Dags för EN lur nu ???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Antonias mamma

Dags för EN lur nu ???

Inlägg av Antonias mamma »

Hjälp, jag är helt förvirrad nu! :oops:

Sedan vi kurade Antonia vid drygt 8 mån. har vi haft samma schema. Det har fungerat jättebra. Nu blir hon 1 år om tre veckor och förra veckan justerade jag schemat en aning när hon inte kunde somna så tidigt mer på förmiddagen. Det funkade bra så några dagar, men inte nu längre. Så här ser schemat ut nu:

7.00 God morgon
10.00 Sova 45 min (Tidigare 9.30, sova 1½ h)
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30 Sova 2 h (Tidigare 1½ h, men oftast blir det inte heller längre än så nu)
17.30 Middag
20..00 Sova natt

Problemen:

1. Hon är inte trött redan klockan 10.00. Jag har börjat hjälpa henne genom att ställa mig i buffningsträsket en stund :oops: , men oftast sover hon bara 20 min när hopn äntligen somnar.

2. Jag vill inte "svänga" på schemat genom att sätta en långlur efter lunch först och sedan ännu en kort lur mot kvällen - om jag inte måste förstås. Vågar jag mig på EN lur redan nu :?: T.ex 12-14? Men HUR ska hon orka vara vaken 14-20 :shock: :?: Att tidigarelägga natten är inget alternativ.

3. Vi har aldrig haft några problem med vargtimmen - istället har vi alltid nästan fått väcka henne med marginalkvart :D . De gånger jag själv försovit mig sover också hon tacksamt vidare. Det känns hemskt att väcka henne 7.15 när hon uppenbart skulle kunna sova mer, så jag tänkte införa 12 eller i alla fall 11½ h natt i samband med övergången till EN lur. Jag får nämligen inte till nåt bra schema med längre natt och två lurar, så jag väntar tills dess.

Tankar, respons?! NÄR övergick ni andra till EN lur? Hur länge tog anpassningen?

Tack på förhand! :D

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Anna!

Jag vågar inte svara på om det är dags för en lur, det är ju lite olika för olika barn. Jag kan berätta hur det var för Karl.

Första gången det krånglade var han 11 månader, vi provade med en lur då, men det var för tidigt, jag var tvungen att backa. Då sov han 19-07 och lurar 10.00-11.30 och en 20 minuter på eftermiddagen vid 15.30. Han har alltid varit trött på förmiddagen så vi har haft långa luren då.
Försök två var efter att han fyllt ett, då gick det fint. Nu sover han 11.30-13.00. han får lunch först. De flesta har nog luren senare.

Om hon sover 12 timmars natt så orkar hon kanske mer på dagen? Om hon är pigg på förmiddagen kanske du ska skjuta på den ev. ensamma luren till att börja 13.00 t.o.m. eller 12.30 :?: Så blir inte eftermiddagen så lång. Svårt det där, det ska ju stämma med mattiderna också.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Åh vad jag känner igen mig. Att gå från två till en lur var knepigt. Särskilt eftersom sömnbehovet inte minskar från en dag till en annan, utan sker "gradvis". Precis som du beskriver

Vi ändrade till en lur när Vega var dryga året. Inledningsvis sov hon då 11.30-13.30. Eftersom hon var så trött framåt sovtiden fick vi tidigarelägga lunchen ett tag så att hon öht orkade äta. Efter några veckor ( ca en månad) kortade vi luren till 12-13.30, vilket vi fortfarande har.

Nu ser schemat ut såhär
7.00 morgon och välling
8.00 frukost med mamma eller pappa
11.30 lunch
12-13.30 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19.00 sova

I början löste vi de långa eftermiddagarna vid behov med 5-minutare. Då somnade hon oftast i famnen en liten stund, alt i soffan. Jag tog tiden exakt så att det inte skulle bli ett längre sovpass än så. Måste säga att 5-minutaren är suverän. Det knepiga är att väcka efter så kort tid :?

Jag vet att man inte ska pröva sig fram allt för mycket MEN om det inte fungerar bra med två lurar nu, kan det absolut vara anledning att lägga om schemat. Kör det minst en vecka innan du utvärderar. Du lär märka ganska snart om det är för tidigt.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Antonias mamma

Tack för era svar! :D

Jag har funderat hela dagen nu och kommit fram till att vi nog får ta och svänga på det helt enkelt under en övergångsperiod :? . Från och med imorgon blir det lur först efter lunch, en långlur då på 1½-2h. Jag tänker faktiskt låta henne visa mig då hur länge hon vill sova :idea: - fastän det är emot principerna :oops: .
Sedan blir det en kortlur före middagen. Några 5 minutare får man inte till med Antonia. Hon har inte somnat i famnen sen hon var 2 månader gammal :shock: och kommer aldrig att göra det heller.

Det svåra här tycker jag är att få till det med mellanmålet så att man hinner göra nåt också - att kunna åka bort och storhandla t.ex. utan att halva vakentiden gått åt till att sitta hemma och vänta in mattiden...

Tänkte så här:

7.30 Godmorgon och frukost
10.30 Lunch
11.00 Sova 1½-2 h
13.30 Mellis
16.00/16.30 Sova 20/45 min (beroende på första lurens längd)
17.00 Middag
20.00 God natt

Fler åsikter är välkomna! :D

Anna

www.sandsdrommar.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Det är ganska vanligt att äta lunch först och sova sedan då det är dags för en lur. Annars blir lunchen lätt lite sen. Om ett tag orkar säkert Antonia vara uppe till 12 eller 12.30 och då kan det vara svårt att få plats med alla mål om lunchen kommer efter luren.

I somras hade vi sovtid 1.5 h men max 2 h. Dvs Vega skulle minst sova 1.5 h men om hon fortfarande sov då väckte jag henne efter två timmar. Det funkade väldigt bra. Så länge det inte påverkar natten negativt tycker i alla fall jag att det är ok.

I övrigt tycker jag ( men det är min åsikt) att du ska "bestämma" dig lite mer än vad du har gjort nu. Annars är det lätt att börja ställa frågor till barnet istället. Jag kommer själv ihåg hur knepig övergången var och att man var tvungen att vara lite flexibel. MEN om du vill se om hon är redo för en lur/dag hade nog jag rekommenderat att försöka köra det fullt ut ändå. Hellre satsa på två timmar runt 11 och sedan hålla vaken till natten.

Lycka till
Linda
Antonias mamma

Tack Linda! Vet inte om du kanske missförstod mig lite :?: :!: Lunchen kommer ju nu att ligga FÖRE långluren, såsom du rekommenderar. Och jag HAR ju bestämt mig :D :!: Det enda jag lämnar öppet är just det samma som du var flexibel med - dsv om hon sover 2 h på långluren så är det OK också, även om den ska vara 1½ h. Och utan en kortlur på em klarar hon sig inte än, det vet jag - så en sådan blir det absolut under en övergångstid. Och natten blir från och med nu 11½ h. Och den viktiga attityden sitter nu också känner jag. Tro mig - jag ställer inga frågor mer av Antonia - DEN läxan lärde jag mig för länge sen redan :wink:

www.sandsdrommar.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja jag missförstod dig nog lite. :shock: Du skrev att du skulle vända på det i en övergångsperiod, men det handlade kanske om att byta plats på lurarna, inte om lunchen :roll:

Att vara lite flexibel med långluren tycker jag har fungerat bra. Jag ser det som att använda båda marginalkvartarna i ett svep. Nu när vega är 18 månader väcker jag alltid vid 1,5 h, annars kommer tidiga mornar som ett brev på posten :wink:

Det låter som att du har tänkt igenom allt. :D

Lycka till och rapportera gärna

Kram
Linda
Antonias mamma

Här kommer rapporten - om än inget hänt eller blivit gjort ännu... :oops:

Vi harvar fortfarande på med gamla schemat eftersom jag inte klarat av att fatta ett beslut än. Jag borde ju lyssna till mitt mammahjärta nu och hennes signaler - men jag blir inte klok på de senare och själv känner jag mig totally lost.

Nu har vi ju 11 h natt samt 45 min + 2 h.

Hon somnar aldrig numera utan hjälp (läs:buffning av mamma i träsket :oops: ) så något måste jag ju göra :!: . Men jag vet inte hur jag ska våga mig på EN lur (11.30-14.00) redan och det enda alternativet jag ser är att skjuta fram första luren till EFTER lunch, och således vända på det, till 2 h + 45 min på sen em. Problemet här blir ju att få henne att förstå just att långa luren ska komma först då, till motsats från nu - och sen att ännu få henne att somna en gång till kring 16-17 tiden... Känns halvt omöjligt faktiskt.

EN lur är nog ingen omöjlighet men jag har bara så svårt att se henne klia ögonen sen kring 17-tiden när vi ska äta, och det är för sent för en power nap. För några 5-minutare får man inte till med vår lilla brud.

Ja... jag får fundera vidare. Det var min rapport i alla fall, och har någon annan erfarenheter att dela med sig av ännu så snällla skriv!

Anna

www.sandsdrommar.com
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Hejsan!

Vi gick över till en lur redan vid knappt 11 månader. Han kunde ligga vaken i en och en halv timme utan att somna vid andra luren. Jag trodde inte att han skulle orka vara uppe så länge varken före eller efter middagsluren, men det gick hur bra som helst.
Vi har natt mellan 19.30-7.30, middagssömn 12.30-14. i praktiken blir det mindre sömn eftersom han oftast vaknar lite tidigare på morgonen. men vår kille tror jag behöver lite mindre sömn än medeltalet, för han orkar hur bra som helst och gnäller inte!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Min dotter blir snart 11 månader och vi har precis gått över till en lur. Vi har följande schema:
7.00 vakna
9.00 frukt
11.00 lunch
11.45 sova 2 tim
14.00 mellis
17.00 middag
18.45 välling
19.00 sova

Lycka till!
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Marie

Inlägg av Marie »

Hejsan
Att byta från två till en lur kan vara lite knepigt men jag bytte nu på min kille när jag märkte att det var omöjligt att få till två lurar utan en massa gråt och uppvaknanden. Han var bara...8.5 månad och det har gått hur bra som helst! :D Det kan tyckas tidigt men han är en pigg och glad kille som nu sover gärna och mycket. Jag tror att det kan vara bra att lägga in ett mellis på fm för att få igång dem igen när de blir lite trötta. Alla barn är ju olika och på min äldre tjej tog vi inte bort en lur förrän hon var 11 månader och det var mycket mer jobb än nu. Hon var oxå som din lilla verkar vara, hon somnade inte en 5 minutere som min lillkille gör. Han stoppar in tummen i munnen och kopplar ner och sen är han pigg igen så det är nog därför detta fungerat så bra som det gjort. Men jag tror att det är tron på att barnen faktiskt klarar det som gör det mesta. Om du skulle kunna göra natten längre så klarar hon nog att vänta en stund med lunchen och luren och då håller hon ju längre på kvällen oxå.
Ang. att passa mellis tider så tycker jag oxå att det är jobbigt men det blir lättare när man bara har en lur att passa osså kan man ju alltid ta med en banan som de kan smaska på när man handlar, eller äppelbitar.

Vårt schema ser ut så här nu:
07.00 Han får aldrig komma upp före men vi utnyttjar marginalkvart om han
sover längre.
09,30 mellis
11,00 lunch
11,45-13,45 sova
14,30 mellis
17,00 middag
19,00 zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Lycka till!! :D :D
Marie
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Det kommer vara en övergångsperiod oavsett NÄR du byter. Lilltjejen är ju van vid sina gamla tider. Om det inte går att få till en femminutare kanske du kan ha lite bra "hålla sig vaken tricks" Tex att vara nakenfis en stund. Mycket populärt här hemma. Läsa en bok, lyssna på musik, sjunga en stund eller annat. Nu vet jag att ni har haft en del bryderier med maten men en liten fruktmuta för att tillfälligt få upp blodsockret kanske kan funka.

Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"