Sova i bil, Sova borta i samma rum....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elins Mamma

Sova i bil, Sova borta i samma rum....

Inlägg av Elins Mamma »

Hur konstigt det än låter så är det inte så himla långt kvar till Jul (!) har jag insett. Vi ska fira jul hos mina föräldrar som bor 30 mil härifrån och det har fått mig att börja klura på hur det funkar med sovandet när man reser mm.
1. Bilåkning. Hur gör man om man ska åka långt i bilen? Ska man tajma in så att det blir när hon ändå ska sova eller tvärtom? Ska man ramsa?
2. Sova borta. Det var en dryg månad sedan vi kurade och det funkar bra. Men hur gör ni när ni är borta på kvällen och hon behöver läggas att sova där? Om man ska åka hem senare på kvällen måste man ju plocka upp och klä på henne och då vaknar hon ju.
I det här fallet ska vi sova borta och då i samma rum som henne vilket vi inte gör nu. Hur funkar det? Om hon vaknar, ligger man kvar i sängen då och ramsar och sedan inte låtsas om henne, eller hur gör ni?

Tacksam för svar!
Elins mamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Elins mamma!

Ja du, tiden fram till jul brukar ju rusa iväg så det skadar ju inte att vara förberedd :wink:

Så här har vi gjort när vi åkt långt i bilen: Vi har satt för en filt när det varit dags för Olle att sova, så att han inte ser oss eller ser ut. Sedan har vi sagt dagramsan på andra sidan filten och sedan låtit honom vara. Har funkat kanon :thumbsup:

Angående att sova borta, har vi gjort olika beroende på hur länge vi tänkt vara borta. Ska vi vara borta en bra bit in på hans natt har vi tagit med resesängen och sövt honom i ett passande rum. Sedan lyft över honom i bilen när vi ska åka hem. Om det bara är en stund in på natten eller om vi ska promenera hem, så har vi sövt honom i vagnen, rullat hem när det är dags och lyft över honom i spjälsängen. Om han vaknat under färden hem eller hemma så har vi bara gjort om hela nattninngsproceduren och då har han somnat som en stock :sleep: Om vi är borta en kortis in på hans natt så har han fått vara upp lite längre och så har vi lagt honom när vi kommit hem. Allt funkar bara man packar med sig den berömda ATTITYDEN :wink:

Om vi har sovit borta och vi inte kunnat ordna avskildhet mellan oss så har vi sett till att det varit kolmörkt i rummet så att om han vaknat så har han iaf inte sett oss. Då brukar han vara nöjd och ligga och snacka tills det är dags för morgon.

/Ellle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
syren

Inlägg av syren »

Hej,

vi har precis varit ute på bilfärd (40 mil) med våra tre barn, minstingen kurades för en månad sedan, och tre övernattningar borta. Liksom du ororade jag mig för hur schemat skulle kunna hållas i bil och borta. Det gick alldeles utmärkt! Vi startade bilfärden dit på eftermiddagen. Nu är det ju redan mörkt ute, så ngt skynke behövdes inte vid sovdags. Pojken (8 mån. ) hade ju först underhållning av sina storasystrar - han satt i mitten mellan dem bak i bilen. Sedan somnade han, när det var dags för natt (19h00) och sov till vi kom fram på kvällen (22h-tiden). Då tog vi upp honom, gjorde den vanliga nattritualen och bäddade ner honom i resesängen, som fick ett mörkt skynke vid sidan, så att han inte skulle distraheras av nya saker. Han sov förträffligt där! Dagslurarna skedde i vagn eller resesäng på de vaniga tiderna, utan problem. Som sagt, det gäller att ta med sig den berömda attityden! Och, ett litet tips, som jag hade i bakhuvudet: "en gång är ingen gång...", dvs skulle inte tider hållas eller fungera i bilen, så är det inte hela världen. Allt återgår till det normala därefter - så tänkte jag.
Bilfärden hem gjordes däremot dagtid, med start vid första dagluren. Och, lustigt nog lyckas tolingen själv hålla sina tider utmärkt! Samma tanke hade jag här: Ingen katastrof om tider inte hålls, ty "en gång är ingen..." och huvudsaken att vi kommer hem! Hemma återgår ju allt till det normala igen! Så, oroa dig inte. Se till att ta med dig ATTITYDEN, så ordnar sig allt! Lycka till!

PS. Kan ju tillägga att eftersom ett kurat barn så säkert tycks hålla sina tider själv, är det ingen konst att resa: Jag tvingades flyga (45 min) över dagen för att närvara på en begravning. Första flygturen inföll ungefär vid första dagsluren - i alla fall såg jag till att det kändes så för lillgossen. Han somnade snällt i mitt knä. Andra luren såg jag till att ha under själva begravningen. Han sov skönt i sin vagn under hela mässan, Och vid hemfärs på kvällen, med försening på 1h30 ( d v s 2 timmars för sen nattning för gossen) köpte han helt att det inte blev natt förrän senare än vanligt. Somnade sålunda på planet hem och sedan om igen i vagnen och därefter hemma i sängen igen. Då hade klockan hunnit bli 23h00. Morgondagen såg ut som vanligt och lillpojken vaknade vid sin vanliga tid som om han inte alls varit med om ngt ovanligt dagen före... Som sagt, ATTITYDEN ser till att det mesta fungerar tillsammans med barnet självt! DS.

Hälsningar,

Syrén, mamma till två flickor och en pojke
Elins Mamma

Inlägg av Elins Mamma »

Tack snälla ni för att ni delar med er av era erfarenheter. Vi kommer nog, som Syren tipsat om, att satsa på att åka strax före läggning för kvällen så att hon somnar i bilen. Och sedan natta ordentligt när vi kommer fram. Vi tar också med resesäng och kommer att mörklägga ordentligt så att hon inte ser oss när vi måste sova i samma rum. Tack för uppmuntran och tips!

/Veronica
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"