Jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med några tips och uppmuntrande tillrop
Bakgrund: Hans storebror kurades väldigt framgångsrikt (tog en natt...) när han var 4,5 mån och han har därefter fungerat som en klocka. Storebror är idag 22 månader gammal. Naturligtvis har ju omgivningen klassat detta som ren och skär tur
Lillkillen är snart 3,5 månader och fungerar redan mer eller mindre som en klocka på dagen. Han äter vid 7 (helammar), sover mellan 8.30 och 9.15 ca, äter, vaken till 11, sover ca 11.30-12.15, äter lite igen och somnar om ytterligare 45 minuter till typ, vaken två timmar, äter, sover 45 minuter vid 15-tiden, äter och sover "natt" från kl. 18.30-19.00. Jag kan lägga honom vaken (vill ligga på sidan) och han somnar (ibland med hjälp av lite buffning i rumpan) Så grunden känns lagd och dagsschemat kommer nog att gå att införa med 1,5 timmes sömn mitt på dagen utan mat emellan. MEN: natten är faktiskt fn kaos. Han har en lång sovperiod mellan 7 och 10-01 (varierar...). Därefter vill han äta i princip varje timme fram till 7.
Mina frågor:
- Min stora kille är ganska aktiv på dagarna - kan det vara så att min amning är störd pga detta så att inte lillkillen får tillräckligt med mat och därför måste kompletteringsäta på natten? kan man ge tillägg eller välling så här tidigt så att jag är säker på att han är mätt?
- Tycker ni att jag skall vänta med att kura lillkillen tills han är 4 månader och kan sova 12 timmar isträck direkt eller skall jag börja nu med 10 timmar som mål? När skall jag i såfall väcka honom - vid 21 eller vid 05?
- Hur gör ni med syskon - skall man försöka förlägga kurandet till att far och äldre son åker bort eller går det att kura med brorsan sovande i rummet intill?
Tack snälla om någon kan hjälpa mig både med råd och hjälp att ingjuta lite j-lar annamma i mig...