Förlossningsdepression?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Förlossningsdepression?

Inlägg av Gäst »

Hej :D
Jag fick en förlossningsdepression efter första barnet som höll i sig ganska länge. Med tvåan gick det bättre, även om jag upplevde första tiden som väldigt mörk och krävande. Så en dag släppte det bara och inte förrän då kunde jag känna den där stora glädjen över båda barnen.

Nu oroar jag mig en del för hur det ska bli efter att trean kommit. Inte kommer jag att ha tid och möjlighet att må dåligt. Det skulle verkligen inte vara rätt mot pojkarna heller.
Finns det någon som har erfarenhet av förlossningsdepp och hur man kan förebygga eller ta sig lättare igenom den första omvälvande tiden?

Jag har så väldigt svårt att släppa oron och den mynnar alltid ut i dåligt samvete för blivande bröderna. Funderar på hur det blir att vara höggravid och ha ansvar för två småkillar samtidigt...osv, osv.

:roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Siri!

Fick du hjälp av någon med dina förlossningsdepressioner? Någon psykolog eller terapuet? Om du fick det, skulle jag uppsöka denna igen, i förebyggande syfte. Om du inte fick hjälp, skulle jag leta upp någon bra person att prata med. Din barnmorska kan hjälpa dig, eller så luskar du runt själv. Var bor du nånstans?

Jag har ingen erfarenhet av din situation, eftersom jag bara har ett barn och inte drabbats av "regelrätt" förlossningsdepression. DÄremot överdriven oro och ångestsymptom (usch vad hemskt det låter... :( ). Det tog mig ett bra tag att inse att jag behövde hjälp (tack bland annat till K-ina :wink: ), och var till och med lite frågande på vägen till terapeuten. Men oj, vad många knutar som löstes upp. Jag fick en fysisk förklaring till varför jag mår och reagerar som jag gör. Och verktyg att hantera känslorna med när de kommer. Detta på bara en timmes terapi. Jag ser mycket framemot resten. Det blir såklart inte strålande bra så snabbt, men det är sååå skönt att veta hur jag gör när illamåendet kommer på, vad det egentligen är som händer i kroppen och i hjärnan.

Det går att komma tillrätta med det, Siri. Du ska inte behöva gå och oroa dig för detta, utan veta att om det händer så finns hjälp. Och verktyg att hantera det med. Ungefär som om man får bakslag under SHN-.kuren. Det är inte kul, men man vet hur man ska agera.

Skriv igen och berätta mer. PM:a om du vill. :D
Kram Jenny!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej siri! Jättebra råd har du fått, att hitta nån att prata med. Jag var också deprimerad efter ettan, det tog lång tid innan jag fattade att det var det jag var, man "ska" ju vara så trött när man fått barn... Efter tvåan var jag inte alls deprimerad, så det behöver ju inte bli likadant varje gång. Bara att man har varit i det där svarta hålet gör en orolig under graviditeten - men också förberedd, vilket är bra. Man upptäcker lättare symptomen och kan söka hjälp snabbare, och är kanske mer mottaglig för hjälp.
Utan att förringa den hemska åkomman förlossningsdepression vill jag berätta vad en trebarnsmamma sa: "Med ettan är man orolig och har dålig samvete för allt, med tvåan har man dåligt samvete för ettan, men med trean är det lugnt, då har man inte dåligt samvete för något!" Detta vet jag ju inget om, eftersom jag bara har två, men hon menade förstås att man oroar sig mindre och mindre, för även om barnen är olika så har man ju så mycket mer erfarenhet och kunskap och rutiner att ta hjälp av. Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen :D Tack så mycket för era svar.

Jag fick ingen samtalshjälp efter förra förlossningen, däremot har jag ätit antidepressiv medicin sen efter att minsta pojken föddes och jag tror att det var det som hjälpte mig att vända situationen.
Nu har jag hört mig för hos läkaren och jag kan fortsätta att ta den medicinen ett bra tag till. Jag har dessutom pratat med min barnmorska och hon lovade att hjälpa mig till en samtalskontakt och det känns verkligen bra.

Tankarna snurrar. Det här barnet är ju verkligen en hoppsan som jag upptäckte en bra bit in i graviditeten. Det bidrar till förvirringen. Men det känns i alla fall lite lugnare nu och jag längtar lika mycket som jag oroar mig.

Tack igen!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Siri!

Jag åt antideppressiv medicin under min senaste grav. Du får gärna pm'a mig om du vill!

Kramar
/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag ber dig läsa de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet i Barnaboken :idea: Där kan man se vad lilla barnet behöver, vilket faktiskt inte är så märkvärdigt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev::D Jag ber dig läsa de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet i Barnaboken :idea: Där kan man se vad lilla barnet behöver, vilket faktiskt inte är så märkvärdigt.
Anna är klokast av de kloka, as always... :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Fjällmor! Och tack Anna för rekommendationen!

Jag har läst kapitlet nu. Ett antal gånger. Och jag känner mig både lite lugnare och sakligare efter det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad skönt att du känner dig lugnad :heart: ! Jag vill ändå varmt rekommendera en samtalskontakt.

Detta vet du säkert redan, men jag tänker också på andra som läser tråden och funderar:

:!: En förlossningsdepression går alltid över, men den kan bli lindrigare om man får hjälp, och framför allt gå över snabbare. Det mesta man känner är normalt, men inte lättare för det. Medicin kan hjälpa, men inte bara piller utan samtalsterapi!!

:!: Det finns ju en massa riskgrupper för förlossningsdepression: trasslig bakgrund/barndom, tidigare depressioner, svår förlossning eller första tid med bebisen, problem i relationen med partnern, annat dramatiskt som hänt i samband med bebisens ankomst. Även om inget av ovanstående stämmer, kan man få förlossningsdepression.

:!: En förlossningsdepression kan komma även några (till och med 6!) månader efter barnets födelse.

Lite fakta jag läst mig till på den extremt säkra och vetenskapliga källan Internet :roll: :wink: .

KRam!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack JennyH! Nu har jag faktiskt fått en samtalskontakt genom mvc som jag varit hos två gånger redan. Det känns jättebra och ger både styrka och trygghet. Läkaren var ju skeptisk till en graviditet så tätt inpå med tanke på att tillfrisknandet kan vara bräckligt ett tag. Samtidigt sa han i telefon igår, när vi pratade om medicinen, att han verkligen var övertygad om att jag skulle klara det alldeles utmärkt. Och det var skönt att höra.

Dessutom har vi fått större lägenhet i samma hus! Mina föräldrar har gått i pension och flyttar närmare oss för att kunna umgås mer med barnbarnen :heart: Faktum är att nästan alla har blivit glada för att vi ska få ett barn till hemma hos oss...och det hade jag inte riktigt vågat tro.

Kram och tack till alla som svarat och stärkt! Jag har varit utan internet ett tag men nu ska jag kasta mig över forumet igen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Siri!
Så skönt :D . Du låter väldigt glad i ditt inlägg!

Det verkar som att du ser till att bädda mjukt för dig nu, med föräldrarna närmre och större lägenhet. Det är bra! Ordna för dig så att du kan ha det så tryggt som det bara går går runt dig när bebisen är född :D .

Kramar från Jenny
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Siri!

Så glad jag blir :!:
Det låter som om du har en klok läkare vid din sida dessutom :wink:

Du vet vars jag finns O:)
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"