Måste sluta amma akut - orolig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
joannasmamma

Måste sluta amma akut - orolig

Inlägg av joannasmamma »

Min 7 månaders tjej är kurad sedan en månad tillbaka och sover 12h natt. Nu måste jag sluta amma under tre dygn, pga att jag ska äta medicin. Vore ju inget problem om lilla fröken åt välling eller ersättning, eller gröt för den delen, men det gör hon inte. Egentligen skulle jag tagit medicinen för sex veckor sedan men jag kände då att det absolut inte gick. Men hon har alltid varit duktig på att äta sina puréer och nu, efter kuren, äter hon som aldrig förr. Minst en liten burk till lunch och en stor burk till middag. Så nu ska det bli av.
Har sedan ett par dagar tillbaka slutat amma lunch och middag och det har fungerat bra. Imorse gick pappa upp och gav henne frukost (broccolipastapuré, hennes favorit, det ser ju nästan ut som gröt iaf:)) och det accepterade hon (jag ammade sen efteråt), samma sak med nattslurken igår kväll.
MEN naturligtvis kan jag inte låta bli att oroa mig för natten. Hur mkt puré tror ni hon behöver för att ersätta bröstmjölksnattslurken (båda brösten)? Om hon börjar vakna i vargtimmen eller så kommer jag ju genast tro att hon är hungrig.

Fast nu känner jag mig lite fånig när jag skriver detta. Hon äter väl så mkt hon vill ha och varför skulle hon börja vakna helt plötsligt? Eller hur? Var nog tvungen att skriva av mig lite bara. Hur som helst, ngn som har några tips eller synpunkter? Hon är inte särskilt förtjust i frukt heller, så vad är ett bra mellanmål? Katrinplommon gillar hon iofs, och yoghurt... Tacksam för all input och pepp!
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej joannasmamma!

Det är bara att proppa i lilla fröken av det hon gillar bäst tills det sprutar ur öronen så klarar hon sig galant över natten. Ingen fara alls. Om du vill kan du ju tillsätta lite extra smör i sista måltiden för att lugna din egen oro. Jag tycker det låter som om hon äter alldeles strålande!

Mig veterligen har inga normalstora bebisar svultit ihjäl på tre dagar. :wink: Broccolipuré och Attityd - en oslagbar kombination! :D

Det kommer gå toppenbra!

Kram Jannika
mia75

Inlägg av mia75 »

Du kan ju pumpa ur mjölk innan också, så kan hon ju faktiskt få det också! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"