behöver hjälp med bröderna i sovrummet bredvid

Skriv svar
Gäst

behöver hjälp med bröderna i sovrummet bredvid

Inlägg av Gäst »

Hej alla!
Vad ska vi göra nu? Jag har som jag berättat nånstans lagt barnen i samma rum, slutligen. Det har gått bra, men det finns några fnurror som jag skulle behöva hjälp med att tänka kring...

:arrow: Lillebror 2 år är inne i en svajjig läggningsperiod. Vill gärna skrika mamma, protesterar hej vilt och springer gärna upp från spjälisen (om jag lägger, inte om pappa lägger :oops: förstås). Jag tror att läggningsritualen med honom fått svälla lite för mycket i längd och omfattning. Ikväll sprang han upp 20 gånger minst, och jag blev skitarg. Detta har vi varit med om i två omgångar förut så vi vet att det går över med rätt metod på några nätter. (inte att bli arg, alltså, men det var ett olycksfall i arbetet. Jag ska skärpa mig och bli mer saklig i fortsättningen...)

:arrow: Storebror 5,5 somnar bäst vid 20. Lillebror behöver egentligen somna vid 19.30, men då har han precis somnat när storebror ska läggas och vaknar till och blir sur.

:arrow: Vi vill så klart att bägge ska få sova färdigt på morgnarna. Problemet är att lillebror FORTFARANDE kan vara svår att få att somna om om han vaknar klockan 6, och 6.30 är det morgon. Om han vaknar till väcker han storebror, och om storebror måste gå och kissa, vilket han har en irriterande vana att göra ett slag före godmorgon, så väcker han lillebror. Om vi ska få en protesterande lillebror att sova mer, så väcker vi definitivt storebror. Och så har de vaknat alldeles för tidigt. Vår upplysning om att natten inte är slut ännu bemöts med snack, alternativt förtjust fnitter innifrån killarnas rum.

:arrow: Detsamma på kvällen. När vi lagt dem tillsammans, 19.30, ligger dom och snackar och blir mer och mer fnittriga och "igång". Några ganska bestämda, ibland småarga tillsägelser från oss har krävts för att de ska tystna. Men somnat har de inte gjort förrän en stund efter 20. Och vaknar de då kl 6 av att den ene måste kissa, eller av att den andra tycker att natten är slut, så blir det bara 10 timmars natt :shock: .

Det känns inte 100 det här. Hur tycker ni att vi ska tackla det? Ska vi köpa en väckarklocka och ställa in i killarnas rum? Ska vi bestämma att bägge sover från 19.30-6.30? (Bägge mår bra av 11-timmarsnatt, och lillebror sover dessutom 2 timmar på dagen. Storebror behöver enligt AW sova 12 timmar, men det har han faktiskt inte gjort på evigheter och vi tycker det funkar bra.)

Till saken hör att de bägge gärna vill sova tillsammans, dom tycker det är spännande och tryggt. Men som det är nu kan jag inte riktigt slappna av, och de får inte sin fulla sömn....

Jag är jättetacksam för lite input från er kloka!

Kram från Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kom på att vi måste ju göra hela läggningen med bägge tillsammans. Vi skulle kunna ligga i sängen alla tre och dricka välling (lillen dricker lite välling, ibland) och läsa saga. Förut har vi gjort det med barnen separat eftersom tiderna varit lite olika. Om vi börjar vid 19, och utgår ifrån att barnen ska sova vid 19.30. Och vakna 6.30. Då får storen 11 h, och lillen 11+2 h.

Men morgonuppvaken? Stora killen är aldrig kurad. Han har alltid sovit bra ändå. Det känns därför lite konstigt att han ska vara instängd i ett rum där lillebror ligger och protesterar för att han inte vill somna om på morgonkvisten. Storen tycker ju det är jättejobbigt när lillebror skriker.

Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
idag har jag gjort slag i saken och lagt dem samtidigt. Vi läste, sjöng en sång, busade och sa god natt. Sen tog det en halvtimme innan dom sov=kl 20 vilket är för sent för lillebror. Under den tiden kliade det i storebrors rumpa, det skulle kissas och snackas en del inne på rummet.

Alla rop på oss bemöter vi med "sov gott nu älskling" . Men när det blev för högljutt där inne gick jag faktiskt in och sa till dem att vara tysta. Tycker ni att man bör säga ifrån så fort flöjtandet börjar? Eller ska dom få ligga och väsnas innan de somnar? När de sovit var för sig har det nästan aldrig varit några ljud efter godnattet.

Vi har under dagen pratat om vad man gör när man vaknar tidigt på morgonen, dvs man ligger kvar och väntar till pappa eller mamma kommer och säger godmorgon!! Så vi får se om det tar skruv i morgon bitti....

Puffar lite för min tråd....

hej och god natt /Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, det funkar inte så bra det här!
Bägge somnar kl 8 på kvällen, och det ÄR för sent för lillebror. Han vaknar tidigare på morgonen med den läggtiden och får MYCKET mindre sömn än innan omläggningen. Jag får bara inte ihop det om lillen ska somna 19.30 och storebror 20. Det blir störningar.

Hur gör ni andra som har 3 års ålderskillnad med olika läggtider?
Jag skulle behöva lite input här :) :!:

Åsa
lillith

Inlägg av lillith »

Hej

Våra killar har har bara 19 månader mellan men kanske funkar dessa tips i alla fall.

Jag skulle ha samma natt men lägga dem 20-30 minuter tidigare så att de hann tjoa och krångla lagom till insomning kl 19:30. Sedan får man kompensera med daglurarna. Och INGA marginalkvartar dagtid! Det förstör alltid mina söners nätter och tidiga morgnar - tyvärr. Det känns brutalt att behöva väcka dem ur djupsömn på dagarna, men då sover de bättre under natten/morgonen.

Ibland när de hamnar helt i otakt särar vi på dem tills natten sitter, kurar den som behöver kuras, sedan får de sova tillsammans igen.

Väckarklocka funkar för många, vi ska prova det snart så att kan ligga kvar i sina sängar på morgonen tills en viss tid.

Lycka till!

lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, lillith :wink: :D

:D Ack, Åsa, vilket traggel :roll:

Jag skulle nog helt radikalt dela på dem (igen) tills lillebrors morgnar sitter. Och se det som en liten minikur.

Men jag skulle fortfarande lägga dem samtidigt. Det är inte bra att dela på läggningen och nattningen. Eller bra - kan det väl vara, men betydligt mera praktiskt att dra dem över en kam. Så kan man ramsa båda sedan. Rakt av.

Jag hade en gång sex små barn i samma rum, i tre våningssängar :shock: Herrarna söner hade en, med den lille, 2, längst ner och den store, 4, överst. Ofelbart hördes ett tisslande efter en liten stund. "Kom! Kom!" lockade storebror, och den lille klättrade upp i hans säng, och där låg de och fnittrade. Det blev en del stolsittningar i dörröppningen efter det, kan jag lova. Och enstaka energiska rytanden. (Ja, man FÅR ta i, tredje och sista gången :lol: )

Lär dem alltså, tycker jag, att kackel och bus och trams och jakt och brottningar och allmänt hålligång sker utanför rummet / ställena där man ska sova - jämför skrattet-till-go'nattet :!: Och sedan, när man väl är lagd, är det TYST.

Absolut ska de dela rum men jag tycker det verkar som om lillebror behöver få ordning på sina morgnar först och storebror skjuta upp blåsverksamheten en stund :!: Han kissar ju för att han har vaknat, inte tvärtom.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack snälla ni för svar! Jag ska ta mig en funderare och återkommer om ett tag!

hej svejs :) Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Gör så :!: En minikur på en vecka rätar upp saker och ting. Om man nu vill tuta och köra, med målet att de ska sova gott och länge nog i samma rum för ögonen :wink: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Idag har det känts som om vi går åt rätt håll! I morse somnade lillebror om från 6 till 7 lätt som en plätt. Och ikväll var jag cool som en barstol och lyckades tackla lillebrors 3 uppstigningar ur spjälsängen. JAg lägger dem tillsammans! Vi har pratat om vad man gör om man är kissnödig och om man vaknar osv...och jag har upplyst dem om att det är bäst att vara tyst och sova om de vill dela rum i fortsättningen 8). Lite elakt kanske, men det har tagit skruv.

Nu får vi se om den goda trenden håller i sig!

Tack för input! :D

Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Åsa B skrev:Lite elakt kanske, men det har tagit skruv.
:D Snyggt jobbat :lol:

Kallas inte elakt. Kallas raka rör och krokiga bananer. Ledning :wink: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Nu återkommer jag med lite mer hjälpbehov...
Det går inte så alldeles strålande här. Jo, sover gör de när de väl somnat och vaknar 6.30, så den biten är jag nöjd med.

Men det är de stökiga läggningarna. Jag blir irriterad bara jag tänker på det. Det är STÖKIGT. Lilleman hoppas upp som en jojo så snart man lagt ner honom. Storebror ligger i loftsängen och hetsar upp lilleman. In kommer jag och ryter. Eller så hotar jag med att dom måste dela på sig. Nu har vi flera kvällar tagit ut lillebror och lagt honom i vår säng, pladask och släckt lampan, eftersom han hoppar ur sängen stup i kvarten. Han ligger där i 5 minuter, och blir lite sömntung. Sen får han gå tillbaka till sin säng, och då brukar det lugna sig.

Det är som om dom inte klarar av att varva ner tillsammans. Quoi faire? Det känns inte bra att varje kväll hota om att separera dem, samt stoppa ner lillebror i annan säng i annat rum för att han ska fatta att det är SLUTLEKT. Det blir surt och ett dåligt slut på en bra dag.

Blä vad trött jag blir. Vad ska vi göra?

Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ville bara rapportera kvällens nypåfunna strategi, som verkar funka mycket bra.

Alltså, jag har känt att det blivit lite mycket strid om det här med godnattet. Jag har bestämt att det är OK att ligga och prata lite, men INTE hoppa ur sängen som lillen gör som en jäkla jojo. Ikväll fick lilleman verkligen gå tillbaks till sängen själv, och klättra i också (från en stol) vilket han inte gjort förut. Jag stod bara bakom och väntade på att han skulle hoppa i. Han tyckte det var läskigt, och DET verkar vara själva knepet. Om det är läskigt att klättra i själv, förstår man att det är dumt att hoppa ur den :shock: .

Jag stod tyst och väntade på iklättringen, istället för att hjälpa till eller säga till på skarpen som tidigare varit min taktik. Inga fler urklättringar blev det!! Efteråt låg killarna och ropade ett slag, men si den gubben gick inte :wink: . Detta är början till framgång, det känner jag. Tjoho..

Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:
Som sagt, på natten händer ingenting - är meningen :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"