Hej Jennieli!
Ursäkta att jag inte svarat på din "nappfråga", har varit bortrest. Hur har du gjort? Det är inte för tidigt att ta bort den nu. Som du skriver så upplever du att du stör när du går in och stoppar in den. Ja, det är tecken på att den stör mer än gör nytta. Så bestäm när den ska bort och genomför. Kasta bort alla nappar i huset. Han glömmer den på en natt om ni gör det och ni svarar honom betryggande på ev frågor.
Sover han på sidan? Låt honom var på natten när han vaknar trots att han ligegr på rygg. Han måste få chans att lära sig att vända sig men även lära sig att det går att somna så. Om du går in och vänder honom varje gång så tror han att det är så det ska vara. Alltså backa och låt sonen sköta det själv. När han sovit i ca 10 min går du in och vänder honom.
/Elle
Hjälp inför kurande av 3,5 månaders
Tack för svaret!
Jag har inte gjort något med nappen ännu - vet inte riktigt hur jag skall göra. Buffar man om han blir ledsen under natten? Ramsar som under kurningen? Hur lång tid tar det för honom att vänja av sig med den - vi skall åka bort en vecka på fredag och vill inte börja med några nya rutiner om det blir "rörigt" för honom (bor hos mamma).
Mamma till två mirakel - en son född i december -04 och en son född i juli -06.
För Olle tog det en natt att glömma nappen. Vi tog bort den i samband med kurningen. Om sonen er ställer frågor under natten, när ni tagit bort nappen, svarar ni betryggande med ramsan. Ni ska förmedla till honom: "Det är precis så här det ska vara, du kan somna och sova lugnt nu". Se buffningen som krisverktyg. Om ni är övertygade om att det är rätt att ta bort nappen så kommer sonen köpa det. Det är vad vi kallar ATTITYDEN av självklarhet
/Elle
/Elle