Hur började förlossningen för dig?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Hur började förlossningen för dig?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag är väldigt nyfiken - på riktiga erfarenheten, inte på det som står i böckerna! Med tanke på att jag räknas som förstföderska även den här gången :roll: så kan jag ju inte själv bidra, men DU får gärna berätta! :D

Vad var första tecknet på att något var på G på allvar? :shock: I vilken vecka? Vad hände sedan som följd två och tre?

Berätta, snälla... [-o<
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Päivi!

Mina barn har kommit 12, 9, och 6 dagar efter beräknat datum.

I alla tre fallen är det värkarna som dragit igång. Alla tre har också fått hjälp på traven av hinnsprängning när jag närmat mig 8 cm öppen (sega!).

Med första hade jag fjantvärkar (men det visste jag inte då, hade ju inget att jämföra med) i två dagar innan det tog fart, med tvåan och trean tog det också lång tid, ca halv dygn (seg livmoder?).

Tredje gången vaknade jag på natten och puffade på darlingen när det kändes som om värkarna börjat. Han sa bara: "Vad bra, passa på att sova ordentligt så du orkar med sen..." Sen somnade han om! Kanske inte vad man väntar sig av en blivande tredjebarnspappa men med de tidigare förlossningarnas förlopp i bakhuvudet så kände vi oss inte så värst stressade, haha!

Kram Jannika
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag födde vår lilla dagen innan BF. Jag fattade inte alls att det var värkar! Jag hade ont i svankryggen från och till hela dagen innan. Hela tden tänkte jag "gud vad ont i ryggen jag har, konstigt" och efter en stund: "Åh, nu släppte det visst" Jag förstod inte alls vad det handlade om. Inte tänkte jag att "nämen det här är ju ganska regelbundet, jag kanske är på G." Inte förrän det var fem minuter mellan värkarna fattade jag att det kanske var nåt som höll på att hända. :lol: :roll: Fast jag hade ju förberett mig på att gå över, för det gör ju "alla" förstföderskor. Så vi hade inte ens inhandlat sportdrycken som jag bestämt mig för att ha med :roll:

Jag minns att jag ringde till mamma och frågade om det kunde vara värkar "för det gjorde ju inte så ont" :roll: . Jag hade inte fattat att det var en nivåskillnad och att det skulle komma att stegra sig :roll:

Sedan ringde jag till förlossningen och fick prata med en manlig barnmorska, och frågde om det verkligen kunde vara värka efter som det inte gjorde så ont... (Man måste nog känna mig för att fatta vad "inte så ont" betyder för mig :roll: ) Han malde och malde och malde om att det kunde vara förvärkar. Han beskrev i detalj varför och hur det gick till med förvärkar. Jag minns att jag inte kunde höra vad han sa när jag fick en värk. Det var fysiskt omöjligt för mig att koncentrera mig på vad han sa.

Till slut åkte vi in i alla fall, efter att ha släppt av huden hos mina svärisar ( de berättade senare att han hade ylat hela natten)

När vi kom in så var det undersökningar (säg till att de låter dig slappna av ordentligt först, för de gör ondare än värkarna) och lavemang som de övertalade mig till att ta. Det ångrar jag. Det gjorde för det första ont, sedan så fick jag inte ut allt i alla fall, så hela natten kändes det som det sipprade ut något. Det störde mig inte nämvärt, dock. Jag hade annat att tänka på. Det enda positiva var väl att det var lite kvar till efter förlossningen, så jag hade inga problem med ont i rumpan som många har när de ska bajsa efteråt. (För mycket info? :lol: )

Det var fortfarande den där babblande karlen om tog hand om mig. Han kände visst min man och hans familj också :roll: Det som var jobbigt med att han pratade så dant, var att jag ville ju höra vad han sa (obotligt nyfiken), och det kunde jag ju inte när jag hade ont. Tll slut sa jag åt honom att vara tyst! Det verkade han knappt reagera på, han pratade med min man istället :lol:

Jag fick epidural och dropp och de fick ta hål på hinnorna. Tjejen som satte epidural på mig bröt på något språk. Det brukar inte vara några problem för mig, men nu hörde jag inte ett ord :shock: Jag sa VA! så många gånger att hon till slut blev su, tror jag. :lol:

Epiduralen gav inte någon jätteverkan, vad jag kommer ihåg, men jag fick väl ett par timmars "respit" då udden på värkarna avtog något.

Minns hur själva krystvärkarna kändes. Det var som när man går på toa och är hård i magen. Just nä man sitter och klämmer, och det där alldeles sista som gör att man får en ful min och kroppen tar över själv, liksom :roll: det är DET som gör verkan, sa min barnmorska (den andra som kom vid kiftavlösningen). Alltså bara de sista sekundrarna av värken. Dessutom talade hon om för mig att man måste hålla andan :shock: . Det visste verkligen inte jag! Jag hade bara hört om det där "andas genom värken". Hur okunnig kan man vara? Men det är klart, om man tänker efter så håller man väl oftast andan när man bajsar också :lol:

Tillslut så fick de ta fram sugklockan och saxen och hela fadderuttan, men det är ju en annan historia som man inte behöver berätta för nån som är gravid :lol: (nä, då det var inte så farligt :wink: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

oj, det blev visst långt... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
marie-d

Inlägg av marie-d »

1:an
Började med att jag blev dålig i magen vid 2 på natten. Kl. 5 hade jag regelbundna värkar 5-3minuter emellan, så det var ingen tvekan. Åkte in vid 8 var vid undersökningen öppen 6cm. Vattnet gick när vi kom fram.

2:an
Började med värkar oregelbundna sådana vid 4 på natten. Höll på i ett par timmar avtog sedan. Slemproppen gick vid 12. Kl 3 åkte vi in pga misstänkt vattenavgång(Var ej så de fick spränga hå på hinnorna)
Blev ej undersökt pga personalbrist. Kl 6 krävde jag ett rum. Var öppen 6 sm. På ca. en halvtimme öppnades jag fullt.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Jannika, Puffis och Marie! :idea:

Jag vill gärna höra mera... :shock: vad menas med "fjantvärkar" ..? Molande smärta i korsryggen, det kan man tydligen ha av och till de här sista veckorna - eller..? :roll: Hade det imorse av och till - påminde om mensvärk - men en mildare variant. (Mina mensvärk har alltid direktimporterats från andra sidan Styx... :x )

Bruna fläckar på trosorna (ursäkta :oops: ), är det något att fästa uppmärksamhet på..? Brukar inte ha sådant... :oops: Frågar hellre er, till att bröja med... :wink: Är i vecka 37, och hoppas på inget... :oops:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Päivi!

Kanske bäst att hoppa över mitt inlägg - men jag behövde skriva av mig...

Jag fick ont i korsryggen då jag var 10 dgr över tiden, dvs i vecka 42. Det var tisdag eftermiddag. På natten stod det klart för mig att det var riktiga värkar eller sammandragningar, men de kom bara ett par gånger i timmen. Sov dock ytterst lite den natten. Minns att jag låg på soffan och tittade på repriser av "Köket" som gick där mellan 4 och 5 på morgonen :roll: ...

Onsdagen kom och gick i samma stil, likaså natten därpå. På torsdag morgon kl.9 hade jag tid till mödrapolikliniken. Dom skulle då avgöra om dom skulle sätta igång mig eller inte. Det hela VAR ju redan igång, men först då, och just då, blev sammandragningarna regelbundna, allt kraftigare och kom med ca 10 min. mellanrum. Jag var då öppen ca 3 cm.

Och så känner jag att jag behöver berätta resten också, men du kan sluta läsa här :wink: :idea: ... Graviditetscensur alltså :lol:

Vi blev kvar på BB. Inget hände. Jag fick oxytocin och sent på eftermiddagen sprängde dom hinnorna. Efter det tog det fart, och jag förstod slutligen vad folk menat med alla sina skräckhistorier. Smärtorna var så fruktansvärda att hur jag än försökte följa råden i BB så fick jag ge mig. Lustgas, 2 x epidural och 2 x bedövning genom slidan (minns inte fackbenämningen) - men det tog bara udden av smärtorna.

Hon kom snett och jag öppnades därför aldrig mer än 8 cm. Sköterskorna hade mig helt förberedd för operation, men så kom läkaren (läs: veterinären :evil: ). På hans order måste jag börja krysta. Det höll jag på med i 50 min. Jag minns än hur jag försvann. Jag vet inte om det var en smärtchock, om jag svimmade av utmattning eller vad det var. När jag slog upp ögonen igen tänkte jag: "en sista gång - sen är det slut med mig", och så tog jag i. DÅ kom hon, efter 17 timmars arbete. Och sugklocka förstås.

Eftervärkarna var så fruktansvärda att jag fick bedövning i låret också efter att moderkakan kommit ut, och hur länge dom sydde mig vet jag inte. För då var det ju redan värt det :wink: . Hon var fulländad. Hon ÄR fulländad :!:

Men jag kan ärligt säga att det tog ungefär ett halvt år för mig att komma över upplevelsen där i salen. Kanske hade det varit bättre om jag varit rädd och nervös innan - men istället såg jag bara fram emot det och tänkte att det där klarar jag väl... :roll:

Och klarar det - det gör du också :thumbsup:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här har jag inget att göra egentligen, förutom att få gnälla lite :wink:

Tycker det är ganska otroligt att jag inte NÅN av mina gånger fått känna att "nu är det dags" att få åka till förlossningen, utan har blivit tvungen att bli i gångsatt :!:

Så precis som du Päivi, skulle jag GÄRNA ta emot "dags-att-föda" tecken :!:
Hoppet är ju som bekant det sista som överger människan, så KANSKE jag kommer igång av mig själv denna gång :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hm, glömde det där med slemproppen. Nu minns jag inte riktigt, men "något" kom som jag trodde var den, ca 2 veckor FÖRE hon föddes. Men det som nog verkligen VAR slemproppen, kom bara ett par dagar innan.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

ALLA inlägg är precis lika välkomna och läses med stor entusiasm :lol: , även Mias - du har ju fött fem barn redan - och inte haft några signaler alls! Snacka om att vi är alla olika... :roll:

Antonias mamma: oroa dig inte, du kan inte skrämma mig... :lol: .. av olika anledningar. :roll:

Slemproppen kan gå - vad jag har läst - flera veckor innan det är dags - och det var ju bland annat därför som jag förundrades igår över dessa bruna fläckar i trosorna :oops: - som dock inte har upprepats idag... :oops: vad nu det handlade om... :roll:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej Päivi!

jag hade bruna fläckar en söndag och på torsdagen föddes Annie! Täckningsblödning tror jag det heter! Så nu kommer nog h*n snart :D :D

Annie kom för övrigt i v 37+4 tolv timmar efter första tecknet som var värkar. En helt underbar förlossning där epiduralen var helt rätt satt, ringde hem till mamma 45 min innan hon var ute :lol:

Stor kram och lycka till!
Emma
Mamma till Annie 051020
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jisses Emma! :shock: :D :D :D

Det vore ju fantastiskt om du hade rätt -så vi håller definitivt tummarna för din teori... :P
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sommar skrev:Så nu kommer nog h*n snart :D :D
Jadu, Päivi, du hinner säkert före mig :wink: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

... säger fembarns mamman! :shock: NU börjar jag bli liite nervös! EMMA! Berätta allt! :lol: Så där lätt kommer du inte undan! [-X Vad hände efter "bruna fläckar" stadiet :?: Hur fort? Jag vill natruligtvis ha en timme-för-timme-beskrivning, begriper du väl... :P

Sissus.. :!: :shock: Fast, inte vet jag... idag har jag verkligen inte haft n¨gra känningar av något utöver det vanliga alls... :roll: ni har bara flyttat fram första april lite, eller HUR???
Gäst

Inlägg av Gäst »

1:an - En vecka före bf. Slemproppen gick vid 20.30. Inga värkar. 22.00 gick vattnet. Inga värkar. Åkte ändå in. Fick vänta. 02.00 började värkarna. 06.25 var han född.

2:an - 21.00. En månad före bf! Vattnet gick. Berättade det för maken som gick till almanackan och räknade efter och meddelade mig att jag hade fel :shock: ! Vi höll på att bygga ett gästhus på tomten och hade verkligen inte tid med en bebis! 21.15 maken ringer svärmor och berättar att "Petra påstår att vattnet har gått" :shock: . Maken är trött och behöver sova. Sonen är sjuk och bör inte lämnas ensam med svärmor. Jag tar en taxi 7 mil till sjukan. Inga värkar. Inga värkar. Inga värkar. 04.00 tar de hål på hinnorna, som bara haft "pyspunka". VÄRKAR!!!!!!!!!! 06.23 är hon född. (Maken anlände i god tid en halvtimme innan.)

/Pea
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"