Teckenspråk för hörande spädbarn?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Little Baba

Teckenspråk för hörande spädbarn?

Inlägg av Little Baba »

Hej,
Är det någon här på nätet som har erfarenhet av att lära sitt (hörande) barn teckenspråk under tiden fram till dess att barnet kan prata? Det är tydligen oerhört vanligt i bl.a. USA, England och Nya Zeland, och lär t.o.m. främja utvecklingen av tal, men hittills har jag bara hittat en ett år gammal artikel i DN. Vore kul att höra om någon använder det, och vad ni i så fall hämtar era tecken ifrån.
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag tror säkert att det kan vara till stor nytta att använda teckenspråk samtidigt som det "vanliga" talet! Om inte för någonting annat så åtminstone för att det lilla barnet kanske kan ha användning för det senare, lite teckenspråk är alltid bra att kunna!

Min mamma ("mormor" på forumet :wink: ) arbetar med alla möjliga sorters barn, bl a en del som inte kan höra så bra, så därför jobbar hon ju mycket med teckenspråk hela dagarna. Och med alla hennes barnbarn (4 än så länge) har det alltid varit självklart för henne att använda sig en del av teckenspråk samtidigt som hon pratar, speciellt när de varit riktigt små och lärt sig prata. Ett helt vanligt ord som t ex snigel understryks så mycket mer med ett tecken som hör till ordet :!: Känns på något vis väldigt pedagogiskt :lol:

Så ja, även om det skulle visa sig att det inte direkt främjar utvecklingen av talet, så kan det ju aldrig hämma det åtminstone :!: Och man kan väl aldrig lära sig för mycket :?: :D
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Det där har jag funderat på :D
Jag och min lilla tjej brukar titta på "Nyhetstecken" som sänds i 2:an varje dag. Hon tycker att det är jättespännande att titta på "farbrorn som pratar med händerna" och försöker göra som han gör.

När jag var barn fanns det en programserie med tillhörande böcker som hette "Upp med händerna" där hörande barn fick lära sig grunderna i teckenspråk. Jag lär min dotter det jag minns från "kursen". Inte mycket, men alltid något :wink:
Har tänkt många gånger att det vore bra om alla barn kunde lära sig teckenspråk. Det är roligt att lära och tänk vilken bra användning man kan ha av det i framtiden :idea:
*F?rstag?ngsmamma till dotter som ?r 18 m?nader
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Kul att höra om era erfarenheter, Sagomamma och Lena W-B. Låter positivt. Vi har börjat nu i veckan med lämpliga tecken efter att ha kollat in på diverse hemsidor, både svenska och utländska . Hanna är jätteintresserad när vi gör tecken samtidigt som vi säger orden. Vi börjar med några få enkla saker, som äta, dricka, pippi, hund (vovve), bajsa, kissa. Dvs. sån't som är intressant i hennes vardag :)
Just nu tittar hon som sagt bara nyfiket. Vi får se om några veckor om hon så småningom själv lär sig göra tecknet. Ska bli spännande.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, en av mina kompisars mamma hade ett dagbarn som var hörselskadat och pratade därför mkt teckenspråk. Hennes son snappade upp väldigt mkt av det och kunde på så sett göra sig förstådd lite tidigare än om han hade väntat tills han kunde prata.
En nackdel var väl att han i vissa fall valde att teckna istället för att prata. Han brukade tex sitta ute i mörkret i hallen och göra tecknet för lampa och där satt han tills någon gick förbi och uppmärksammade att han ville att de skulle tända lampan :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mormor

Inlägg av mormor »

Jag är alldeles övertygad om att all visuell förstärkning av språket är enbart av godo för alla barn. Alla barn gillar rörelsesånger och ramsor, och allt som kan leda till tydlighet och förståelse är bra. Tydliga tecken till tydligt språk (både talat och kroppsspråk) ökar förståelse óch minskar förvirring för barn. Dessutom är det väldigt roligt..
Gäst

Jag tecknar med min dotter - så smått

Inlägg av Gäst »

Vi har just börjat introducera stödtecken för Gyril som är 16 månader.
Hon har downs syndrom och tecknen kommer vi att använda tills hon själv låter talet ta över och just som stöd.

Vi får teckenkort från habiliteringen, men det finns flera ställen att få tag på dem. Exempelvis

http://www.teckenhatten.com/
http://www.ellasforlag.com/?r=sdf
http://medlem.spray.se/teckenforlaget/

Har du andra frågor skicka gärna ett pm.

De lär sig snabbt de små liven; Gyril kan redan lampa, katt, äta och slut
Om inget annat är det ganska kul!
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Hej alla,
Tack för tips på länkar och allmän uppmuntran. Vi har hållt på några dagar bara nu, men hon är uppenbarligen intresserad, och tittar nyfiket. Och visst ska det bli kul när hon börjar teckna tillbaka! Tänk själva: här på forumet används ju smågubbarna flitigt för att förstärka språket. :)
anna71

Inlägg av anna71 »

Hej!
Vet nån om man använder samma tecken i Sverige som i Italien? Eller använder man kanske samma tecken i hela Europa/världen? Hur funkar detta? Har också funderat på att teckna med min lillkille, en sak kan han redan: om jag pekar på min näsa, då är det fara å färde. Näsfrida, need I say more.
hälsningar
Anna
Gäst

Jag är inte säker

Inlägg av Gäst »

men jag tror jag har hört att det är lite olika i olika länder.
Men jag ska fråga vår special pedagog, som "vet allt" för det mesta.
Återkommer.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Nej tyvärr, av någon konstig anledning är det inte samma språk i alla länder! Hade varit väldigt praktiskt annars faktiskt :!:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Står faktiskt en liten artikel i DI weekend. Tydligen i nya filmen "Familjen är värre" så ingår det. Vidare står det att lära ut teckenspråk till småbarn är en ny trend i USA. Via tex Amazon kan man köpa serien Signing Time på dvd. Allt för att göra parterna mindre frusterade under den tid då barnen ännu inte kan tala. Citat att "barn på 14 månader kan lära sig över 60 tecken och att en tvååring kan lära sig hundralats".

OBS :!: Såg bara tråden samt artikeln och ville förmedla. Har själv ingen erfarenhet av teckenspråk, aktiv inlärning vill säga.

Hela vår vardag här består av teckenspråk och det är otroligt hur bra en liten 15 månaders kan klara sig utan nästan några ord. Hon visar i handling allt som behövs och lite till...något som jag själv tränar på - ersätta ord med handling. :D

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Hej!
En liten delrapport bara för er som är intresserade:
Idag verkade Hanna teckna ordet för att dricka ffg :!: Vi gav henne flaskan med vatten och hon drack glupskt. Kanske en ren slump, men det tror jag inte. Nu är vi på gång!

Jag har också kollat upp skillnaden i språk. Det är t.o.m. skillnad mellan England och USA. Vi försöker huvudsakligen hitta svenska tecken, kompletterat med hemmagjorda.
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag funderar också på att börja med lite tecken.
På svt.se kan man gå in på barn och sen på teckenlådan, där visas många ord och film på hur man gör tecknen. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"