Hejsan!
Skriv gärna och berätta när du som försökt följa ngt slags schema minskade dagslurarna från tre till två. Vår Viktor är drygt 5 månader och han sover i detta nu 3 ggr/dag. Förutom igår då mamma var på spinning och pappa inte fick honom att somna vid 17-tiden. Jag följde en tid ett schema men upplevde det lite tudelat. Jag upplevde det ganska stressigt... Någon annan med samma erfarenhet? Du finns kanske inte längre kvar på saiten i så fall...
Jag har en tid låtit honom styra dagslurarna, alltså låtit honom sova så länge han vill, och det har också gått bra. Det är ingen risk med Viktor att han ska sova för mycket, att det skulle påverka sänggåendet (ca kl. 20). Det är hellre tvärtom. Vi har natt 20-7 och i bakhuvudet har jag dagslurar på 45 min.+2h+45min, totalt 14,5h sömn/dygn (vet att dygnsbehovet ligger på ca 15h). Fastnade i vagningsträsket och kom inte ur det trots att jag försökte, med hjälp från detta forum... Vi har i stället låtit Viktor sova inomhus, både i vagnen och i den egna sängen och det fungerar mycket bättre! Jag blev så irriterad, arg, skulle vilja använda ett starkare ord men väljer att inte göra det just här, på att gå, gå, gå, för att han skulle få sova. Själv blev jag trött också. Dels därför jag upplevde schemaföljandet stressigt. Jag fick inte vila som jag ofta gör nu, när Viktor sover inomhus.
PS. Jag har läst tråden sömnrutiner, har blivit tipsad om den.
Tack på förhand!
Ngt. råddigt inlägg... Förlåt...
När minskade du dagslurarna från tre till två?
-
MarionEP
Hej Harriet!
Jag har väl egentligen inte följt något schema med min 3-månaders bebis, men det har löst sig ganska bra ändå. Hon har sovit när hon behövt och ätit när hon velat. Hon har varit jättenöjd med det
. Min ambition är att göra upp ett schema, men det har funkat så bra hittills (förutom två nätter nyligen, se nedan). Det känns som det nästan har blivit ett schema av sig själv. I alla fall när jag är hemma för hon sover bäst i sin säng. Om jag är ute någonstans så sover hon inte lika länge i vagn eller bilstol (Jag har inte vagnat henne utan vande henne vid sängen på en gång.) Och eftersom jag är inte är hemma jämt så har det varit svårt för mig att följa ett schema slaviskt.
Hon sover "natt" från ca 19 till ca 06, med en nattslurk vid 04. Jag lägger henne i sängen på mage när hon är vaken, buffar några gånger och hon somnar själv. Men två nätter i rad i förra veckan vaknade hon på natten och låg vaken i en timme
Hon skrek inte utan var vaken i mörket bara. Inget lyse, inget prat, bara natt... Sen somnade hon om, men jag fick buffa ett par gånger.
Jag gissade att hon sovit för mycket på dagarna eftersom jag låtit henne sova tills hon vaknar, så igår styrde jag upp så att hon sov två gånger på dagen. Ska försöka följa det idag med
Jag tror att hon redan nu klarar att sova två gånger. En lång förmiddagslur på 2,5-3 timmar och sedan 1-1,5 på eftermiddagen. Jag tänkte prova det idag så kanske det blir ett schema av det
Med detta som bakgrund tillbaka till dig. Kan du kanske få Viktors förmiddagslur att bli längre? Om du håller honom vaken lite längre innan första sömnstunden så borde den bli lite längre? Sedan kanske det är dags för nästa vid 15 så försök att hålla honom vaken tills dess. Om även den sista blir längre så löser det sig nog av sig självt?! Min erfarenhet är att det brukar sitta efter några dagar.
Men det kanske finns några andra schemaexperter härinne som har några fler tips
Lycka till!
Marion
Jag har väl egentligen inte följt något schema med min 3-månaders bebis, men det har löst sig ganska bra ändå. Hon har sovit när hon behövt och ätit när hon velat. Hon har varit jättenöjd med det
Hon sover "natt" från ca 19 till ca 06, med en nattslurk vid 04. Jag lägger henne i sängen på mage när hon är vaken, buffar några gånger och hon somnar själv. Men två nätter i rad i förra veckan vaknade hon på natten och låg vaken i en timme
Jag gissade att hon sovit för mycket på dagarna eftersom jag låtit henne sova tills hon vaknar, så igår styrde jag upp så att hon sov två gånger på dagen. Ska försöka följa det idag med
Jag tror att hon redan nu klarar att sova två gånger. En lång förmiddagslur på 2,5-3 timmar och sedan 1-1,5 på eftermiddagen. Jag tänkte prova det idag så kanske det blir ett schema av det
Med detta som bakgrund tillbaka till dig. Kan du kanske få Viktors förmiddagslur att bli längre? Om du håller honom vaken lite längre innan första sömnstunden så borde den bli lite längre? Sedan kanske det är dags för nästa vid 15 så försök att hålla honom vaken tills dess. Om även den sista blir längre så löser det sig nog av sig självt?! Min erfarenhet är att det brukar sitta efter några dagar.
Men det kanske finns några andra schemaexperter härinne som har några fler tips
Lycka till!
Marion