Fjärde natten - en liten rapport!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Fjärde natten - en liten rapport!

Inlägg av JH »

Hej alla igen - och tack för svar och stöd! :D

Nu är fjärde natten över och min man tog i natt över stora delar av kurandet.... och det gick bra!

Lillflickan somnade kl 19 (som alltid), med en ramsa vid läggning och en till när hon började fråga efter ca 5 min. Jag gjorde och maken studerade och lyssnade. Sen vaknade Elsa igen kl 23.30 - min man ramsade en gång, väntade in, och bekräftade sen var det tyst =D> Kl 03.00 fick han ramsa och bekräfta igen, 1 gång räckte. Då tänkte jag halleluja - nu har vi klarat det här [-o< Men tyvärr gjorde sig vargtimmen påmind och mellan 04.30 och 05.30 turades vi om att ramsa och vagna (är det dumt, att turas om alltså?) och då var hon rejält arg, men inte så ledsen som hon var igår :cry: Hon somnade om vid halv sex och vaknade igen 06.10. 06.25 tog tände jag lampan och då låg hon med huvudet uppe och log som en liten sol :D

På det stora hela känns det verkligen som att vi är på väg framåt - även om hon inte är färdigkurad på 4 nätter som jag läst att vissa lyckas med...

Frågor (som vanligt! :D )

1. Jag har jättesvårt att lägga henne med ramsan på dagarna :( Hon blir tokig och bara skriker och skriker och sprattlar - det enda som funkar då är att vagna och vagna och det är ju inte bra :oops: Nån som känner igen detta?

2. När kan man dra ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan? I natt under vargtimmen sa jag till slut inte ramsan när jag gick ifrån henne eftersom hon blev helt tokig då, men bekräftade istället när jag stått utanför en liten stund - det funkade mycket bättre....

3. NÄR ska man bekräfta :?: :?: Första natten bekräftade jag DIREKT när hon blev tyst och det funkade jättedåligt eftersom hon blev arg då. Nu väntar jag lite längre och det funkar bättre, men jag vet ju inte hon hon har hunnit somna då ochdet är därför hon inte blir arg... :-s

Nu ska jag äta en välförtjänt frukost :D
Kram på er!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Kul att det går framåt för er!
1. Kan du inte försöka med att vagna lite först så hon blir lugn och sedan gå ut med ramsan. Det verkar som om hon behöver något mer än ramsan nu innan hon har fattat galoppen helt på dagen. Bara du är försktig så att du inte fastnar i vagnandet utan strävar efter att vagna så lite som möjligt. Till sist kanske bara skaka lite på handtaget.

2. Om de mest gnölar och bökar och inte skriker upp sig kan man binda ihop påminnelsen med bekräftelsen.

3. I början ger bekräftelsen motsatt effekt, men man ska säga den endå så att det är den de tar med sig i sömnen. AW har skrivit att det är som en dialog och du ska ha sista ordet :) Jag tror du kan avvakta lite men inte för länge.

Hoppas att det blev lite klarare
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
kokos

Inlägg av kokos »

Nu svarar jag på dina frågor utifrån mina egna erfarenheter (kur med en fyramånaders)

1. Jag har jättesvårt att lägga henne med ramsan på dagarna Hon blir tokig och bara skriker och skriker och sprattlar - det enda som funkar då är att vagna och vagna och det är ju inte bra Nån som känner igen detta?
Svar: Ja Adrian sprattlade och gallskrek också när vi la honom på dagarna förut. Han kan bli lite knasig nu också men lugnar sig snabbt. Du ska inte vagna och vagna i all evighet, utan vagna tills hon är skapligt lugn, ramsa ut och låt henne reagera lika länge som du vagnade innan du börjar om. Alltså: du kanske har vagnat 3 minuter: då får hon reagera i 3 minuter också. Det är ett växelspel där du ska känna att hon KOMMER att somna till slut, det gör hon, jag lovar. Försök också med en påminnelseramsa (snälla försök att jobba med ramsan - till slut går den in och blir liksom nån sorts betingad reflex, typ pavlovs hundar). Och glöm inte att bekräfta när hon blir väl blir tyst och lugn. Gör någonting annat mellan du vagnar. Ta fram dammsugaren och kör den när du låter henne reagera (på dagarna annars kanske grannarna får spader, på nätterna skramlar jag med annat...). Då tar du bort uppmärksamheten från henne och hon fattar att du gör nåt annat än att stå och lyssna på henne. Blåsa håret fungerar också bra för oss, eller egentligen vad som helst som låter: musik till exempel. Kom ihåg att hon måste få reagera, förmodligen är hon lite förbannad eftersom hon sprattlar och skriker.

2. När kan man dra ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan? I natt under vargtimmen sa jag till slut inte ramsan när jag gick ifrån henne eftersom hon blev helt tokig då, men bekräftade istället när jag stått utanför en liten stund - det funkade mycket bättre....
Svar: Jag tycker även här att du alltid ska ramsa när du går ifrån henne: det är beskedet. När hon inte skriker upp sig efter du gett beskedet så behöver du inte påminna: det är hit man når efter ett tag. Alltså: Om hon skriker när du gick ifrån henne så påminner du. När hon då lugnar sig så bekräftar du mjukt och fint med en röst som låter "såja så ska du göra när du ska sova lugnt och tryggt".

3. NÄR ska man bekräfta Första natten bekräftade jag DIREKT när hon blev tyst och det funkade jättedåligt eftersom hon blev arg då. Nu väntar jag lite längre och det funkar bättre, men jag vet ju inte hon hon har hunnit somna då ochdet är därför hon inte blir arg...
Svar: Jag bekräftar direkt när Adrian blir tyst men med en mjukare röst så att han får ta med sig ramsan som bomull in i sömnen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vill dela med mig av mina erfarenheter.

Vi har kurat vår snart 4 månader gamla son i ganska precis en månad nu och för varje vecka som går, går det åt rätt håll ("går går??"... :roll: ).

Plutten har inte ätit på natten sedan den 3 nov och det känns jättebra :D !

Vi märkte att det här med vagning var väldigt effektivt så vi fastnade till slut i det berömda vagnträsket. Sedan några dagar tillbaka ligger plutten i egen spjälsäng och vi har introducerat den berömda ramsan. Det har hitills fungerat jättebra :lol: ! I onsdagsnatt var jag uppe vid 3 tillfällen och satt och väntade utanför hans rum när han började med sina frågor. Faktum är att jag inte sa ett enda knyst och hör och häpna men junior somnade om ALLDELES SJÄLV, alla 3 gångerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ingen ramsning här inte!

I natt (när min sambo hade vakten) sov det lilla pyret från 20.20 till 06.20 - non stop! Otroligt :D :D :D ! Det svåraste var att få honom att hålla sig lugn till 07.00 då vi har morgon, men jag lyckades fram till 06.40 och då plockade jag upp honom. Han var då på gott humör!

Vad vill jag då säga med detta? Jo, att vi väntade för länge med att införa ramsan - vagnade alldeles för länge (det var ju bekvämt när det fungerade så bra... :oops: ). Sedan tror jag inte att han från och med i natt kommer att kunna somna om själv varje gång (återkommer gladeligen om det blir så), men vi har gjort STORA framsteg och det är på bara en månad! Vi känner oss allt mer trygga i att använda verktygen och det känns jättebra!

Lycka till!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"