Godmorgon!
En vecka före det var dags att ändra till vintertid startade vi med att skjuta dygnet framåt ca 10min/dag. Det fungerade ganska bra och då det var dags att ställa om klockan var vi i "rätt" tid igen. Men det var lugnt bara några mornar. Nu har Adam i ca en vecka vaknat upp 6.30 (morgon 7.30). Han som inte på lååånga tider har gråtit då han vaknat upp på natten gråter och har svårt att somna om. Han har fått en ramsa fyra mornar, de övriga har vi låtit honom vara. Känns lite besvärligt att han ska gråta då han vaknar.
Tidigare då han vaknat på natten har han legat och pratat för sig själv, smaskat på tummen osv. men inte gråtit!
Har någon bra tips?
vintertiden ställer ännu till det
vintertiden ställer ännu till det
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
-
Nancy
Hej josefine
Är det ordentligt mörkt i hans rum
Vintertiden ger ju ljusare morgon...
Var extra supernoga med tiderna ett tag framöver. Om han ex skall sova middag 12-13.30 så väck honom 13.30 oavsett ifall han somnar vid 12 eller ej.
Lägg extra krut på godnattskratt och tokrolig nattning
Gör morgonen till en hejdundrande fest i återseendets glädje
Mitt favorittips gällande morgonkrångel är att ställa en väckarklocka på exakt samma tid varje morgon. Introducera den genom att med hög teaterröst säga till varandra "åh nu ringer Adams klocka, nu är det morgon" precis utanför hans dörr innan ni går in. Mycket snart lär han sig att det inte är hans morgon förrän klockan ringer.
Själv serverar jag alltid "pangramsa" vid uppvaknande i vargtimma (04-06) och lite mildare "upplysningsramsa" ifall Leia vaknar vid 06-06.30. Det är det som funkat i särklass bäst hos oss men jag vet andra som blivit bättre hjälpta av att vara helt tysta eller sätta på klassisk musik.
Lycka till

Lycka till
-
Nancy
Hej josefine
Såg att du inte fått svar ännu. Ger mig på ett försök trots allt
Satsa du på att få ordning på de tidiga morgnarna först
Det kan säkert få ordning på "bus-sovandet" under ensamleken
Jag tycker att du skall satsa på att få till ett omsomnande bara för att bryta mönstret. Pangramsa vid första uppvaknande och därefter avvakta. Avvakta ända tills han somnar om igen. Ge dig bara den på att det skall fungera även om det tar hela förmiddagen... Det gör det antagligen inte. Då han sovit ca 20 minuter väcker du och låtsas som om det är "vanlig" tid.
Då du sett resultat av denna lilla kur kan du återgå till exakt samma morgon varje dag. Då kan du använda väckarklocka om du vill. Snart lär han sig att hans morgon inte kommer förrän klockan ringer.
Hur ligger ensamleken tidsmässigt
Om den bara ligger nära morgonen så kanske han inte hinner somna
Berätta hur det gått
Nancy
Såg att du inte fått svar ännu. Ger mig på ett försök trots allt
Satsa du på att få ordning på de tidiga morgnarna först
Jag tycker att du skall satsa på att få till ett omsomnande bara för att bryta mönstret. Pangramsa vid första uppvaknande och därefter avvakta. Avvakta ända tills han somnar om igen. Ge dig bara den på att det skall fungera även om det tar hela förmiddagen... Det gör det antagligen inte. Då han sovit ca 20 minuter väcker du och låtsas som om det är "vanlig" tid.
Då du sett resultat av denna lilla kur kan du återgå till exakt samma morgon varje dag. Då kan du använda väckarklocka om du vill. Snart lär han sig att hans morgon inte kommer förrän klockan ringer.
Hur ligger ensamleken tidsmässigt
Berätta hur det gått
Nancy
Hej Nancy!
Jag har tänkt köra en minikur, men varje morgon då han vaknat upp har det kännts som om jag stör ifall jag börjar ramsa. Han har inte varit ledsen nu, utan mest låter det som om han säger "va gör jag vara vaken - de e ju natt. Va skönt ja får sova lite till! Men hur skall jag ligga, nämen vad gör täcket här i en hög.... osv..." Så jag avvaktar alltså ännu - och har dina råd i bakfickan om det behövs! TACK!
Ensamleken är direkt på morgonen ca 7.50. (Morgon 7.30) Han får gröt direkt han vaknar (äter på ca 15min) och sen är det alltså tillbaka i sängen och ensamlek ca 1h15min.
Jag har tänkt köra en minikur, men varje morgon då han vaknat upp har det kännts som om jag stör ifall jag börjar ramsa. Han har inte varit ledsen nu, utan mest låter det som om han säger "va gör jag vara vaken - de e ju natt. Va skönt ja får sova lite till! Men hur skall jag ligga, nämen vad gör täcket här i en hög.... osv..." Så jag avvaktar alltså ännu - och har dina råd i bakfickan om det behövs! TACK!
Ensamleken är direkt på morgonen ca 7.50. (Morgon 7.30) Han får gröt direkt han vaknar (äter på ca 15min) och sen är det alltså tillbaka i sängen och ensamlek ca 1h15min.
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!