carhog skrev:Jag har funderat på att ha henne i vardagsrummet men då stör hon tonåringarna som ju också behöver sömn.

Nej, hon stör inte tonåringarna. Du kan mycket väl lägga henne i vardagsrummet och då göra en egen hörna åt henne, med mörkläggningstyg som heltäckande draperier från golv till tak i en skena i taket.
Får hon bara vara i fred därinne, i sitt eget lilla "rum", kan både tonåringarna och ni ömma ha värsta partyt i vardagsrummet utan att hon störs.
Det som stör är synintryck.
Det här tycks ofattbart kanske, men är faktiskt sant! Jag har kurat små älsklingar hos trångbodda familjer, och ett ungt par minns jag särskilt; det fanns ingen möjlighet att lägga barnet någon annanstans än i vardagsrummet. Där gjorde de i ordning ett hörn med mörkläggningsdraperier och fick plats med liten byrå, tavlor, diverse prylar... Det blev ett "rum" på kanske 1,5x1,5 kvm.
Och i detta samma vardagsrum hade dessa unga föräldrar ofta besök av kompisar. Man spelade musik, såg på TV, kacklade och festade. Medan lilla barnet sov som en gris.
Detta märkliga faktum kunde ju inte alla bara "köpa". Det var ju omöjligt! Så en av kompisarna fick för sig att se efter om det verkligen låg ett litet barn där, innanför draperierna, och sov. Hur kunde ungen sova, sådant liv som det var
Och så drog hon isär skynkena och tittade in, med ljuset i ryggen förstås. Varpå barnet bröt samman, fullständigt otröstligt
Man kan jämföra med soldater i fält. Någon avdelas att gå vakt, och det skjuts och härjas kolossalt på andra sidan gränsen. Men soldaterna sover lugna, tryggt förvissade om att ifall något händer, ifall alla måste upp och ställa sig i beredskap att strida, då kommer vakten och väcker kompaniet och blåser till strifd. Gör han inte det, kan alla lugnt sova vidare.
Vakten springer INTE omkring bland dem som sover och kollar om de verkligen sover så gott

för då släpper han in "vargen". Då är det fara på färde