Måste bara få berätta...:) *jättelångt*

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MerlinK

Måste bara få berätta...:) *jättelångt*

Inlägg av MerlinK »

Hej!

Var mycket här och hälsade på när vår nu stora kille skulle kuras vid c 5 månaders ålder. Jag (och säkert han också) höll på att krokna efter natt efter natt med amning/snuttning nätterna igenom. Kurade och har nu en kille som vet vad som gäller :)

Nu har lillebror kommit och jag var taggad till tänderna för att det INTE skulle bli som med storebror - ett evigt nattätande. Har haft en lite förlängd smekmånad :oops: men har jobbat på att truga i honom så mycket mat som bara gått ffa nattetid plus att han fått sova i egen säng mestadels och då har han "spontant" succesivt ökat intervallen mellan matningarna från 2 till som mest 3 1/2 timme nattetid vid 6 v ålder. Så i fredags var det dags, fram med vagnen och schema som jag grunnat på i över en veckas tid samtidigt som jag observerat hans egna rytm.

Så skulle det sovas. Men just den här kvällen var vi bjudna på middag (vilket inte hänt i modern tid så vi kunde inte motstå det :) ) så fast vi åkte hem redan 21.30 så kom lilleman inte till ro förrän 23.30. Inte direkt enligt plan... :oops: Vid 01.45 hörde jag smackande ljud. Väntade ett tag och strax efter två kom första protesten. Upp och vagna. Vagningen funkade kanonbra och han lugnade sig snabbt varje gång men han somnade bara till korta stunder för att vakna och protestera igen. Efter en timme bannade jag mig själv för att jag inte förberett honom bättre men täntke att nu får det bära eller brista, det här ska genomföras fullt ut! Mitt i allt var det himla spännande ( :!: ) att höra hans protester och faktiskt kunna läsa av vilken hjälp han behövde (eller inte behövde) - en stor skillnad från när vi kurade vår stora son och man var helt novis på att tyda skriken.

Flera gånger kunde jag avvakta utan att vagna och han lugnade sig och somnade själv fast bara korta stunder. Det blev helt tyst och lugnt de sista 10 minuterna före 5 (då hade jag varit vaken drygt 3 timmar isträck), då han fick mat. Sen sov han gott till väckningen 07.30 och var rätt trött hela dagen. Fick jobba för att hålla honom vaken, men sovstunderna gick galant!

Lördag natt. Lade mig samtidigt som sonen och satte klockan på 23 då han skulle få nattslurk. Somnade nog om lite fast klockan ringde, för när jag nyss börjat amma var klockan redan 23.45 :oops: . Vid 01.45 hördes protester från vagnen och jag var uppe tre korta svängar (inom 15 min) och vagnade. Nästa gång jag kollade klockan var den 5!

Söndag natt. Satt uppe till nattslurk kl 23. Somnade själv och vaknade nästa gång 05.30 av att lillgossen smackade.

Och natten till idag: väckte honom vid 23 för nattslurk men det var OMÖJLIGT att få honom att vakna och än mindre att äta!! Satt säkert 10 minuter och jobbade för att få honom att ta bröstet men det GICK inte. Tänkte att få se nu när han vaknar... Och det gjorde vi båda två strax före 6... Så han har alltså sovit hela natten! Jag är mållös :D Och så himla GLAD över att jag har verktygen för att hjälpa honom att sova!

Mina två pojkar har tack vare detta en mycket gladare mamma än vad storebror hade när han var lika liten. Och jag har två glada (om än en trotsande och till viss del natt-trixande 2 1/2-åring :) ) och nöjda killar som har fattat att det är skönt att sova. Livet är underbart!! Och att ha två barn är ännu roligare än att ha ett :)

Kram från en glad (och idag även utsövd) mamma!
Mamma till Hjalmar -04 (kurad vid 5,5 mån) och Oskar född sept -06 (säker sovare med hjälp av verktgen!)
Elle

Inlägg av Elle »

Tack MerlinK för att du delar med dig :D NJUT av varandra och den goda sömnen :sleep:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"