Bara en liten fråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rydena

Bara en liten fråga

Inlägg av Rydena »

Hur vet jag när jag ska dra ner på en dagslur. Min son sover 3 ggr men högst 30 min per gång. Kan inte få honom till att sova längre. Frågan är när jag ska börja hoppa över middagsluren.Tror ni att det kan hjälpa honom att sova längre per gång
Mamma til Melvin 13 månader ("SHN-kurad" sedan början på oktober)
Ewa

Inlägg av Ewa »

30 min är inget naturligt sömnrytmpass, vilket 5, 20, 45 min, 1,5, 2 och 3 tim är. Tycker också att det är i minsta laget. Åtminstone en lur kunde gott vara lite längre för att han ska hålla sig pigg och glad under dagen. Har du provat att vagna över skarven så att han sover vidare?

Om du kurat honom, har du då också fasta tider för hans sömn? Det underlättar VÄLDIGT både för honom och er. Många börjar nog med 2 lurar (lite längre såna, som t.ex 1,5 tim och 45 min) runt den ålder Melvin är i. Vår tös är 9 mån och sover 3 lurar för att det passar OSS bättre (20 min, 1,5 tim, 20 min), men vilket som passar Melvin och er kan nog bara du avgöra. Men satsar du på 2 lurar borde du nog som sagt hjälpa honom sova längre tills han lär sig. När han lärt sig sova vidare efter att han vaknar till kan du sluta vagna över skarven, om du förstår. :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rydena

Inlägg av Rydena »

Men ska jag ta upp honom ur sängen och försöka vagna honom över skarven eller kan jag ha honom kvar i sängen och försöka ramsa..... vet inte vilket som är lättast. Har inte riktigt vagnat honom tidigare. Problemet är att han ser inte ett dugg trött ut när han vaknar. Är världens piggaste gosse då...

Hans schema ser ut såhär:
7 morgon
9 fm lur 30 min
12 middagslur 30 min
16 em lur 30 min
19 kväll

Jag kan verkligen ställa kloclan efter honom, dels när han somnar och han sover exakt 30 min. Skulle verkligen vilja att middagsluren iallafall blev till 60 min. Vill ocså hålla kvar 3 lurar så länge som det går.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Då så. Sover han 30 min så gör han. Men tror ändå på att försöka få till en längre lur mitt på dagen om du nu ska behålla 3 (de flesta behöver ju 14-14,5 timme totalt per dygn i den åldern). Men det är bara du som kan avgöra vad du tror behövs :wink:.

Och nej, jag tänkte förstås inte att du skulle ta upp honom ur sängen, stoppa honom i vagnen och sedan vagna. Om du nu vill förlänga nåt av passen så är det bättre att låta honom sova det passet i vagnen så att du därmed kan vagna direkt han vaknar till. Och ni har ju så fantastiskt långa, fina rymliga vagnar i Danmark! Är riktigt avundsjuk och måste nog ta och skaffa mig en så att min lillfisa kan sova vidare på mage i sin vagn nu när hon börjar växa ur liggvagnsinsatsen! :wink: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rydena

Inlägg av Rydena »

Tack snälla Ewa för att du orkar reda ut detta med mig. Ska verkligen prova nu.....
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fint! Det kommer gå toppen ska du se. :D
Ewa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"