2 år och 4 mån. krånglar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mule

2 år och 4 mån. krånglar

Inlägg av Mule »

Hej!
Vår dotter har egentligen aldrig kurats på riktigt. Hon fick sin välling vid kl. 5 på morgonen tills hon inte ville ha den mer. Hon fick också behålla sin napp. Vi har buffat henne och ramsat henne, men tyvärr visste vi inte att man inte skulle buffa dem till sömns. Så hon är inget riktigt kurbarn, egentligen.Hon har sovit bra om natten väldigt länge, men vägrat sova middag. På natten har det därför ibland, men inte alltid, blivit 13,5 timmar i sträck. Nu har hon börjat vakna för tidigt. I morse vaknade hon 05:30, 06:30 och 07:0. Min man var inne och ramsade henne varje gång. Han gör alltid det och nu får jag känslan av att hon "kallar in" honom för att kolla att hon verkligen ska sova vidare. Vi tänkte börja kura bort nattmålet på den lille på fredag och när vi ändå ska vara uppe och springa tänkte jag att vi kanske skulle ta bort nappen på dottern? Vågar vi göra det helt abrupt på ett såpass stort barn? Vad ska vi mer göra för att få henne att sova lugnt hela natten, helst 13 timmar om det är möjligt?

Tacksam för svar,

Carola, mamma till Selma (juli -04) och Waldemar (juli -06)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det går säkert att få till 13 timmars sömn, men jag tror att 12 är betydligt enklare. Fast det är vad jag tror.

JAg tycker att ni bara kan berätta att det är någon väldigt ledsen bebis (eller katt, eller hund...) som behöver napparna, så ni får helt enkelt skicka iväg dem. Klistra i gen ett kuvert med alla napparna och skicka (hur bokstavligt du vill göra det, får du bestämma själv.) OCH sedan glömma. FÖr det är enda sättet för henne att glömma. Att ni glömmer.

Du har nog helt rätt, hon ropar sig till pappa. Säg åt honom att inte gå in och ramsa. Det ska ske utanför dörren som närmast och helst därifrån han är - köket, sängen whatever. Och EN gång så fort ni hör henne, sedan får hon klara sig själv, då vet hon vad som gäller.

För budskapet ska ju vara "På natten händer INGENTING"

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Tack för ditt svar, Lotta! Han hade faktiskt tänkt på det själv, så nästa gång ska han inte gå in till henne. Det var en sak jag inte berättade - att hon helst vill ha två nappar (pappa har varit lite lat och låtit henne styra detta tyvärr). En i munnen och en i handen. Igår tog vi bort handnappen för det är den hon brukar tappa och det var inga problem. Hon vaknade inte heller i morse och sov 19-07:45-. Så nu är nog allt som det ska igen. Får se om vi tar tag i munnappen snart. Måste nog få till lillebrors 12-timmarsnatt först, tror jag. Nej, han har inte napp!!!

Hälsningar Carola
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra, bra!
Jo man stör mer än man tror när man går in. Signalerar aktivitet, trots att man vill säga att det är natt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "