Men, nu sitter jag här igen, i sitt rum gråter min 6-åring -Jag KAN INTE SOOOVA!!! Äslakr du mig? Du älskar inte mig!!!
Jag älskar henne gränslöst, men vet inte vad jag ska göra för att få henne att somna om kvällen. 50% av kvällarna går bra, vi skrattar och är glada, läser saga, hon läser själv en liten stund, sen Godnatt-sovgott-Gudsänglarvakaröveross-Nightnight-Jag älskar dig!!
Jag jobbar hemifrån, så jag sitter oftast om kvällarna och arbetar i mitt rum mittemot hennes. Hon kan se mig genom dörrspringan.
Hon har börjat skolan, allt i hennes liv är harmoniskt och bra, och när hon väl somnat sover hon fint natten igenom. Upp halv sju på morgonen, isäng sju-halvåtta, klockan åtta ska det vara släckt och sovas.
Men ofta går det inte. -Jag KAN inte sova!!! Sen gråter hon, olyckligt, förtvivlat, ropar på mig... Jag säger lugnt att mamma jobbar nu, jag sitter här och vaktar, sov gott älskling! Men gråten blir allt olyckligare, mer förtvivlad. Jag försöker låta bli att gå in, men då kommer upprepade -Du älskar inte mig!! Älskar du mig?!? -JAA! svarar jag kärleksfullt och lugnt. Inget hjälper. Det kan dra ut på tiden i timmar, innan hon slocknar av utmattning.
Jag har Sova-hela-natten-boken, men hittar inget om så stora barn som hon.
Vad ska jag göra?!?? Jag klarar inte av att höra hennes gråt var och varannan kväll. Hon måste ju få sova!!! Det är själva insomnandet som är så svårt, hur hjälper jag henne???
Just nu gråter hon i sitt rum, en hackande, förtvivlad gråt. Det hjälper inte om jag går in. Nånstans har jag gjort fel, jag vet, hur börjar jag om, HUR GÖR JAG???