Hjälp inför kurande av 3,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jennieli

Hjälp inför kurande av 3,5 månaders

Inlägg av Jennieli »

Hej!
Jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med några tips och uppmuntrande tillrop :wink: inför kurande av min 3,5 månaders son.

Bakgrund: Hans storebror kurades väldigt framgångsrikt (tog en natt...) när han var 4,5 mån och han har därefter fungerat som en klocka. Storebror är idag 22 månader gammal. Naturligtvis har ju omgivningen klassat detta som ren och skär tur :roll: , vilket jag inte har brytt mig om förrän nu när jag känner att jag skall kura lillkillen. Helt plötsligt har min "attityd av självklarhet" ersatts av tvekan och oro - tänk om det inte går bra, hur skall jag göra, det kommer inte att gå...etc.

Lillkillen är snart 3,5 månader och fungerar redan mer eller mindre som en klocka på dagen. Han äter vid 7 (helammar), sover mellan 8.30 och 9.15 ca, äter, vaken till 11, sover ca 11.30-12.15, äter lite igen och somnar om ytterligare 45 minuter till typ, vaken två timmar, äter, sover 45 minuter vid 15-tiden, äter och sover "natt" från kl. 18.30-19.00. Jag kan lägga honom vaken (vill ligga på sidan) och han somnar (ibland med hjälp av lite buffning i rumpan) Så grunden känns lagd och dagsschemat kommer nog att gå att införa med 1,5 timmes sömn mitt på dagen utan mat emellan. MEN: natten är faktiskt fn kaos. Han har en lång sovperiod mellan 7 och 10-01 (varierar...). Därefter vill han äta i princip varje timme fram till 7.

Mina frågor:
- Min stora kille är ganska aktiv på dagarna - kan det vara så att min amning är störd pga detta så att inte lillkillen får tillräckligt med mat och därför måste kompletteringsäta på natten? kan man ge tillägg eller välling så här tidigt så att jag är säker på att han är mätt?

- Tycker ni att jag skall vänta med att kura lillkillen tills han är 4 månader och kan sova 12 timmar isträck direkt eller skall jag börja nu med 10 timmar som mål? När skall jag i såfall väcka honom - vid 21 eller vid 05?

- Hur gör ni med syskon - skall man försöka förlägga kurandet till att far och äldre son åker bort eller går det att kura med brorsan sovande i rummet intill?

Tack snälla om någon kan hjälpa mig både med råd och hjälp att ingjuta lite j-lar annamma i mig...
Mamma till två mirakel - en son född i december -04 och en son född i juli -06.
Elle

Re: Hjälp inför kurande av 3,5 månaders

Inlägg av Elle »

Jennieli skrev: Mina frågor:
- Min stora kille är ganska aktiv på dagarna - kan det vara så att min amning är störd pga detta så att inte lillkillen får tillräckligt med mat och därför måste kompletteringsäta på natten? kan man ge tillägg eller välling så här tidigt så att jag är säker på att han är mätt?

- Tycker ni att jag skall vänta med att kura lillkillen tills han är 4 månader och kan sova 12 timmar isträck direkt eller skall jag börja nu med 10 timmar som mål? När skall jag i såfall väcka honom - vid 21 eller vid 05?

- Hur gör ni med syskon - skall man försöka förlägga kurandet till att far och äldre son åker bort eller går det att kura med brorsan sovande i rummet intill?
Hej Jennieli!

Jag ska försöka svara på dina frågor.

Angående hans mat, följer du Standardmodellen? Självklart kan du fylla på med ersättning om du tror att sonen behöver mer. Det viktigaste är ju en mätt mage. Jag skulle börja när ni känner er redo, du behöver inte invänta sonens ålder. Jag vet att många brukar väcka vid 21 och ge nattslurk och sedan sova 10 h. Putsa på schemat så du får in 4 rejäla mål och en nattslurk och att det täcker sonens behov av sömn (15,5 h/dygn). Angående att kura med storebror och pappa hemma, vad tycker du känns bäst? Det viktigaste är att du/ni känner att ni kan fokusera på kuren och inte "hålla tillbaka" med hänsyn till storebror.

Återkom om du har fler funderingar, lycka till!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Tack för hjälpen Elle!
Igår under dagen följde jag följande schema:
Morgon 6
Äta 6-7
Sova 8.30-9.15
Äta 9.15-10.15
Sova 11-13
Äta 13-14
Sova 15.30-16.15
Äta 16.15-17.15
Bad etc
Nattslurk 17.45
Stoj vaken
Sova natt 18.15
Nattslurk 2 vid 21.00

Jag tryckte i honom mat och gav honom socialt umgänge i överflöd - Och han sov!!!! :D Han vaknade till vid 23, men då buffade jag lite så han somnade om (ingen ramsa då av okänd anledning :wink: ). Sedan vaknade han 3.45 och protesterade men somnade efter buffning och ramsa vid 4, vaknade igen 5, buffning+ramsa snabbt - somnade efter ngn minut och väcktes kl. 6. Både son och mamma väldigt lyckliga idag!! :D

Självrannsakan: jag har nog gett honom små "skvättar" mat utöver de större målen (för att motverka hunger när vi gått ut till lekplatsen etc), vilket jag tror gjort att han på något sätt ätit mindre vid de större målen därefter. När vi istället igår körde efter schema/Standardmodell med mat från båda brösten vid varje mål (under en timme), så åt han mer.

Har du några tips/synpunkter på schemat? Jag vill gärna lägga honom för natt senast 18.30, då storebror lägger sig för natt 19 och jag behöver ha lite tid för hans bestyr i de fall pappa inte är hemma. Jag hämtar storebror på dagis kl. 14 tre dagar i veckan och behöver gå hemifrån vid 13.45, så lillebror måste ha ätit innan dess.

Hur tar jag bort nattslurk 2 - blir det en ny kur om två veckor eller hur gör man (hade inte någon sådan vid storebrors kurning, då han var äldre)?

Tack snälla för hjälpen!
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat inatt :thumbsup: Jag vill ge dig ett råd ang schemat: Vill du ha morgon kl 6 även när du inför 12 h? Om inte lägg morognen när du vill ha den redan nu för det är svårare att förlänga morognen än tidigare-/senare lägga kvällen. I övrigt ser ju schemat bra ut, huvudsaken är att det passar er och täcker lillebrors behov.

Det lättaste när man ska skippa nattmål och få till 12 h är att ha barnet i vagnen och vagna vid uppvak. Men sonen är van att sova i spjälsäng? I så fall jobbar du med buffning och ramsa när det är dags. Tar någon natt sedan är ni där. Kan även hända att sonen sover förbi nattmålet själv framöver och då är det bara att tacka och ta emot :wink:

Bra att du rannsakat dig själv med matningen :thumbsup:

Lycka till!
/Elle
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Tack för tipset Elle! Jag senarelade läggningen till 18.45 och morgonen inträdde 6.45 idag. Natten förflöt lugnt bortsett från bök vid 3-4 ca. Han var inte särskilt ledsen, men verkade inte riktigt komma till ro. Var tvungen att både buffa och ramsa och tillslut somnade han om och väcktes 6.45.

De kortare sovstunderna på 45 minuter sover han bra på, men den långa på 2 timmar... :cry: Jag har varit ute och gått med honom för att han skall kunna sova över skarven, men icke sa nicke. Pling så slår han upp de blå och ligger och tittar (säger ingenting) i ca 40 minuter för att därefter somna om. Det gör att sovpasset blir kortare än tänkt, vilket också fått till följd att han är väldigt trött vid 17.30 redan och det blir då lite si och så med "skrattet till gonatt". Några tips på hur man kan göra eller skall jag bara kämpa på med tvåtimmarssömnen mitt på dagen för tids nog sitter den?

Tack så mycket för allt engagemang som man får på denna fantastiska sida! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat inatt :thumbsup:

Ja, det kan ta ett tag innan poletten trillar ner med dagslurarna så kämpa på precis som du gör. Om du upplever att det finns risk för att sonen blir övertrött på sen em/tidig kväll så ge honom en femminutare mitt i händelsernas centrum, det brukar göra underverk :D

/Elle
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Igår sov lilleman för första gången över 45 minutersskarven på lunchvilan och det inomhus i sin själsäng! :D Efter kort ramsa somnade han om och blev väckt efter två timmar. :D Härligt!

En fråga om vargtimmen dock: han vaknar fortfarande vid ca 4 och bökar runt. Jag har läst "tips på vägen" och där sägs ju att man inte skall gå in utan bara ramsa. Hur skall jag göra när han sover i vårt rum? Han brukar bara böka - jag lägger honom tillrätta på sidan (han rullar gärna över på rygg där han inte kan somna), ramsar och han somnar. Sover en lite stund, vaknar igen, samma sak igen (och igen och igen... :wink: ) Därefter lite skrik, som tystnar direkt när jag lägger på sidan för att slutligen somna om (efter ca totalt 30 minuter) och jag har fått väcka honom varje morgon kl. 6.45.
Jag avslutar hela tiden med bekräftelseramsan så att han får med sig den in i sömnen (jag har gjort så att jag ramsar och går ut ur rummet som vid läggning och fortsätter utanför dörren där jag står och "smyger" en stund innan jag går in igen). Jag har inte behövt buffa annat än någon gång i nödfall.

Skall jag fortsätta på samma sätt - det fungerar ju ganska bra eller lägger jag till en ovana?
I övrigt sover han nu hela natten - tack denna underbara kur!!! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, som du skriver så är risken att du lär honom att du måste lägga honom tillrätta för att han ska kunna somna. Det du istället ska jobba med är ramsan som genom tonläget ska ge honom betryggande svar på hans frågor. Ja, han kan somna på rygg om du låter honom göra det, sedan är det bara att du går in och vänder honom efter 10 min. Jag kan varmt rekommendera att du lägger honom på mage istället. Men oavsett så antar jag att du har larm :?: Visst sover han i spjälsäng? Sover han avskilt i ert rum? Om inte skärma av med skena i taket med mörkläggningstyg så han inte ser er när han vaknar. Det går utmärkt att ramsa från din säng.

Härligt med dagsluren :D

/Elle
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Tack för dina svar! Inatt ramlade äntligen poletten ned - både för mig och för lilleman med ramsan. Jag har nog stört honom för mycket, med både tillrättalägganden och ramsor i tid och otid. Det har varit två nätter innan när jag inte riktigt fått till det och varit inne och lagt tillrätta för tidigt för att han inte skall skrika upp sig och två vargtimmemornar då storebror har vaknat och trott att det varit morgon han också (samtidigt som maken fått influensa... Har inte direkt behövts några extra 18 kor här :wink: )

Men, inatt sov lillebror till 2.10 i ett streck innan han vaknade. Jag ramsade direkt och gick ut ur sovrummet. Han var bestört över att jag inte la honom tillrätta i sidläge, men jag lät honom vara bortsett från en ramsa när han verkade ta i mer. (Storebror vaknade inte... då blir det ju också lite lättare... :wink:) Efter 25 minuter somnade han (på rygg) och jag vände honom efter 10 minuter. Därefter vaknade han kl 4, men somnade om direkt efter ramsa (från min säng) och samma sak kl. 6. :D Känner mig väldigt glad!
Elle

Inlägg av Elle »

Underbart Jennieli, strålande jobbat =D> :thumbsup: Fortsätt jobba med ramsan vid ev uppvak, men avvakta först, han kanske löser "problemen" av sig själv.

/Elle
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

En snabb fråga - skall jag fortfarande använda mig av bekräftelseramsan när det blir som i natt - dvs en massa frågor och sen insomning - eller skall jag nöja mig med att ramsa om det skulle bli frågor i natt också?

Nyfiken förresten - vad innebär det att vara hjärtebarnskontrollant? Jag har inte sett någon definition ngnstans- bara att det finns en på varje forum. :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Om du känner att sonen behöver hjälp med sina frågor ger du honom en betryggande ramsa. Du behöver inte ge en separat bekräftelse längre utan baka ihop den med påminnelsen.

En hjärtebarnkontrollant finns till varje del på Föräldraforumet. Jag har ansvar för detta Forum och det innebär att jag hjälper Anna och LO att svara er som behöver hjälp så att alla får den hjälp man behöver och ingen faller i glömska.

/Elle
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Jag vill bara tacka dig Elle för din hjälp och omtanke! :D Vi jobbar på, Lillebror och jag. Han vaknar till i vargtimmen, men jag tycker att det går åt rätt håll och jag har inte tagit upp honom förrän han är tyst och lugn om det är så att han vaknat för tidigt och hållt låda efter ramsor. Såg tips från dig gällande vargtimmen på en annan tråd. Dagslurarna fungerar - tvåtimmarsluren ffa när han får sova i sin spjälsäng, konstigt nog...
Som sagt - stort tack! Vi får hålla tummarna för att jag inte behöver aktivera tråden igen :wink:
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Aj, aj - kom på en fråga till... :wink:

I Barnaboken står att man inte skall ta bort nappen förrän vid 5-6 månader - är det för tidigt att ta bort den redan nu (han är ju snart 4 månader)? Känner att jag emellanåt stör när jag kommer in och stoppar in den under vargtimmen... Har inte testat att ta bort den precis när han somnat å andra sidan - är det ett alternativ? Blir det en till "kurning" om jag tar bort den nu, eller blir det även då glömt på en natt (i "tips på vägen" står att de glömmer den av bara farten eftersom det är så många andra frågor, som jag förstår det).
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Hej igen!
Lilleman sover nu riktigt bra överlag, men vaknar väldigt ofta mellan 00.50 och 01.30, utan skrik eller något sånt. Vanligtvis så brukar jag först inte säga någonting, men om jag märker att han fortsätter vara vaken så ramsar jag x4 från min säng. Men, han somnar inte om... :roll:

I natt t ex låg han en dryg timme och "grejade", tyst och fint och hade rullat över på rygg. Jag låg därför och väntade på att han skulle somna, så att jag kunde lägga över honom på sidan igen efter 10 minuter. Efter en dryg timme orkade jag inte ligga och avvakta längre :oops:, utan la honom på sidan, gick ut och ramsade och han somnade direkt. (detta är en väldigt starkt mönster - ligger på sidan, sover - ligger på rygg, sover inte... :) ) Min fråga är - skall jag fortsätta på samma sätt eller skall jag absolut inte lägga honom tillrätta och detta kommer då att lösa sig av sig själv :?: Därefter sov han till 5.40, då jag också lade honom på sidan, ramsade och han somnade för att bli väckt kl .7.

Villrådig - jag vet inte om han är att betrakta som "färdigkurad" och detta räknas som "normalt" inom ramen för 12-timmarsnatten.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"