Buffande

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sidda75

Buffande

Inlägg av Sidda75 »

Försöker buffa min lilla älskling på 6 veckor till sömns men de senaste dagarna och nätterna har det gått allt sämre.

Buffar henne på mage i sängen tills hon ligger och blundar och är avslappnad och går sedan därifrån. Efter några minuter börjar jämret som sedan stegrar sig till skrik. När ska man gå in och buffa igen, innan skriket eller invänta om hon somnar av sig själv efter lite grymtande? De senaste nätterna har också varit mer buffande än vanligt innan hon tillslut somnat. Gör jag något fel? Har försäkrat mig om att hon är mätt och det känns så hjärtskärande att låta henne ligga och bli så ledsen, så ibland är jag nära att ta upp henne men börjar då intala mg att jag måste behålla min säkra attidyd och försäkra henne att hon är trygg i sin säng! Skulle behöva lite stöd här!

En förmiddagslur brukar hon få i vagnen och sover då gott på rygg och med napp men allt eftersom dagen går blir det svårare och svårare att få henne att somna och det sista kvällspasset brukar hon aldrig somna. Är istället vaken mellan ca 18-23 varje kväll. Hon är då mer kinkig och sugbehovet är väldigt stort! Har försökt med napp men den trillar ur så lätt när hon ligger på mage. Undrar även om man ska ge henne napp på natten?

Känner mig som en förvirrad mor nu som försöker tillämpa standardmodellen men misslyckas :evil:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.

Jag skulle nog ändå sikta in mig på mer mat. Och mer mat, tills hon är så mätt att det sprutar ur öronen ;) Mjölken är lite tunnare på kvällen, så det kanske skulle behövas lite tillägg (jag vet ju inte hur mycket du har)?

Finns det ingen möjlighet att ha henne i vagn på mage? Vagning är lite enklare (känner jag) när de är så små. Men det går att buffa också.

Du ska buffa till hon är tyst - inte längre :!: (det är ju jättemysigt att bli buffad tills hon är sömntung och hon blir irriterad över att du slutar). Sedan lägger du händerna på hennes rygg och rumpa (solfjäder), trycker till mjukt och går sedan därifrån. Skriker hon igen så gå in, men stanna utanför längre än du var inne. Väl inne så gör du samma procedur, lite kortare ändå. Solfjäder, tryck till och gå. Stanna borta längre än första gången.

Lyssna - ge henne tid att ta emot budskapet! Lugnar hon sig inte så får du gå in igen - åter igen kortare tid inne och längre tid utanför.

Standardmodellen är en process. Försök att låta er lära känna varandra i tider och vanor. Skapa ett mål om ett schema och jobba mot det tills hon är sådär 8-9 veckor. Då har du två-tre veckor på dig att klara det. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sidda75

Tack för svaret!

Inlägg av Sidda75 »

Hej och tack för svaret!

Jag passar på att ställa ytterligare lite frågor:
När det gäller mat på kvällen känner jag mig osäker på om hon verkligen är mätt. När hon äter brukar hon bli arg och börja gråta vid bröstet och spotta ut mjölken som rinner i massor. Måste ju innebära att hon är mätt. Men provar jag någon halvtimme eller timme senare så äter hon igen...Kan man börja ge ersättning i flaska redan nu på kvällen då hon är 6 veckor bara? Hur mycket ska man ge? Ska man ge både flaska och bröst?

Vagnen har vi även utomhus så jag föredrar att buffa henne iallafall på kvällarna. Vi sover ju i samma rum så om hon skriker och jag buffat ska jag då gå tillbaks och lägga mig och invänta om hon somnar eller inte. Behöver väl inte lämna rummet.

Om hon skriker och protesterar jätte mycket vilket hon brukar göra vid kvällsbuffandet mellan 18-23 då jag inte lyckas söva henne, ska jag då ändå fortsätta att buffa? Kan man lägga henne på en filt mitt i rummet vid denna tid och buffa? Hon ska väl kunna somna varsomhelst.

Kan man göra ett shema redan nu eller ska man vänta till hon är 8 veckor? Vad menar du med att man har 3 veckor på sig?

Slutligen undrar jag om man ska ge henne napp?

Det blev många frågor men för att ha den självklara attityden känns det viktigt att veta att man gör rätt!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

När har du tänkt att ha natt?
18 eller 23? För du buffar väl inte hela tiden.

Det kanske än så länge är läge att ha ett kort sovpass vid 18 och sedan att det är natt definitivt kl 23.

Jag menar att du kan tänka ut ett schema som du tror passar er och sedan jobba på att få det att funka. Men räkna inte att det funkar imorgon utan ge det ett par tre veckor att sätta sig.

Vill du verkligen buffa henne så går det i sängen. Då börjar ni någonstans. När ni har fått till dethär med sovtider och hon vet att det är sovdags, så kommer hon att kunna sova var som helst - UTAN att bli buffad.
Och du - buffa inte om det inte behövs!!!

Ja, det går att ge ersättning till en så liten. Det står på förpackningen hur mycket man blandar till och så ger du tills hon inte vill ha mer. Amma tills det ä'r stopp och fyll på med ersättning eller ge bröst till kvällsmål och ersättning på nattslurken.
Men jobba på att amma en viss tid på kvällen, sedan ger du henne en nattslurk (bröst eller ersättning) innan hon ska sova. Den kan mycket väl ligga en eller två timmar efter sista dagsmålet.

Jag skulle låta bli napp, men du gör som du känner. Men vad jag förstod på dig så verkar hon inte vilja ha den ändå när hon kinkar och då har den ju ingen effekt.

Du ska inte söva henne, hon ska somna själv. Det kan hon när hon fått förutsättningarna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Har tänkt ha natt vid 22 eller 23. Försöker buffa henne för att hon ska sova mellan 18-20 men då hon inte vill sova så blir det mycket buffande. Övriga sovpass brukar gå lätt att buffa och hon accepterar det och somnar. På nätterna brukar hon sova fem sammanhängande timmar och med ersättning bör vi ju kunna förlänga natten :) Hon ska väl kunna sova 8 timmar vid två månader. Tänker även spika schemat med marginalkvarter när hon är två månader så då har jag två veckor till nu att se vad som passar oss bäst.

Vi har inte haft henne i sängen vid det sista sovpasset (18-20) så det är kanske därför det varit så svårt att söva! Mätt bör hon väl vara när hon spottar ut ett bröst som det rinner mjölk ur. Hon kommer dock inte va i händelsernas centrum i sängen men det gäller kanske mer när hon är vaken.

Ska börja arbeta in ett schema nu. Tack så jätte mycket för svaren!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Hon ska äta när hon är lugn. Börjar hon krångla, bestämmer du dig för att hon absolut måste rapas just NU. Lägg henne till igen när hon är lugn igen. Två, tre. fem minuter gör all skillnad :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"