Bajsproblem (fyraåring)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Vilken härlig tråd - precis vad jag behöver!!

Isaac, 3,5år, är likadan. Han blev torr vid 1 års ålder men har inte börjat bajsa ordentligt ännu. Han ville alltid ha blöja på sig och bajsade i den. När inte blöja fanns höll han sig istället. Så för någon månad sedan bajsade han plötsligt i toaletten 1 gång. Efter detta bad han inte om blöja längre men vill inte fortsätta bajsa i toaletten heller. Han kluttade i kalsongerna flera ggr per dag och kan emellanåt hålla sig i dagar. Så för en vecka sedan erbjöd jag honom blöja igen :oops: för att han åtminstonde skulle bajsa. Nu vill han ha blöja på sig hela tiden och säjer att "bajset kommer snart" men han kluttar mest bara i blöjan också. = Alltså tydligen stor separationsångest :?: När han säger att bajset är på väg ställer han sig (eller lägger sig på golvet) men benen i kors och verkligen kämpar för att inte bajsa.
Jag har gjort alldeles för stor sak av bajseriet i perioder och frågat om han inte ska gå på toaletten istället för blöjan och det har väl satt sina spår.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra, erbjuda blöjan eller göra som Anna säger om 4-åringen här uppe :?: Och om han då ber om blöjan :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

CajsaS skrev:Så för en vecka sedan erbjöd jag honom blöja igen :oops: för att han åtminstonde skulle bajsa.
:D Ajaj :roll: Där bad du om bekymmer.

Folk går liksom inte omkring och bajsar i blöjor - det var inte det du skulle lära honom, om man säger!

Läs kapitlet "Potträning?" tycker jag, i Barnaboken.

Gör sedan din bedömning - är han stor nog med tarmkontroll nog att sköta sina toalettbestyr på lilla muggen, eller behöver han blöja ett tag till :?:

När du väl tar bort den, är den borta. Punkt. Finns inte mer. Du kan leta själv, om han frågar efter den, men den finns faktiskt bara inte mer. Köpa nya är det inte tal om förrän det blir en ny bebis i huset. "Blöjor är ju för SMÅ barn", tillägger man förtroligt. "Bebisar, typ." Som om alla visste. Säskilt han :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Å tack för svaret Anna :D
Naturligtvis skulle jag inte ha erbjudit blöja (så här i efterhand :oops: ).
"Problemet" är att han fortfarande har blöja på natten (och det verkar verkligen behövas eftersom den är smockfull med kiss varje natt) så därför vet han att det finns och var de finns.
Innan så höll han inne bajset under dagen och bajsade sedan han lagt sig för kvällen och fått på blöjan. Detta fördröjde tyvärr nattsömnen mycket och även detta blev lidande.
Tarmkontroll han han definitivt eftersom han kan hålla sig i dagar om han vill.
Jag vill inte riktigt ge honom friheten heller att sköta allt själv med att torka sig osv eftersom jag inte tror att lyckas rent hygieniskt ännu.
Jag har läst potträningskapitlet flera gånger och ska ikväll läsa det än en gång. Jag har kört fast ändå och behöver lite mer input, tips och styrka från er.
Det är intressant att man har olika "problemområden". Själv tycker jag att jag nu (äntligen) har lyckats alldeles utmärkt med sömnen, maten, sociala delaktigheten osv med hjälp härifrån forumet och Barnaboken. Varför just jag har kört fast i bajseriet står jag frågande inför eftersom jag själv inte tycker att jag har problem med detta. Jag som alltid har trott att de som själva har problem med tex mat och ätande får problem med att föra hälsosamma vanor vidare :arrow: tänk vad fel jag nog har haft :!:
Hur som helst och efter en svamlande så vill jag gärna ha mer hjälp.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, kära nån, de små barnen är verkligen våra främsta pedagoger. På gott och ont, om man säger. Det är inte alltid man vill ha deras lektioner :roll:

Jag undrar om du inte måste backa bandet, helt enkelt. Betrakta honom som ett år mindre än han är. Eller ännu mindre. Sätt på honom blöja dygnet runt. Sköt honom som om han vore bebis. Helst på skötbordet. Duscha av lilla stjärten kan du göra i badkaret kanske, hållandes honom som en bebis.

Med bebisar brukar man inte prata så mycket om bajs. Eller alls. Vi vill ha bort själva ämnet ur skallen på dig :!: Tänk inte bajs, tänk blöjbyte. Som om han verkligen vore mycket, mycket mindre än han är.

Genom att backa bandet börjar du om därifrån det blev fel. När du känner, med handen på hjärtat, att du har glömt hela problematiken och bara byter blöja som du "alltid" gjort, då kan vi gå vidare :wink: :lol:
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Kära Anna, Tack för ditt svar :!:
Härligt att kunna få hjälp dirket från dig.
Efter ditt förra inlägg så bestämde jag mig för att bort blöjan helt på dagarna igen och bara ha den till natten. Isaac har bajsat på toaletten "på riktigt" 2 ggr sedan dess. Det har gått jättebra. De gånger som små olyckor skett har vi bara bytt kalsingar och sagt att vi måste lära _bajset_ att hamna i toan och inte i kalsongerna. Isaac och jag måste alltså gemensamt lära _bajset_ var det ska hamna, det är inte Isaac som ska lära sig. Detta fungerar mycket bra tycker jag. Han är helt med på noterna och känner ingen press (tror och hoppas jag verkligen).
Att han inte har bajsat fler gånger på toaletten sedan i lördags tror jag inte är något fel heller. Jag är likadan och går inte på toaletten varje dag heller.
Nu ikväll ska vi flyga till HongKong för att han ska hälsa på sin pappa som bor där. Isaac har alltid varit rädd för ljudet på tåg och flygplanstoaletter så jag har med mig blöja och eftersom det är natt när vi flyger och jag kan därför åberopa att det är nattblöjan han kommer ha på sig.
Jag tycker, tror och hoppas att detta snart kommer vara ett passerat kapitel.
Kram från Cajsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

CajsaS skrev: Isaac och jag måste alltså gemensamt lära _bajset_ var det ska hamna, det är inte Isaac som ska lära sig.
:D Det var en snabb och glad saklighet, icke-press och icke-presationsångest som kom galopperande där :!: Pris och beröm =D>

LYCKLIG RESA :!:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"