VAd gör vi för fel..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
gnillis

VAd gör vi för fel..

Inlägg av gnillis »

Hej o hå.
HAr nu en längre tid i barnaboksanda kämpat oss gröna i ansiktet föra tt komma ur denna situation-behöver soklart hjälp av alla er kloka på detta forum.

VArje gång vi äter ska här hällas ut.... [-X
Antingen är det drickans tur eller matens tur eller något annat kära vederbörande kommer åt..
Finns inget attt hälla så kastas haklappen,bordtabletten, kniv o gaffel o all annan lös inredning ner på golvet.
Har försökt det mesta.
Stoppa "eländet" i rätt ögonblick = testa när mamma är upptagen att skära på egen tallrik.
Säga att tallriken och allt annar ska stå på bordet o visa hur vi andra äter ger inte heller särskilt mycket.
Att med hennes hand torka upp alltihop är bara skoj..?? :?
Att till slut bli galen :oops: och söga nu är det för artoon gubbar bra att köra "stopppådettabeteende-stjälp isäng" går inte heller bra?
Hon blir otrsötligt ledsen och jag frågar med dörrenpå glänt om hon är färdig och hon snyftar jaaa mamma -inte hälla ut..

Tillbaka till bordet-kommer fårgan: Hälla ut? Och innan jag hinner svara är hele golvet fullt med dricka igen.. :(

VAd gör jag för fel?
Vi har nu hållt på såhär i ca 1 månad och det känns som om det blivit en "grej"-hur lösa?
Hoppas på tips o råd.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Ngn förvisning tycker inte jag det ska vara tal om i matsammanhang.
Hon är oxå för liten för att förstå resonemang kring HUR hon ska bete sig vid bordet. Min dotter är 6 mån äldre än din och hon äter nästan bara med händerna för tillfället.
Är hon verkligen riktigt hungrig vid måltiderna? Se till att det går 3 1/2 timme mellan målen. När hon börjar leka och hälla med mat och dryck, fråga då, är du färdig ska du ha mer, om inte så tackar du för maten. Det är bra att hon hjälper till att torka upp, fortsätt med det, även om hon skrattar. En dag trillar poletten ner. Jaha, man SKA inte hälla ut mjölken. Det har jag alltid trott. Men när den trillar ner kan man aldrig veta. En dag sitter de bara där vid bordet och upplyser en själv om att, - mamma, man ska inte hälla ut mjölken, man kan dricka den istället.
Hoppas du blev ngt klokare./ Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
blomman

Inlägg av blomman »

Håller med föregående talare! :thumbsup: Se till att hon är rejält hungrig, som sagt, och lägg in ett ordentligt ute-pass innan maten. En-två timmar i skogen får vilken unge som helst att äta som en liten häst!
Är hon med och lagar maten? Brukar också hjälpa... tror jag, jag har inte direkt någon egen erfarenhet av detta, mina har alltid ätit som just små hästar... :wink: (och sover som grisar, och klättrar som apor.. är det barn jag har?)
Tvååringar äter inte "fint" inom vuxenramar! Men äter de gör de om de bara är hungriga. Släpp tanken på kniv och gaffel, låt de ligga där, men kräv inte att hon ska använda dem.
Är hon med och dukar? Där kan du ju se otroligt hjällös ut och fråga henne: "Var ska nu tallriken och glasen stå igen??" Kanske det hjälper?
Jag kan bara svara för hur jag hade gjort, vilket jag inte har en aning om ifall det är rätt eller fel :?: . Jag hade nog sagt, när glas och tallrik och mat låg på golvet, att "oj då, det var ju synd nu går det ju inte att äta mer, så nu är nog du klar, tack för maten!" Och med handen om handen burit bort hennes grejer till diskbänken, torkat upp och sen satt mig själv och fortsatt äta.
Hoppas dagens måltider blir lugnare!
kokos

Inlägg av kokos »

Är det bara drickan som åker ner på golvet så kan man ju servera den när själva ätandet är klart?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
dubbelpappa

Inlägg av dubbelpappa »

Vad kul att hon äntligen upptäckt det roligaste av det roliga. Människan har ägnat mycket tid åt att undersöka gravitationen och det är naturligtvis otroligt spännande för en 2-åring också. Man måste hälla massa dricka och kasta massa grejer innan man fattar hur det funkar. Tycker absolut att man ska uppmuntra intresset med lite bollar och vatten i badkaret t.ex.

Fast det är klart, om mamma eller pappa tycker att det äts för lite och upptäcks för mycket så kan ju måltiden avslutas....

/dubbelpappa
Pappa till tvillingkillar födda 040327 och en lillebror född 080222
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om man pratar om faser, så kan man verkligen snacka om en "hällaut- fas"! Den har vi gått igenom med båda våra, och jag har liksom lärt mig att ha ena handen räddningsklar vid bordet, redo att rycka ut och hindra en skål med ärtor från att pröva gravitationens kraft. Och glaset får man bara när man ska dricka! Mindre bassning, och mera "visa" med lite humor, tror jag på!
Åsa
gnillis

Tuusen tack

Inlägg av gnillis »

för alla svar.
Skäms när ord som förvisning o bassning kommer upp.
Det är bara så svårt att inse att hon är "bara" två år...Hon pratar som få och är en glad,sprallig tjej som vi haft den stora fördelen att få kunna dela precis alla dagar med sedan födseln,
Hon har haft en rasnde utveckling sista månaderna och är rikitgt i sitt esse när hon får hänga tvätt,skura golv, gå och handla eller bara gå och gå på upptäcktsfärd på tomten.
Diskar och står i-låter som vi skaffat städhjälp men hon ääälskar att städa..
KAnske därav dricka o mat p golvet för att kunna städa igen.. :D

Skämt åsido men hon är en stor liten tjej som vi kanske helt enkelt begär lite för mycket av vid matbordet.
Ibland är det ju precis som Åsa B skriver att man är räddningsklar men en del dagar orkar man ju bara inte-å andra sidan är ju det mitt problem o inte vår kära dotters.. :oops:

Själva ätandet o hungern är inget problem-hon äter gärna o som en häst.
Hjälper till o dukar fram, o av o som sagt diskar gärna.
Vi får jobba på lite mer Oj o hoppsan tror jag bestämt,är farligt nära NEEEJ iblnad..*ler*
Men visst kan man väl bli lite galen.. :wink: även om det är fullt naturligt att de i två års ålder inte äter "fint"..
Kankse skulle ha en tråd om "vuxenfostran" också-hur man lär sig att gilla läget och blir klokare..Och säga mer Oj och Hoppsan o så.. :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Det tar TIIID det där med bordsskick :wink:
Clara var lite över 4 år när hon slutade äta med händerna.
Ja, det kanske inte är så roligt att höra, men så var det...

Ida, 3,5 äter nästan aldrig med besticken, och det ser förskräckligt ut på och under bordet efter varje måltid, särskilt ris...
Jag tar det med jämnmod denna gång, eftersom jag vet hur det var förra gången.men plötsligt är det över :D

Jag hade droppfri pipmugg (Ica) i den åldern din flicka är i :wink:
Då slapp man i alla fall att sanera efter drycken.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gnillis

Inlägg av gnillis »

Heeej anna-tror vi skrev en del för ett par år sedan..*ler*
Störs inte av att det ser ut som en liten stia vid middagsbordet.. :wink:
Det är just detta med att´det är liiiiite trpkigt att torka dricka stup i ett som en mindre poool i köket men vi har helt enkelt slutat med dricka till maten.
Det går ju bra att dricka senare om man är törstig.. :D
Trevlig helg allihop
kokos

Inlägg av kokos »

:D Ja ibland är lösningen enkel :D
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jo, men visst har vi pratat innan :wink:
Visst var det väl dop och svärmödrar den gången :?: Eller har jag helt fel :? :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gnillis

Inlägg av gnillis »

Heeelt rätt..
Jag har gett upp den biten med svärmor ska jag säga-apropå det..Meningslöst.
Lilltjejen blir två om 14 dagar och det går att räkna på fyrya händer hur många gånger de setts.. Sorgligt men sant.
Hoppas allt är bra.
Kram
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"