Hur började förlossningen för dig?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Sommar

Inlägg av Sommar »

:lol: :lol: Päivi! Jag kan se din min framför mig när du läste vad jag skrev :lol: :lol:

Jag hade inga förvärkar under hela graviditeten, lite sammandragningar bara!
Men söndagen innan Annie föddes fick jag som sagt bruna fläckar.. Inget mer än det hände innan onsdag kväll då förlossningen satte igång! Men jag ringde till förlossningen när jag såg "de bruna" och de sa att det brukar kunna vara tecken på att något är på gång.

Jag hade en väldigt bra förlossning, visst, klart det gjorde ont, men jag hade förväntat mig värre :D Jag var öppen bara 1,5 cm när vi kom in så jag fick morfin pga väldigt täta värkar, och det var very nice :lol: Ett par timmar senare var jag öppen 4 cm och fick en epidural, den var helt enkelt toppen!!!! Allt det onda försvann och jag öppnade mig fullt på ca 2 timmar, barnmorskan såg ut som ett frågetecken och undrade om det kändes som att jag ville krysta, och JA det gjorde det :lol:

Sen kom hon ut på 20 min, vår lilla Annie :heart:

Fråga gärna mer om du vill ha fler detaljer, det här är ett av mina favvoämnen :lol: :lol:

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Gäst

Inlägg av Gäst »

... Här startar jag en helt vanlig tråd, en helt vanlig dag, och så kommer en Emma, och ser till att den blir en riktig thriller, med ciffhangers och allt... 8)

Jo du, det är EN sak som jag kommer direkt att tänka på från förra gången när jag läser att du inte hade så mycket av värkar: det hade jag inte heller...

sammandragningar? Ja då. Dne sista på operationsbordet - sista dagen i v. 39 - när Hugo skulle plockas ut... BM frågade mig - detta var precis innan bedövningen skulle läggas: "kände du att du hade en sammandragining där"?

Klart jag gjorde! Men ont gjorde det ju inte... med spänning följer vi nu de närmsta dagarnas händelseutveckling - eller ickehändelseutveckling... :P

Tack Emma, livet har - efter din lilla historia - blivit genast mycket intressantare... :lol:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Ska bli väldigt spännande detta, håll mig uppdaterad :D

Kan kanske bli svårt om du är på BB :lol: :lol: :lol:

KRAM!!!
Mamma till Annie 051020
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag vaknade 0400 en lördagmorgon av att någonting forsar ur mig. Vattnet, tänker jag lyckligt och tänder lampan (BF+3).
Men det är blod, mörkrött tjockt blod. Konstigt nog blir vi inte rädda, fokuserade ja, men inte rädda.
Får komma in förstås. Sammandragningar men inte vidare regelbundna.
Jag har öppnat mig 1,5 cm på egen hand och blir igångsatt eftersom dom inte vill skicka hem mig med blödning.
En blödning som jag faktiskt aldrig får en vettig förklaring till. Moderkakan var hel och fin.
[/code]
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Åh, den här tråden måsta jag ju bara följa...undrar också eftersom det blev snitt för mig också första gången. Jag blev igångsatt med hinnsvepning, gel, dropp, hinnsprängning...men inget hände! Efter tre dygn av fejkade värkar har man ju ändå ingen aning om det är så det "ska" (läs: kommer att) kännas. Är ju nyfiken på hur det känns...men jag vet ju inte heller hur det blir denna gång då det tydligen finns risk för att moderkakan lägger sig nedåt, vilket innebär att det blir snitt...inget jag egentligen har skräck för heller eftersom det gick kalasbra efter för mig. Fast jag har lite lite skräck att föda vanligt...första bebben var på 4,8 kg...hur blir då barn nr två? eller ännu värre nr tre :shock:. Det är inte själv grejen att den ska vara stor, utan att bebben ska typ fastna eller nå´t. ( Jag vet att det är extremt ovanligt :oops: ) Tur att de ska hålla koll denna gång...fast ärligt talat är jag inte så sugen på att bli igångsatt igen, då går jag hellre över 17 da´r :wink:
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoho, Päivi, var är du :?: Har du redan fått åka iväg :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Förlåt, förlåt, jag har varit hos mamma och sytt gardiner nu i förmiddags... saknade ni mig? :P

Rapport: :shock: Vaknade klockan fem i morse av molande mensvärk som gick som ett band runt ryggen/magen. Låg kvar i sängen och lyssnade. Det här är ju inget nytt - fast innan har jag fått sova nätterna i fred.. den här gånge dock höll värken i sig i 50 minuter :!: mot tidigare 5 - 10 minuter... :roll:

Somnade om vid sex. Tio över sju var det dags igen - fram tills åtta - och så där har det hållit på - 45 -50 minuter av molvärk med rätt så jämna (två timmars) mellanrum. Men på mensvärksskalan är detta rätt så milt - inget man bryr sig om att exempelvis ta smärtstillande för - men så har mina vanliga mensvärk alltid direktimporterats från andra sidan Styx... :x

Vet inte vad jag skall tro om det här - det är mest regelbundenheten i det hela som jag höjer ögonbrynen åt... så får vi väl se om det fortsätter så här resten av dagen också. :shock:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ettan:
Förträngde att jag skulle föda barn och ville inte alls gå hem från jobbet... Ville inte köpa vagn, ville inte handla kläder etc. Så blev jag tillsist sjukskriven för högt blodtryck på måndagen två veckor innan beräknad nedkomst och orkade ingenting... Mamma kom på torsdagen för att hjälpa mig i ordning med säng och skötplats. Ville fortfarande inte alls tänka på det... Innan mamma åkte hem sa hon: Nu är det snart dags - det ser jag i ansiktet på dig. Förnekande: NEJ! Det är nio dagar kvar!!!! :shock: På fredagen kollade jag trycket på MVC och kom hem till lunch. Stod vid kylskåpet och skulle ta en macka och plötsligt var det vatten på golvet! Jag blev jätteglad!!! :lol: :shock: Man skulle ju kunna tro att jag skulle reagerat annorlunda men jag började småfnittra! Sen kom han inte förrän på lördag kväll och jag var tvungen att få värkstimulerande dropp trots att förlossningen hade startat av sig själv med vattenavgång.

Tvåan:
Var fullständigt övertygad om att han skulle komma ännu tidigare än ettan. Hade ju ingen erfarenhet av att behöva vänta. Lääängtade och väntade och svettades! Mitt i värmeböljan sommaren 2003 - på varmaste dagen kom han till sist! Femton dagar över beräknad tid. Igångsatt med nån slags gynundersökning som skulle reta igång det hela + att de stack hål på hinnorna + så mycket värkstimulerande de bara kunde ge mig + sugklocka!!! :lol: Några riktiga krystvärkar tyckte jag inte att jag fick!

En sak är säker: Man vet aldrig hur det kommer att bli!!!

Lycka till nu alla som väntar! Ut kommer de - nån gång! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev::lol: Förlåt, förlåt, jag har varit hos mamma och sytt gardiner nu i förmiddags... saknade ni mig? :P
Ja, jag trodde du hade fått åka - men efter din beskrivning så kanske det inte är så långt borta nu :!:
Hålleralla tummar och tår :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Till Mia från Päivi:

:heart: :heart: :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej tjockisar!

Päivi, fjantvärkararna var väl nåt i stil med mensvärk (som jag knappt har) fast regelbundet återkommande. Men mesiga. Lite lugn avslappningsandning var det enda som behövdes för att stå ut med dem.

Mia79, min sista vägde 5,3 (jag har inte diabetes) och han var som en dröm att föda fram. Det gick som på räls hela vägen, ingen bedövning, bara andning. Huvudet är ju själva nöten och det brukar ju inte skilja så värst i omfång oavsett vikt. Min minsta 4,4 kg, hade/har ett litet huvud men henne fick de suga ut med klocka. Då tog jag epidural som inte tog så värst så de fyllde på och fyllde på tills mina egna värkar försvann. Hon kom aldrig ner ordentligt och bjöd med pannan.

Jag tror att det är värkarbetet det hänger på, eftersom jag inte tog epidural med trean fick kroppen jobba som det ville utan inblandning.

Lycka till nu Päivi och alla andra med mogna magar! Jag är jätteavis!

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Jannika, för att du delat med dig av dina förlossningar, och klargjort lite terminologi för nybörjare... :P

Vi får väl se vad det blir av detta, eller om jag lullar omkring Med Mage i en månad till..?

K-ina: mycket intressant läsning - tänk vad många vi har redan samlat i den tråden, och inte en människa kan påstå att "så där var det för mig också" - alla olika! :shock:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tack Jannika för att du delade med dig! Man känner sig ibland ensam om att ha fått stort barn (jag har inte heller diabetes eller grav.diabetes) Du har ju helt rätt i att det är huvudet som är grejen och han hade ju "normal" stort huvud....inte speciellt rund i kroppen heller han var ju 58cm lång vid utskrivningen...så egentligen har jag ju inget alls att oroa mig för...ska nog skippa epidural den här gången...den har väl tendens att stoppa upp värkarbetet som jag förstått rätt? Jag har dock inte börjat med någon profylax-övningar....vet liksom inte hur jag ska lära mig det då det lär vara skralt med kurser här i norr...men jag går på vanlig yoga iaf...alltid nå´t :D

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tack Jannika för att du delade med dig! Man känner sig ibland ensam om att ha fått stort barn (jag har inte heller diabetes eller grav.diabetes) Du har ju helt rätt i att det är huvudet som är grejen och han hade ju "normal" stort huvud....inte speciellt rund i kroppen heller han var ju 58cm lång vid utskrivningen...så egentligen har jag ju inget alls att oroa mig för...ska nog skippa epidural den här gången...den har väl tendens att stoppa upp värkarbetet som jag förstått rätt? Jag har dock inte börjat med någon profylax-övningar....vet liksom inte hur jag ska lära mig det då det lär vara skralt med kurser här i norr...men jag går på vanlig yoga iaf...alltid nå´t :D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, jaha... :? börjar så smått sälla mig till de troendes skala angående att det kan vara något på gång här... :roll: Den här natten var ju aningen jobbigare än natten innan... :?

12.20 vaknade jag av de där molande värk-i-ryggen känslorna. De övergick snabbt till en lite jobbigare variant än det jag hade upplevt under dagen. 12.50 gick jag upp och tog smärtstillande. Hon var säkert halv två innan jag somnade...

FRÅGA:

Är det verkligen nu så här de här "mensvärksliknande känslorna" ska vara? Att de håller i sig i nästan en timme? :roll: Jag menar, jag kan inte ligga och profylaxandas i en timme i sträck heller - profylaxen är ju till för de "riktiga" värkarna som håller i sig mellan 20 - 90 sekunder, eller..? Men samtidigt, om jag är på väg mot mina "vanliga" menssmärtor nu snart så är det rätt så ohållbart att inte använda smärtstillande - men ska jag då gå och knapra smärtstillande i flera dagar här nu innan det börjar hända något på riktigt.. :?:
Än är vi inte någonstans i närheten av Styx-smärtorna ens på mensvärksskalan - men ont gör det och irriterande är det för att det håller på så länge... :? Ursäkta gnället. Skall nu snällt dricka mitt hallonbladste...
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"