En sak som jag ännu undrar är hur man ska reagera när barnet börjar säga saker som att man inte får titta på henne, inte får ta i henne, inte får tala till henne osv. Vad är rätt svar/reaktion på sånt? Vad skall jag säga/göra när min flicka utbrister i "Titt int mig!", "Mamma, fråga int mig!" eller "mamma, ja blir ledsen om du kommer hit!" Det kan också vara lillebror som inte får titta eller komma in i ett rum el motsvarande.
Till exempel vid matbordet kan Alexandra ofta börja säga väldigt argt att man inte får titta på henne. Vad ska jag säga då? Jag, lillebror eller pappa kan ju inte låta bli att se åt hennes håll... Ibland blir jag väldigt irriterad på det här, men har försökt hålla mig till "Jahaa..", istället för de långa utläggningar om hur man inte kan bestämma vart andra tittar som egentligen är på väg att hoppa ut ur munnen på mig
Hur är det bäst att reagera i den här situationen? Jag vill ju inte göra någon sak av vad hon säger, men inte heller låta henne förstå att man kan bestämma vart andra får titta tex. Jag kan inte riktigt komma fram till något klokt själv, har ni några råd eller synpunkter?