Problem med middagsluren
Problem med middagsluren
Jag har inte skrivit på länge. Vår dotter Felicia har sovit hela nätter sedan april när vi "kurade" henne. Den här veckan har hennes middagslur kl.12-13.30 strulat. Hon vill inte somna. Hon gnäller men börjar snabbt att gråta. Jag vet inte hur vi ska göra för att komma ur det. Vi ramsar men den verkar inte bita på henne för hon bara fortsätter. Vi tror ju faktiskt att hon behöver sin lur på dagen fortfarande (fyller 2 år snart). Kan någon/några ge oss några goda råd. Det är ju så jobbigt att höra henne så här ledsen när hon ska sova, det är länge sedan nu. 
Hanna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Problem med middagsluren
Hanna 78 skrev:Vi tror ju faktiskt att hon behöver sin lur på dagen fortfarande (fyller 2 år snart).
Nu tycker du synd om henne och vips! tycker hon synd om sig själv. Men allvarligt talat - varför skulle det vara synd om henne
Försök ta dig ur trösttänkandet. Se inte hennes gnöl och gnäll och protester som missnöjesyttringar. Se det som frågor. Ge glada, självklara, betryggande - i ordets sanna mening betryggande - svar, i handling. Ta ur henne missuppfattningen att det skulle vara ledsamt att sova
Odla återseendets glädje, håll tiderna, ramsa glatt bara en gång (x4) och ta ur henne villfarelsen att det skulle vara synd om henne. Den har hon inte hittat på själv, om man säger
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack snälla Anna för ditt snabba svar. Hon har sovit så bra de sista månaderna så man kanske inte har den den självklara attityden nu när hon börjar ställa frågor igen. Idag är vi hemma både mamma och pappa och har precis lagt henne. Hon började genast skrika "mamma". Pappan gav snabbt en glad ramsax4. Hon gnäller fortfarande. Härromdagen klättrade hon ur sin spjälsäng och stod och knackade på dörren, från insidan, jätte ledsen. Jag bar tillbaka henne till sin säng. Ska vi fortsätta att ha spjälsängen fast hon gör så? Hon behöver uppenbarligen sin lur för igår sov hon 1.30 h i sin vagn. Gick hur bra som helst. När det kommer en period när de börjar ställa frågor igen efter att ha sovit bra i flera månader vad beror det på, hör det bara ihop med barns utveckling? Allt har alltså med vår attityd att göra när hon nu står i sin säng och skriker. Hur länge ska man låta henne hålla på? Ska vi ramsa igen? Men visst ska ju hon veta vad som gäller?
Tack snälla för all hjälp.
Tack snälla för all hjälp.
Hanna
-
annawahlgren
Eller
Saker händer. Frågor tillstöter. Frågor alltifrån det enklaste: ska jag äta nu? Ska jag sova nu? till det väl svåraste: vad är meningen med livet
Häng med
Kanske kan "Livet ett kretslopp - något om utvecklingen" i Barnaboken inspirera dig och ge perspektiv
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
Hej!
kanske skall hon läggas lite senare på dagen? Före sommaren lades sonen kl 12 (struli läggning på dagis) och nu lägger vi honom 13 (hämtar på dagis 12 och promenerar hem). Har precis dragit ned sömnen till 1,5 h då han hade svårt att somna in om kvällen.
Mvh
Kristin
kanske skall hon läggas lite senare på dagen? Före sommaren lades sonen kl 12 (struli läggning på dagis) och nu lägger vi honom 13 (hämtar på dagis 12 och promenerar hem). Har precis dragit ned sömnen till 1,5 h då han hade svårt att somna in om kvällen.
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Tack än en gång Anna.
Hanna
-
annawahlgren