vidare?
-
Nancy
-
Hampus i Lit
Hej Nancy!
Oj glömde visst skriva dit det! Jo självklart får han välling, dessutom en riktig storätare, han brukar få 2st fulla flaskor (ca 450-500ml) beroende på hur han åt på middagen. Det kan dessutom bli frukt därimellan så magen brukar alltid vara full.
Vi ramsar direkt vid uppvaknandet sen låter vi han vara, blir han mycket missnöjd/arg så ramsar vi igen.Oftast blir han nöjd med första ramsan och sover då till och från till kl ca 06.30. Men målet är ju att han sover ända fram till 07.00 utan uppvaknande!
Andra gånger är han helt enkelt för pigg för att somna om tycker han! Inte vi!
Hjälp!
Oj glömde visst skriva dit det! Jo självklart får han välling, dessutom en riktig storätare, han brukar få 2st fulla flaskor (ca 450-500ml) beroende på hur han åt på middagen. Det kan dessutom bli frukt därimellan så magen brukar alltid vara full.
Vi ramsar direkt vid uppvaknandet sen låter vi han vara, blir han mycket missnöjd/arg så ramsar vi igen.Oftast blir han nöjd med första ramsan och sover då till och från till kl ca 06.30. Men målet är ju att han sover ända fram till 07.00 utan uppvaknande!
Andra gånger är han helt enkelt för pigg för att somna om tycker han! Inte vi!
Hjälp!
-
Nancy
Mina råd (utifrån vad som funkat fint hos oss):
Notera: många har med framgång avstått att ramsa helt och hållet för Säkra Sovare. Hos oss har det däremot funkat fint att servera en ramsa från vår säng, Leia hinner då inte vakna till ordentligt utan sjunker tillbaka i sömnen igen.
Hos oss ringer klockan alltid 07.00. Först då är det Leia morgon. Ingen större idé att ropa innan dess alltså. Om man nu vaknar kanske 06.30 (ramsar aldrig då det är mindre än 30 minuter kvar) kan man alltid roa sig med att sparka på spjälorna, bädda om sängen, peta på sina fötter, köra bil, fundera på vilka bestick man skall kasta på golvet just den dagen...
Alltså: våga lita på att barnet faktiskt kan ha en riktigt dräglig tillvaro där i sin varma, mysiga säng
Nancy
-
Hampus i Lit
Hej och tack för svar Nancy!
När jag nu tänker efter så innan den här karusellen drog igång så ramsade vi väldigt sällan. Han somnade om bäst själv!
Ska genast prova det
I morse vaknade han först 06.15 och fick lägga sig 18.40 igår kväll så det var ju helt ok. Självklart fick han ligga kvar till 07.00.
Nu har vi kört med 1 timmes lunchsovning så vi fortsätter här och ser hur det blir.
Tack för hjälpen!
När jag nu tänker efter så innan den här karusellen drog igång så ramsade vi väldigt sällan. Han somnade om bäst själv!
Ska genast prova det
I morse vaknade han först 06.15 och fick lägga sig 18.40 igår kväll så det var ju helt ok. Självklart fick han ligga kvar till 07.00.
Nu har vi kört med 1 timmes lunchsovning så vi fortsätter här och ser hur det blir.
Tack för hjälpen!
-
annawahlgren
Mitt tips brukar tvärtom vara att lägga barnet en halvtimme tidigare på kvällen (det märker han inte). Påverkar det morgonen så gör det det positivt. Märkligt nog, kan tyckas.
Men kör nu detta en vecka och se sedan vart det barkat
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022