Kan jag göra så här på dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annaschedin

Kan jag göra så här på dagslurarna?

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Nu är vi inne på femte dagen av SHN-kuren. Så här brukar dagslurarna gå till.
:arrow: Jag lägger honom snabbt i sin spjälsäng, med skratt. Då är han glad ett tag. Sen när han är riktigt ledsen går jag in och solfjädrar tills han är riktigt sömntung, då jag ramsar ut. Efter det "skriker" han jättelitet efter sista versen. Kanske ett litet pip, så jag kör ingen bekräftelse ramsa.

Kan jag göra så? Att solfjädra så länge, det tar kanske 5 min? Eller kommer jag att få ångra det längre fram? :?:

Så här ser hans schema ut:
07.30 vakna
07.45 frukost, gröt
09.30-10.15 sova
11.15 lunch, gröt, bröstmjölk
12.30-14.00 sova
14.30 mellanmål, gröt, amning
16.30-16.50 sova ute i vagnen, på rygg, har tagit bort liggvagnen.
18.00 middag, gröt
19.00 nattslurk, amning och lite,lite välling. Vill inte ha.
19.30 sova

Han har inte sovit hela natten än. Men det tar sig. Vaknade 06.30 idag efter några korta upvak på natten. Sov hela 7 :D timmar från 19.45! Somnade om själv också en gång vid åtta.
Han äter inte så jättebra heller, därav gröten som dock alltid verkar slinka ned lite grann i allafall! Ska snart försöka med lite annan mat, men inte än.

Måste erkänna att jag har dåligt samvete också när han skriker, även om han inte låter ledsen. Har varit riktigt trött på eftermiddagrna, kvällarna och då kommer tvivlen. Det är väl därför jag försöker "fuska" lite med dagslurarna... Han är ju så mycket gladare när han är pigg!

Jag började den här kuren eftersom han bara sov när jag ammade honom och började vakna mer och mer på nätterna och tidigare och tidigare utan att somna om. Runt fem varje morgon. Man kan säge att vi levde i symbios. Han var säkert jättenöjd, men inte jag!!! :cry:

Tacksam för svar!
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Det kan ta ett tag innan dagslurarna sitter så ha mer tålamod! Skratta innan, lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och sedan ut med ramsan. Avvakta sedan och ge plats för sonens reaktioner. Här gäller det att lyssna av sonen, bökar han och gnölar, låt honom vara, börjar han "jobba upp sig" så ge en betryggande ramsa x4. Gå sedan därifrån och sysselsätt dig med annat så släpper du överkoncentrationen på sonen. Sonen har förutsättningarna för att kunna sova och snart kommer han sova gott även alla lurarna. Ge det tid, SHN-kuren är en process som ibland tar tre steg fram och ett tillbaka.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annaschedin

Inlägg av annaschedin »

Hej igen!

Tack för svaret!

Inatt har jag sovit nio timmar! Det tar sig, men lurarna på dagen krånglar fortfarande lite. Man kan ställa klockan på en halvtimme och vara säker på att Axel vaknat då! Men jag ger honom i allafall förutsättningarna att sova.

Är det flera som har samma problem som jag? Skriv gärna och berätta!
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Precis så ska du göra, ge honom förutsättningarna och ha tålamod. SHN-kuren är en process som måste få ta tid och det kan ta ett tag innan alla poletter trillar ner :wink:

Sov så gott :sleep:

/Elle
annaschedin

Inlägg av annaschedin »

Hej igen!

I kväll gick det oerhört smärtfritt för Axel att somna. Hans tionde natt så knorrade han lite grann och sen blev det knäpptyst... Hmm tänkte jag. Sover han nu? Och det gjorde han!!! :shock:

Dock väntar jag fortfarande på det stora bakslaget. Hur vanligt är det egentligen? Den sista natten från de gamla vanorna att vakna stup i kvarten?

Försöker att inte tänka på det, så att jag också kan sova gott, men det är svårt!

Dagsluren idag mitt på dagen gick också bra. Han somnade om själv efter ramsan två gånger. Sen sov han i bilen på eftermiddagsluren, vi har alltid promenerat i vagnen då. Jag är helt förstummad! :P
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Vilket kanon bra jobb ni gör :thumbsup: Oroa dig inte för ett ev bakslag, en del har det andra inte. OM Axel behöver göra ett sista djupdyk så har du ju koll på hur du ska svara på hans frågor. Så släpp oron, NJUT och sov så gott :sleep: Det kan ta lite längre för de ömma föräldrarna(främst mamman) att lära sig sova gott heeela natten :wink:

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"