lyproblem!?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
skorpan

lyproblem!?

Inlägg av skorpan »

Först av allt TACK[/size] så så mycket för denna sajt. Vi bor nuförtiden inte hemma i Svea rike men gjorde det när vi fick vårt första barn. Nu när vi är inne på vårt andra så har vi självklart våra gamla 'svenska' tankar om hur vi vill att hon skall uppfostras och denna sida är till STOR hjälp. Tack :heart:

Nu till "problemet".
Vår andra lilla dotter har nu hunnit bliva 6 månader och äter som en häst! Hon började få smakportioner redan vi 4 1/2 mån. för att hon visade sånt intresse redan då. Sen dess har vi i lugn takt ökat och nu äter hon 5-6 matskedar ungefär + efterrätt!! Efter det är hon inte proppmätt men mätt. Hon kräks aldrig och är alltid hungrig ca 1-1/2h innan hon skall ha mat (räknat efter dom obl. 3h emellan) Vad göra?? :?
Jag vet eller jag antar att detta är ett lyxproblem efter att ha läst om alla dom som får truga och kämpa med ens en liten tesked, men detta är ett eller iallafall känns som ett litet problem.
Vi försöker styra upp henne nu med tider, (vi håller just nu på med avvänjning nattetid och denna natt, natt 3, vaknade hon faktiskt bara 2ggr !! Se, Tack igen för metoder som Faktiskt funkar) Iallfall, vi försöker styra upp så att hon äter samtidigt som hennes storebror...ungefär. Dvs;

Kl: 8 (detta blir nästan alltid 7) frukost -bröstmjölk

Kl: 11 (får alltid kämpa och försöka hålla henne till dess men får mer än oftast slänga in ett litet extra mål vi 9-9.30) -ordentlig lunchpuré med efterrätt.

Kl: 14.00 (igen, får kämpa till dess, hon är nästan alltid hungrig en timme innan) -bröstmjölk + nästan ett helt grötmål

Kl: 17.00 Kvällsmål -bröstmjölk (brukar faktiskt kunna med inte så mycket skrik att hålla henne till kvart i iallafall.)

Kl: 19-19.30 Nattmål -en hel flaska välling (Skrik efter mat redan från Kl: 19.00 och det spelar ingen roll hur sent kanske kvällsmålet blev...)

Redan när jag ser detta så förstår jag ju också att hon behöver mer mat, att hon inte blir nöjd. Men alla rön säger ju nu att helst helst helamma tills 8 mån, och iallafall inte att byta ut två mål förrens 8 mån. Alla jag läser iallfall. Nu slutar det ju med att jag får slänga in ett extra t.ex. på förmiddagen och det är ju inte heller bra för hennes blivande tänder har jag läst. (bara 5 mål om dagen).

AAAaaa man blir knäpp. :shock: :shock: :shock:
Jag vill inte läsa förmycket i barnaböcker etc. för då känner jag bara att jag gör så mycket fel, men jag vill inte heller bara göra som det blir för då blir det ingen struktur eller rutin eller nånting.
Lite av allt skulle ju vara den bästa vägen, men oo vilken balansgång.

Det är inte lätt men det är värt allt allt allt. Det är bara väldigt väldigt svårt tycker jag.
Alla säger att man bara skall lyssna på ens barn och hon/han berättar på sitt sätt vad det vill, bara lyssna...hon/han säger till om nåt är fel. MMmmmhm jag skall bara säga att vår lilla tjej här hade både ögon och öroninflammation utan att "säga till" den enda orsken till att jag åkte till doktorn var pga. "gukket" i ögat och att febern inte ville ge sig, hon åt fortfarande som en häst och var glad och sig själv som vanligt....
Så...jag vet inte vad man skall "lyssna" till. :roll:

Tack till alla som skriver och råder och läser och allt ni gör. Det är till stor hjälp och lugn. Tack :heart: :!:

Skorpan
skorpan

Inlägg av skorpan »

Lyxproblem ska ju självklart rubriken vara!!! :)

skorpan
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Skorpan! :)
Här i Sverige rekommenderar de att man helammar i 6 månader, men det finns många som inte gör det alls. Jag t.ex. Att helamma i 8 månader låter som svältkost. :shock: Man ska ju tänka på att när man ammar så kommer det ut ca 2-300 ml kanske, på en halvtimme. Hur mättande är det för en 8 månaders? Duger bra till att komplettera maten med tycker jag, men inte som enda näring.
Vid 8 månader åt min Karl en hel stor burk mat och en halv med frukt som efterrätt. Till både lunch och middag. Jag bytte ut hela lunchen redan vid 5 månader, han åt ju hela burken redan då, den lilla burken.
Mina råd :)
Behåll dina mattider, de verkar bra. Proppa lilla barnet full med mat vid varje måltid, tills det absolut inte går att få i mer. Ska det vara bröstmjölksmål och hon inte håller sig mätt på det, så truga mer eller fyll på med ersättning. När hon äter mat, ge tills hon inte vill ha mer.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Jag instämmer med föregående talare :wink: :D och tipsar dig om att hoppa in i denna tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Där finns mycket matnyttigt för matgalda små älsklingar! :heart: Från små smakisar och framåt...

Välkommen! :D
/Fjällmor
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei!
Smett inn med at måltidet enno kan pågå et tag. Mat så mykje det går og påfyll med brystmjølk el ersättning så mykje det går i matmåltida også. Vår Isak holder fortfarande på og eter i minst 45 min. Vi fyller på med mjølk til varje mål - sover betre lurar då!
Korleis ser sømnen på dagen ut no? Sett opp faste tider til det også om de ikkje har det redan. Hold tidene, + - en kvart.
Lykke til!
/Anette :D
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Den rekommendation som WHO står för är helamning i 6 månader och därefter en ganska snabb introduktion av mat enligt den här tabellen:

:arrow: 6 månader: Gröt, mosade grönsaker, frukt, kött. 2 måltider per dag och ca 2-3 matskedar. Bröstmjölk utöver det.

:arrow: 7-8 månader: Mosad mat. 3 måltider per dag och med gradvis ökande mängd till ca 1,5 dl. WHO nämner 2/3 av en 250 ml skål. Bröstmjölk utöver det.

:arrow: 9-11 månader: Finhackad mat/mosad mat och mat barnet själv kan plocka upp. 3 måltider plus ett mellanmål.WHO nämner här 3/4 av en 250 ml skål. Bröstmjölk därutöver.

:arrow: 12-24 månader: 3 måltider plus 2 mellanmål av familjens vanliga mat och mängden här är en full 250 ml skål.

Det här är en betydligt snabbare matintroduktion än vad som brukar rekommenderas här i Sverige då man snarare pratar teskedar veckovis...

Länk till sidan där jag hittat infon:

http://www.who.int/features/qa/21/en/index.html
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"