Ställer sig upp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Petter

Ställer sig upp

Inlägg av Petter »

Vi kurade vår dotter när hon var 8 månader och det gick hur bra som helst. Nu är hon drygt 1 år och den senaste månaden har hon sovit väldigt dåligt. Hon vaknar flera gånger på natten och ställer sig upp i sängen och skriker. Ibland är hon inte ens vaken utan halvsovande. Första gångerna som detta hände gick vi in och la henne till rätta och ramsade oss ut.Ramsan möttes av protester men hon somnade efter någon minut. Detta har lett till att hon inte kan/vill lägga sig ner i sängen av egen kraft/vilja. Den senaste veckan har hon vaknat ställt sig upp, jag har lagt ner henne och ramsat mig ut. Problemet är att hon somnat så fort jag lagt ner henne vilket gjort att hon inte hört min ramsa utan vaknar 2 minuter senare igen och reser sig upp igen. Till sist är hon helt vaken och gallskriker samtidigt som ramsan inte biter alls. Det verkar som ramsan har tappat sin kraft på grund eftersom hon inte hinner höra den innan hon somnat igen.Antar att vi ska försöka få henne att lägga sig själv så att vi slipper gå in och störa henne. Någon som har förslag på hur vi ska gå till väga för att få ramsan och bita igen?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet!

Öva ramsan och vad du/ni vill ha sagt med den. Det får inte finnas minsta frågetecken inbakat utan lugn, trygg, tydlig och tillräckligt hög så att hon hör den.

Det är ramsan som ska lägga ner henne, lika tydligt som om du var inne i rummet och gjorde det fysiskt - det är i alla fall det du ska förmedla när du ramsar.

Känn efter och öva! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej och välkommen! :D

Absolut, som LO/skriver!

Vi hade någon period med Ida då hon gjorde liknande.
Efter 4-5 nätter var man ju less på det där springandet. Gick och "retade upp mig" och laddade under dagen, och när natten kom tänkte jag "I natt ska jag RAMSA!!! :twisted: Hon ska BANNE MIG inte få upp mig :twisted:
Och bara det där att jag bestämde mig för att nu får det vara NOG, hjälpte. Attityden satt i väggarna tydligen. :wink: Hon vaknade inte.

Så kanske det inte blir för er, men det är bara att odla attityd, och ramsa högt och bestämt. Du vet ju att hon KAN lägga sig ner, eller hur?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "