Andra natten tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarabara

Andra natten tvillingar!

Inlägg av Sarabara »

Hej hej,
Efter att ha haft relativt okej med sömn trots tvillingar har det till slut blivit precis tvärtom, vi vande dem vid att alltid somna med en flaska ersättning i munnen vilket funkade bra sålänge de bara vaknade en eller två ggr per natt men numera vaknar de cirka sex ggr och då bestämde jag mig för att köra igång kuren igår. Jag har börjat med en av dem som är besvärligast och tänker gå över till nummer två när det funkar okej med nummer ett (det är en tjej och en kille och jag har börjat med den som sover sämst dvs. tjejen) Det gick över förväntan i natt men jag tror redan att jag missbrukat buffandet en aning men vet inte hur jag ska göra riktigt annars. Ines som hon heter vaknande cirka fem ggr (endast en gång under vargtimmen faktiskt) men den tredje gången klockan tre fick jag buffa cirka 20 minuter och sen om igen, eftersom det var första natten tänkte jag att de var ok att buffa mycket men det kanske det inte är. Jag gick efter tesen att hon skulle bli tyst varje gång hon vaknade innan jag gick ut med ramsan? Vidare har jag bestämt att hon ska sova mellan halv tio och halv ellva på morgonen och då fick jag också buffa länge för hon är inte alls trött då men eftersom det är tvillingar måste jag synka deras sömn på dagarna annars blir det omöjligt att få det att funka och han vill ju gärna sova på morgonen och eftermiddagen, hon snarare vid lunch och senare, hur gör jag då? :? Jag har tänkt fördela det som halv tio till halv elva sova och sedan två timmar från två på eftermiddagen, är det Ok, är det dessutom okej att det ibland blir i ett svep och ibland med en vaken halvtimme mitt i? Jag såg en annan i forumet som också sett videon där AW kör ramsan vid sängen medan barnet skriker och buffar samtidigt, det gör mig jätteförvirrad eftersom det står i boken att man måste gå ut med ramsan? Sedan den här bekräftelseramsan, hur länge efter att det är tyst ska man säga den och hur många ggr? Hoppas någon kan svara på mina frågor :lol:
Tvillingmamman
nilam

Inlägg av nilam »

:D :D Välkommen hit :D :D

Ska se så jag får svarat på alla dina frågor :wink:

Ang buffningen så ska man buffa lugn den första natten, men sedan tänka BACKA,BACKA,BACKA, ju längre in i kurandet man kommer, desto mindre trafik och mer ramsa. Alltså i natt ska du buffa mindre än vad du gjorde natten som var och imorgon natt så ska du inte buffa alls eller endast vid KRIS.

Bekräftelseramsan som sätter punkt behöver du inte säga from 3:e natten,( inatt kan du säga den x2 el x3 när hon precis har tystnat, inte somnat) utan du drar ihop ramsan med bekräftelsen och avslutar ramsan med en liten längre och mjukar avslutning typ
oooch sooooooov såååååååå gooootttt

Ang buffandet på DVD, så gjordes den endast av tekniska skäl, du ska inte ramsa vid sängen utan på väg ut.

Fmluren på 1 timme har jag synpunkter på, de normala sovpassen är på 20 min, 45 min 1,5 tim, 2 tim, 3 tim alltså det är lättast att väcka ett barn efter dessa tider, så om det passar ert schema skulle jag ändra till 45 min på fm.

Hur gamla är dina tvillingar :?: det kan underlätta om du har fler frågor för tveka aldrig att fråga, här finns det tjejer som alltid har svar :wink: eller gör sitt bästa för att hjälpa :D
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sarabara

Inlägg av Sarabara »

Hej hej och tack så mycket för svaren!
Mina tvillingar är sex månader och från och med imorgon tänkte jag ändra morgonpasset med sömn till 1,5 timmar för de brukar vara ganska trötta då och sedan får de sova lika långt på eftermiddagen. Mitt schema kanske är lite annorlunda men det är för att det ska funka så bra som möjligt med mina vanor;

Frukost och vakna 7.30
Sova 9.30 till 11.00
Lunch 11.15
Mellanmål 13.30
Sova 14.00 till 15.30
Middag 17.00
Bad 18.30
Välling 19.00
Sova 19.30

Är detta ok tycker du?

Den andra natten blev ok, Ines vaknade fem ggr och då var tre av dem under vargtimmen men jag klarade mig nästa helt utan att buffa utan använde ramsan och då grät hon ett tag men tystnade ganska snart och somnade så det känns som att det är på rätt väg. En annan fråga som kanske inte är direkt kopplat till metoden är att hon gråter och är nästan arg när man ger henne mat, vad kan det bero på? Hon äter men i vredesmod om man så säger, är det tiderna det är fel på?. Vidare har jag gett henne en burk med aprikospuré eftersom hon är hård i magen trots att jag gav henne katrinplommonpuré igår, finns det annat man kan göra för att underlätta?
Tvillingmamman
Sarabara

Inlägg av Sarabara »

Hej igen,
tänkte bara rapportera att tredje natten gick jättebra, Ines vaknade bara två gånger och somnade då om själv. Men sedan kl. sju (istället för halv åtta) vaknade hon och då visste jag inte riktigt hur jag skulle göra, jag började med ramsan men hon lyssnade inte alls utan kändes väldigt färdigsoven - då tog jag upp henne när hon tystnat och låg och skrattade i sängen, är det lättare att lägga dem 7-7 än haöv åtta till halv åtta?
Nu ska jag snart sätta igång med tvilling två, hur gör jag då, jag är rädd att väcka/förvirra den redan kurade med häga ramsor etc?

Tacksam för svar :lol:
Tvillingmamman
nilam

Inlägg av nilam »

Har lite ont om tid :oops:

Tycker ditt schema ser bra ut, krånglar matningen så kanske du kan dra in på mellanmålet, inte helt men ge lite mindre så Ines är riktigt hungrig när maten kommer.
Jag hade ung samma schema när jag kurade lillasyster vid 4 mån, natt 19,30-7,30 och det viktigaste är att schemat funkar för ER familj, inte hur andra gör.

Ang kurandet av brosan, har jag inga konkreta tips, men här är en tvillingtråd som kanske kan vara till hjälp.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765

Pris och beröm att du/ni har gjort ett fantastiskkt jobb :D :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej!
En tanke om matningen - här var det samma sak vid matningen från ca 6 månader (hon är snart 8 mån nu). Hon blir dock supernöjd om hon får lite bitar att plocka med samtidigt som vi matar. Jag har tolkat det som att hon vill börja äta själv - "jag är ju ingen liten bebis längre, mamma!". :wink: :lol: Och vid den åldern börjar ju gripande/pincettgrepp att komma så de vill ju bara träna och träna. I början gav vi en hel skorpa att gnaga på och nu ger vi småbitar med kex, ärtor osv att plocka med och så skyfflar jag in mat med skeden emellanåt, det funkar toppen :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"