Hej alla!
Vad ska vi göra nu? Jag har som jag berättat nånstans lagt barnen i samma rum, slutligen. Det har gått bra, men det finns några fnurror som jag skulle behöva hjälp med att tänka kring...

Lillebror 2 år är inne i en svajjig läggningsperiod. Vill gärna skrika mamma, protesterar hej vilt och springer gärna upp från spjälisen (om jag lägger, inte om pappa lägger

förstås). Jag tror att läggningsritualen med honom fått svälla lite för mycket i längd och omfattning. Ikväll sprang han upp 20 gånger minst, och jag blev skitarg. Detta har vi varit med om i två omgångar förut så vi vet att det går över med rätt metod på några nätter. (inte att bli arg, alltså, men det var ett olycksfall i arbetet. Jag ska skärpa mig och bli mer saklig i fortsättningen...)

Storebror 5,5 somnar bäst vid 20. Lillebror behöver egentligen somna vid 19.30, men då har han precis somnat när storebror ska läggas och vaknar till och blir sur.

Vi vill så klart att bägge ska få sova färdigt på morgnarna. Problemet är att lillebror FORTFARANDE kan vara svår att få att somna om om han vaknar klockan 6, och 6.30 är det morgon. Om han vaknar till väcker han storebror, och om storebror måste gå och kissa, vilket han har en irriterande vana att göra ett slag före godmorgon, så väcker han lillebror. Om vi ska få en protesterande lillebror att sova mer, så väcker vi definitivt storebror. Och så har de vaknat alldeles för tidigt. Vår upplysning om att natten inte är slut ännu bemöts med snack, alternativt förtjust fnitter innifrån killarnas rum.

Detsamma på kvällen. När vi lagt dem tillsammans, 19.30, ligger dom och snackar och blir mer och mer fnittriga och "igång". Några ganska bestämda, ibland småarga tillsägelser från oss har krävts för att de ska tystna. Men somnat har de inte gjort förrän en stund efter 20. Och vaknar de då kl 6 av att den ene måste kissa, eller av att den andra tycker att natten är slut, så blir det bara 10 timmars natt

.
Det känns inte 100 det här. Hur tycker ni att vi ska tackla det? Ska vi köpa en väckarklocka och ställa in i killarnas rum? Ska vi bestämma att bägge sover från 19.30-6.30? (Bägge mår bra av 11-timmarsnatt, och lillebror sover dessutom 2 timmar på dagen. Storebror behöver enligt AW sova 12 timmar, men det har han faktiskt inte gjort på evigheter och vi tycker det funkar bra.)
Till saken hör att de bägge gärna vill sova tillsammans, dom tycker det är spännande och tryggt. Men som det är nu kan jag inte riktigt slappna av, och de får inte sin fulla sömn....
Jag är jättetacksam för lite input från er kloka!
Kram från Åsa