Ska det ta 1-2 timmar för att somna?

Skriv svar
Lillamolntuss

Ska det ta 1-2 timmar för att somna?

Inlägg av Lillamolntuss »

Dags att göra något i schemat för en 2,5-åring, kanske?

07.00 Godmorgon, välling
08.00 Frukost
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim
14.30 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova, natt. Somnar oftast efter 20, ibland närmre 21. (Under tiden hoppar hon ur sängen hundra gånger, ligger o sjunger, osv...)

Vi försökta korta middagsvilan till 45 minuter för ett par månader sen, men hon orkade inte riktigt med eftermiddagarna då, så vi återgick till 1,5 tim igen...

Dags för ett nytt försök med kortad vila, eller har ni några trix att dela med er av? Det har varit så här flera månader.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
lillith

Inlägg av lillith »

Hej!
Har inga tips, men vi har exakt samma problem med storebror, född maj 2004. Han strular dock "bara" sammanlagt max 1 timme per dygn, både vid lur och natt. Det snackas och sjungs, ropas MAAAAMMMAAAA och röjs runt i sängen. Han har lyckligtvis inte kommit ur spjälsängen ännu, vi har en extrahög till honom. Att skippa luren innebär en mardröm för familjen mellan middag och läggning - minsta lilla motstånd triggar enorma härdsmältor hos storebror!
Lillebror 10 månader har dock fått lida så mycket för det att vi har separerat dem för tillfället. Han behöver sina 14 timmar och en timmes tjafsande av storebror är alldeles för mycket för honom! Så jag ser fram emot tips jag med!
Hälsningar,
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Finns det extra höga spjälsängar??? Var, var, var??? Vill haaaa!!! :lol:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Love

Inlägg av Love »

Dottern är också 2.5 år gammal men sover endast 45 minuter. Vi sköt på middagsvilan i 45 minuter och kortade ner den lika mycket. Dvs. innan sov hon 12.30-14. Kvällsläggningen var då precis som ni beskriver en utdragen process där hon låg vaken i sin säng (inte direkt ledsen men inte heller trött). Nu sover hon 13.15-14. Detta gjorde att hon (innan sitt 2-årstrots) somnade som vanligt (dvs. snabbt och lätt!),

Nu är det däremot 2-årstrots av stor kaliber som gäller så jag har precis postat ett inlägg om mycket struliga läggningar!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
lillith

Inlägg av lillith »

Spjälsängen har inte extra höga sidor men extra höga ben så den är högre upp från golvet. Tillräckligt mycket för att avskräcka storebror... men han har inte varit en "klättrare" till att börja med så jag tror inte att den här skulle avskräcka riktiga klätterungar. 150 spänn på Blocket, okänt fabrikat, vit med ristade hjärtan på kortsidorna.
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ska det ta 1-2 timmar för att somna?

Inlägg av annawahlgren »

Lillamolntuss skrev: Under tiden hoppar hon ur sängen hundra gånger, ligger o sjunger, osv...
:D Hallå, var inte det här lilla barnet praktexemplaret som somnade på 2 sekunder :?: Så vad har vi nu ställt till med :?: :!: :lol:

1. Fixa klättermöjligheter. Som begås dagtid. Repstege hör till basbehoven :wink:

2. Lägg henne en halvtimme tidigare på kvällen utan kommentarer. Odla skrattet-till-go'nattet till den milda grad, och sedan ska det vara punkt slut med MYCKET barska bokstäver, en gång för alla. Gör andra kolossalt upptagna ljud i huset. Sjungs det så stäng dörren. Det är hennes lilla rika inre liv som tar sig uttryck och det ska ni inte lägga er i. Gnölas det efterpå så är det fortfarande hennes personliga lilla "problem". Ni har annat att göra.

3. Håll tiderna exakt. Hon måste inte sova 1,5 tim men hon ska ha förutsättningarna (kallas "vila"). Inte ens marginalkvart här :!: Och storstilat trevligt återseende.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vilket sammanträffande! Jag skulle precis gå in och ställa frågor om samma ämne.

Vår son är nu 2 år och 3 mån. Igår beslöt maken och jag att vi skulle reducera hans middagslur fr 2 h till 1,5 h då han har haft svårt att somna på kvällen. Ibland har han varit vaken i över en timme på kvällen. Positivt är att han aldrig är ledsen, utan han ligger/sitter där i mörkret och sjunger och pratar. Jag tycker att det är OTROLIGT att han fixar att sittar där, men det gör han. Dock känns det ju inte bra för oss. Normalt sett brukar han ju somna väldigt snabbt. Igår somnade han bra om kvällen efter att ha sovit 1,5 h på dagen.

Det är rätt stor skillnad på hans sömnbehov mån-fre då han går på dagis 3 h/dag i jämförelse med på helgerna. Har vi inte gjort något speciellt på fm så somnar han inte alltid på dagen.

Just nu sitter han i sin säng och hojtar. Det står en hög hurts brevid hans säng och jag tycks mig höra att han har lyckats dra ut ena lådan.... Dunk lät det. Nu börjar han ropa mammma mammma mmammmma, med HÖG ton. Oftast är han glad i sängen även på dagen, men inte just nu alltså......?????!!!!!!!

I veckorna lägger jag honom 12.45/13 och tar upp honom senast 15, men fr o m nu skall jag ta upp honom 14.30.

Shit, nu skriker han mycket! Och så går han ned. Och så går han upp.... :?: :?:

Han verkade faktiskt trött vid lunchen. Pappa hade varit ute med honom i nästan 2 h på fm....

Jag känner mig lite villrådig vad jag skall göra.???

Låt säga att han nu skulle somna in och jag egentligen skall plocka upp honom 14.30. Skall jag ge honom en 45 min då eller? 20 känns ju lite väl lite.

Han kommer inte heller upp från sängen då vi också har högre spjälor (minns ej märket, kanske Brio). Han är en SUPERKLÄTTRARE annars och skulle vi inte ha spjälsäng så skulle vi få springa häcken av oss :lol:.

Nu sjunger han :shock: :wink: .....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Kristin, håll tiderna! Envist.

Ett tips som fungerade kanon här hemma när tvååringen började ligga vaken och tralla var att sätta på en skiva lugn, sövande klassisk musik. Han ligger där vi lagt honom när vi hämtar 90 minuter senare :wink: . Nu ber han t o m om musiken till middagsvilan :lol: .

J och Å

Inlägg av J och Å »

När Karl va i samma ålder hade vi jätte struliga läggningar. Läs trådarna. Du kanske kan få ngt tips.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5711

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Det hela slutade faktiskt med att först hade vi mammut på telefon ett antal ggr. Kurade med hennes hjälp, men ingen förändring. Han är helt enkelt för envis.

Vi stötte och blötte, jag och maken. Och funderade vad som funkat bäst i allde n röran. Vi insåg att de ggr det funkat bäst var när jag glömt stolen vid hans säng och han kunde ta sig tillbaka själv.

Vi tog ett beslut och lät stolen stå, på det viset kunde vi använda ramsan. Och så var problemet löst. Självklart va han ur ngn gång, men mest för att checka läget och så i säng.

Vi ändrade inget i hans sovtider. För han behöver vekligen sin sömn. Sover nu vid 2 år och 8 mån 19-07 och 12.30-14. Ska vi göra ngt "spännande" på efter´middagen får han sova till 14.30. Och detta har aldrig stört hans läggning på kvällen.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag vet att jag fick rådet av Father of sons att hålla tiden för vilan (i vårt fall 13-14.30), men idag låg sonen vaken fram till ca 13.30 (tror t o m att jag lade honom strax före 13) och nu när jag gick och väckte honom satte han sig upp och så ut som om jag hade väckt honom mitt i natten :roll:... Den ömma modern lät honom lägga sig och sova lite till :oops: :oops:...... Han såg supertrött ut.

Vad göra? Idag blev han ledsen nästan precis när jag gått ut :cry:...

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde: vilket är känsligast, att låta barnet sova för lång lur eller låta det ha en lur som ligger för nära natti natti?

// K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Idag låg Sonen Den Äldre vaken hela luren (trots att han igår hade 40 graders feber :shock: ) och trallade, pratade, " Tittut, Bror, Tittuuuut?". Väckte honom som vanligt efter 90 minuter :shock: :lol: . Vi var beredda på att lägga tidigare men det behövdes inte alls. Glad och härlig e.m trots minus på sovkontot.

Jag tror att det är väldigt olika på vad som är bäst/känsligast/.. Hos oss fungerar det absolut bäst om vi håller tiderna med endast marginalkvartar och är beredda att lägga tidigare på kvällen.

Hoppas du får fler svar, Kristin.

/ Mamman till sönerna :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Plockar upp den här gamla tråden igen då problemet nu är insomning på kvällen och inte dagen :roll:. Jag lägger sonen 13 på dagen och det har inte varit några problem den senaste tiden. Jag har tyvärr inte varit konsekvent och tagit upp honom efter 1,5 h som jag skrev tidigare utan låtit honom sova 2 h :oops:. Detta har emellanåt inneburit en längre insomningsprocess på kvällen. Nu har jag bestämt mig (igen) att bara låta honom sova 1,5 h på dagen, men ikväll tog han återigen dryga timmen på sig att somna in :roll:.

Han är aldrig ledsen när han ligger där, men det KÄNNS ju inte bra att han skall behöva vara vaken så länge. Jag är så splittrad för han sover ju verkligen sin lur på dagen och då känns det som att han behöver ha den. Han är ett mycket aktivt barn...

Vad göra? Skall jag låta det vara i några dagar (dvs behålla 1,5 h lur på dagen)?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kristin: Tycker att du skall hålla extra noga på tiderna ett tag framöver (inte ens använda marginalkvart) och se om inte sonen fixar till sitt schema igen :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"