8 månaders ångest?
8 månaders ångest?
Hej,
Min son är just fyllda 8 månader och har varit en riktig mass-ätande solstråle fram tills nu. Under en vecka nu har något förändrats. Jag har läst barnaboken och inser att det kan vara just "åttamånaderskris". Men jag kan ändå inte riktigt helt lugna mig...
Sen en vecka tillbaka har min piggis (som sover 12 timmars nätter och 3x45 på dagen) varit otroligt trött och grinig. Han har efter endast en timmas vaken tid varit utmattad, jag har utnyttjat kvartarna och de har han sovit med lättnad... Han som förut åt ALLT och MASSOR äter nu endast hälften och inte alls med någon glädje. I övrigt är han någotsånär glad och lugn med alla utan mig, så fort jag är i rummet är det storgråt och komma upp i famnen, men inte heller där är han nöjd. Jag tycker att han trots allt fortfarande är "aktiv". Han ålar sig runt (mest efter mig när jag går...) och håller på som förut. Men man är ju ändå lite orolig... Speciellt för detta med maten...
Bör jag vara det? Eller ska jag "chilla!"
Tack
Min son är just fyllda 8 månader och har varit en riktig mass-ätande solstråle fram tills nu. Under en vecka nu har något förändrats. Jag har läst barnaboken och inser att det kan vara just "åttamånaderskris". Men jag kan ändå inte riktigt helt lugna mig...
Sen en vecka tillbaka har min piggis (som sover 12 timmars nätter och 3x45 på dagen) varit otroligt trött och grinig. Han har efter endast en timmas vaken tid varit utmattad, jag har utnyttjat kvartarna och de har han sovit med lättnad... Han som förut åt ALLT och MASSOR äter nu endast hälften och inte alls med någon glädje. I övrigt är han någotsånär glad och lugn med alla utan mig, så fort jag är i rummet är det storgråt och komma upp i famnen, men inte heller där är han nöjd. Jag tycker att han trots allt fortfarande är "aktiv". Han ålar sig runt (mest efter mig när jag går...) och håller på som förut. Men man är ju ändå lite orolig... Speciellt för detta med maten...
Bör jag vara det? Eller ska jag "chilla!"
Tack
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det låter lite möjligt att han är på väg att bli sjuk. I alla händelser behöver han sova. Lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen, det märker han inte.
Ge honom att äta sådant han gillar. Låt honom peta själv, medan du matar. Kan han sitta som folk? Annars pallar du upp honom. Ge mat i prydliga plockvänliga högar. Servera gärna äkta havregrynsgröt också, med lite fruktpuré eller banan. Kör samma stuk varje dag. Kladdiga smörgåsbitar med fast pålägg, typ leverpastej och messmör, brukar vara intressant.
Bär inte. Om du bär, gör det bara i transportsyfte, med honom vänd utåt.
När han bryter samman och tror att din famn är en returbiljett till livmodern och enheten med dig (se kapitlet om åttamånadersångesten i Barnaboken - igen
Förmedla att du fattar att allting inte är så vansinnigt skojsigt just nu - men det betyder inte att något är FARLIGT eller FEL. För det är ju vad han tror. Ta ur honom det
Sitt där i de hundra år det tar tills han börjar röra sig bort från dig, självmant. Då går du glatt till ditt. Och upprepar, evinnerligen, vid behov. Men fall inte ner i tröstträsket
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Precis sådär krisade vår Skruttis i ca 1,5 mån runt 9 månader! Och det går förbi. I synnerhet mattrasslet var jag helt oförberedd på, han hade ju alltid ätit som en häst! Men han överlevde
...
Nu är han runt året och hans aptit blev aldrig som den var innan, men runt året händer det visst en förändring gällande mängden mat dom stoppar i sig. Annors skulle de väl vara bjässar redan vid 3 års ålder!
Nu är han runt året och hans aptit blev aldrig som den var innan, men runt året händer det visst en förändring gällande mängden mat dom stoppar i sig. Annors skulle de väl vara bjässar redan vid 3 års ålder!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Åhh, tack!
Jag drar en lättnadens suck, och känner nu att jag ska jobba på attityden gentemot honom. Ibland förvirrar man bort sig i oron...
Han sitter själv så det går bra. Har sen jag började ge honom fast föda har jag alltid gett honom egen sked och maten framför näsan. Han har aldrig lyckats med skeden och senaste tiden har han mest slagit i skålen och kastat mat och sked... Man blir ju smått galen men försöker hela tiden säga till sig själv att det är utvecklande. Men han är en hejjare på att äta med händerna.
Men hur är det egentligen med mat nu? Kan man ge sin egen mat nu (utan salt såklart) ?
Tack igen för tipsen.
Jag drar en lättnadens suck, och känner nu att jag ska jobba på attityden gentemot honom. Ibland förvirrar man bort sig i oron...
Han sitter själv så det går bra. Har sen jag började ge honom fast föda har jag alltid gett honom egen sked och maten framför näsan. Han har aldrig lyckats med skeden och senaste tiden har han mest slagit i skålen och kastat mat och sked... Man blir ju smått galen men försöker hela tiden säga till sig själv att det är utvecklande. Men han är en hejjare på att äta med händerna.
Tack igen för tipsen.
-
Fjällfolket
Hej!
Du finner en hel del mattips för åldern i denna tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Jag lovar att matglädjen snart är åter!
/Fjällmor
Du finner en hel del mattips för åldern i denna tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Jag lovar att matglädjen snart är åter!
/Fjällmor
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Läs gärna "Bekymmer? Mat" i femte och sista delen av Barnaboken. Det stundar andra tider, men det är inte ett resultat av er "uppfostran" i så fall utan av lilla älsklingens mognad. Den mognaden kommer av sig själv. I Simons tid (barnbarnsuttryck), om ni bara låter honom glädjas och vara i fred
När han blir fem år får ni en liten Vän av Ordning som anmärker på ERT sätt att äta
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Fjällfolket