Är vi på rätt väg? Det känns inte så...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rubi

Är vi på rätt väg? Det känns inte så...

Inlägg av Rubi »

Hej!

För två veckor sedan började vi med Standarmodellen eftersom våran son var ofta ledsen och sov mycket dåligt.
Vi skrev ett inlägg i ”Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år” som vi nu har insett nog inte var rätt plats :? . Inlägget finns på http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8423

Efter första veckan hade vi följande resultat:
:arrow: Vår son som är nu två månader slutade med det som BVC kallat kolik.
:arrow: Vi slutade bära på honom jämnt.
:arrow: Han är mycket gladare. :P
Andra veckan gjorde vi följande schema:.

06.30-08.00 Mat (1 1/2 timme)
08.00-10.00 Sova (2 tim)
10.00-12.00 Mat ( 2 tim)
12.00-14.00 Sova (2 tim)
14.00-16.00 Mat (2 tim)
16.00-18.00 Sova (2 tim)
18.00-20.00 Mat (2 tim)
20.00-22:00 Sova (2 tim)
22:00-23:00 Nattslurk (1 tim)
23:00-04.00 Natt (5 tim)
04.00-04.30 Mat 30 min (äter inom 20 min)
04.30-06.30 Sova (2 tim)

På nätterna har vi inte lyckats att följa schemat, vi har försökt att få honom att sova i spjälsängen och min man har buffat. Det har inte fungerat så bra :( så nu sover han i vagnen i stället. Natt sömnen har blivit sämre nu mot vad den var innan vi började med standard modellen, tidigare så vakande han två gånger, åt och somnade igen. Nu så vakanar han flera gånger varje sov pass.
Vi har lyckats få honom att sova på dagen med hjälp av vagning men efter att han sovit ca 45 så vaknar han ofta och den sista timmen så kan det bli vagna nästan hela tiden.
Ett typ exempel:
12:00 läggning, några drag med vagnen och han somnade.
12:20 Vaknar och skriker tillrättaläggs några drag som avslutas med skakning.
13:08 Börjar knorra och böka i vagnen sen skriker han, några drag till och skak.
13:10 Samma sak igen
13:12 Samma sak igen 12 drag och han lugnar ner sig, skaka.
13:14 Skrik, vagna, skaka
13:17 Skrik, vagna, skaka
13:22 Skrik, vagna, skaka
13:24 Skrik, vagna, skaka
13:42 Skrik, vagna, skaka
13:45 Skrik, vagna, skaka
13:59 Skrik, vagna, skaka
14:18 Väcker honom för nästa mat pass.

Efter att ha skakat så går vi alltid i väg.

:?: Vi har inte provat att låta honom skrika någon längre stund. Bör vi göra det?

Vi har precis sett DVD:n från SHN boken, tidigare så har vi bara haft den senaste utgåvan av barna boken. Om vi har förstått det rätt så är SHN metoden för barn 4 månader och äldre.

:?: Hur tycker du att vi bör göra med våran son? Han fyller precis två månader i dag.

Just nu är vi otroligt trötta för han väcker både oss och sin tvååriga storebror på nätterna. Men det är i varje fall tröstande att han inte gråter i timmar som han gjorde för två veckor sedan. :)
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Efter första veckan hade vi följande resultat:
Vår son som är nu två månader slutade med det som BVC kallat kolik.
Vi slutade bära på honom jämnt.
Han är mycket gladare.
Detta tycker jag tyder på att ni är på rätt väg :D

Vi hade också dottern i vagn på nätterna under en del perioder. Fungerar smidigt tycker jag.
Jag är inte så insatt i "kurande" av så små barn men jag tycker spontant att ni ska fokusera på att få standardmodellen att sitta ordentligt.
Det verkar ju, vad jag förstått, ändå gett bra resultat med standardmodellen även om daglurarna krånglar för er eftersom han är gladare, inte har "kolik" och inte behöver bäras.
Hur var nätterna innan ni införde standardmodellen?
Kom förändringen direkt på nätterna efter att ni börjat med standardmodellen?

Frågar en del för att få en bild av det hela :D
Rubi

Inlägg av Rubi »

Nätterna är det som vi tycker är ett problem just nu, han vaknar flera gånger varje pass och måste vagnas. Sista passet i natt var ungefär som det dagpass som vi beskrivit.
Innan vi införde standardmodellen så vaknade han två gånger på natten och åt och somnade om. Han somnade vid bröstet och blev sedan laggd i sängen.
Förändring har vi sett nästan på en gång när vi började med standardmodellen.
Vår yngsta prins föddes den 23 oktober 2012
Vi har även två äldre prinsar födda -06 och -04
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Kanske en alldeles onödig kommentar - men han är väl proppmätt när det är dags att sova natt?

Jag ser på ert schema att han äter 4 mål plus nattslurk plus en gång på natten. Det är jättebra! Ammar du eller ger du ersättning? Om du ammar kan kvällsmjölken vara lite blaskig ibland. Jag pumpade ur ibland på fm, som jag gav i flaska på kvällen. Dels fick han på så sätt lite tjockare mjölk, dels var det lättare att dra i sig ur flaskan. Ibland gav jag ersättning som komplement på kvällen, om jag inte hunnit/orkat pumpa.

Bara en fundering, eftersom det är nattsömnen som krånglar!

Kram Jenny
Rubi

Inlägg av Rubi »

Tack Jenny för ditt svar! Som det är just nu känns ingen kommentar som onödig, vi går igenom allt och försöker hitta bra lösningar, tips och förstås styrka och en attityd som säger att vi kommer att lyckas!!!

Vi är ganska säkra på att han är mätt eftersom han vägrar att äta mera och börjar kräkas. De sista nätterna har han inte velat äta från andra bröstet vid nattslurken. Vi försöker ge honom tills han inte vill men på natten (och ibland på dagen) händer det att han somnar och därför tar jag bort honom från bröstet rapar och provar igen för annars sitter vi där längre än en timme.
Det kanske är värt att prova och ge flaska på kvällen ändå.

Jag skulle inte ha något emot att amma honom två gånger på natten om han sov bra sina dagslurar och om han skulle somna om direkt (utan hjälp) efter av att ha ätit. Jag har ingen möjlighet att ta igen på dagen eftersom jag har min tvåårig hemma och måste nu hela tiden "vagna" andra timmen vid varje sovpass. Jag tar i rejält och gör det inte bekvämt för honom, slutar innan han somnar men efter någon eller några minuter då "frågar han igen" :(
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Rubi! :D

Några spontana reflektioner när jag läser dina inlägg:

:arrow: efter att ha börjat själv, skulle jag nog råda alla som har stök med nätterna att ge en slurk ersättning på kvällen. Det verkar landa "tyngre" i magen än (den ofta tunnare) kvällsmjölken. Det satt hårt åt för min del men gjorde susen.

:arrow: Ang allt vagnande; 13.18, 13.22, 13.24 o s v. Jag fastnade också i vagningsträsket om än lite lindrigt. Nu när sonen (3 månader) klarar de allra flesta skarvar själv och inte väcker oss med ens ett pip på natten så inser jag att han aldrig fick en chans att greja det på egen hand för jag var där för snabbt och "störde" med skak, bestämda vagningar, lätta vagningar med mera.

:arrow: Så jag skulle föreslå en "kur" för dig och er. Åtminstone funkade följande bra för oss:

Dag 1/Natt 1: pang-vagning när det vaknas och trilskas som du är van vid. Med attityd och lyhördhet. Mycket kort och bara till tyst.
Dag 2/Natt 2: backa och bara ge ett skak på handtaget när han frågar (en tydlig fråga, gnöl och bök är hans problem), men mindre ofta än dag 1. Vagna vid KRIS :shock:. Just den meningen hjälpte mig mycket. Är det kris? Njae inte riktigt. Gå och vik lakan då. 8)
Dag 3/Natt 3: lämna honom åt sitt öde i mycket större utsträckning. Kanske behöver han få protestera lite, för nu protesterar han nog mot att ingen finns där och vagnar. Det måste han ju sluta med :D .

Inga utflykter på 1-2 veckor - möjligen promenad i vagn och det brukar funka. Låta allt sätta sig rejält, för er båda (alla).

När jag arbetade bort nattmål 1 var mina nätter (åtminstone mellan 01-03.30) ungefär som du beskriver dagtid. Och ett par nätter fick han faktiskt protestera en hel del. Inte KRIS bara höga protester. Kanske kris ettpar sekunder men så fort jag märkte att tonarten sjönk med en halv ton så fick han faktiskt försöka lite till själv. Ibland pågick det lite "för" länge (och vad det är måste nog avgöras i varje situation, 15 min kanske?) fick jag bryta den onda cirkeln och ge honom de där 3 dragen som var droppen för att han skulle inse fakta, vända på huvudet för 125:e gången och... somna om. Och sova vidare betydligt längre än 3 minuter. :wink:

Nu är han 3 månader, sover 20-07 utan pip, med nattmål 04 (dock i sömnen :roll:, ska bort när han är 4 mån) och sover dagslurar på 2h/1,5h/45min med marginalkvartar vid behov. Han läggs vaken och somnar alltid själv. Stökar en skarv så kan det ta 5-10 min innan han somnar om, men inte med skrik, utan lite gnöl, tystnad, stånk och stön... som vem som helst kan råka ut för. :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Rubi

Inlägg av Rubi »

Hej Carin73!

Vi är så tacksamma till dig för hjälpen vi fick att komma ur vagningsträsket. (Alla som hamnar där borde använda sig av tredagarskuren) Vi hade varje ord du skrev framme varje gång det kändes svårt, jobbigt eller osäkert och det kändes som att du stod precis där och uppmuntrade oss. :D Nu fick vi verkligen uppleva hur viktigt det är med rätt/fel attityd och en bra vagningsteknik.
Men, … när vi väl hade kommit ur det så blev våra barn förkylda två gånger (lillebror är fortfarande snorig och storebror hostar mycket på natten) vi har haft besök och ville inte väcka kusinen eller storebror som sover dåligt för tillfället, så vi vagnade kanske lite mera då och samma sak när vi började ändra schemat pga. vintertid. Så tillbaks till dag 1 igen :(

De senaste dagarna har sett ut ungefär så här:

06.30-08.00 Mat (1 1/2 timme) Han vaknar redan kl 6 flera gånger men tystnar efter en stund.

08.00-10.00 Sova (2 tim) Mycket knöl, bök och skrik i början. Jag vagnar en gång 3 drag plus skak sen somnar han.

10.00-12.00 Mat ( 2 tim) Jag tar upp honom ett par minuter innan det är dags, han har låtit några gånger och jag vill undvika att vagna

12.00-14.30 Sova (2,5 tim) Vaknar när det är en timme kvar men somnar om själv.

14.00-16.00 Mat (2 tim) Somnar utan problem.

16.00-18.00 Sova (2 tim)Vaknar när det 45 min kvar. Vi vagnar flera gånger, inte mer än bara till tyst (ca.3 drag)plus skak. Efter 30 min tar vi upp honom. Det här passet har strulat de senaste dagarna. Han kanske vill sova mindre här?

18.00-20.00 Mat (2 tim) Hade lite svårt med att somna men klarade det själv.

20.00-01:30 Natt (5½ tim)Vaknar 23:45! Det hade inte hänt på några dagar. Det var alltid jag som väckte honom trots att vi hörde honom flera gånger så blev det tyst ganska fort. Men inte inatt. Vi vagnade men han skrek om och om igen och så höll vi på med länge tills det var nästan dags för nattmålet.

01.30-02.00 Mat 30 min
02.00-06.30 Sova (4½ tim)Här vaknade han en timme innan och jag fick vagna i 45 min.

Frågor och funderingar vi har:

:arrow: Hur ska vi göra när han vaknar innan det är dags :?: Ska vi göra som dag 1, 2 eller 3? Vi vill att han ska sova tills det är dags även om han inte sover varje minut.

:arrow: Vi funderar på att kanske ändra schemat lite. Han är exakt tre månader nu och vi vet att han borde klara 10 timmar på natten. Gäller det även om han bara får bröstmjölk :?: Jag har läst massa här på forumet men de flesta ger tillägg antingen helt eller bara som sista slurk. Jag vill helst undvika att göra så. Egentligen gör det inte mycket att fortsätta som vi gör men det som känns jobbigt är att han vaknar innan det är dags och att vi måste stå där och vagna.
De två sista veckorna har han inte velat äta som förut. Han blir lätt distraherad och om jag tvingar honom och försöker truga så blir han arg och gråter. Jag har också läst tråden om mattrassel och känt igen en hel del där. Jag har försökt att amma honom slumrandes, när jag tar upp honom väcker jag inte honom ordentlig utan ger bröstet på en gång och så äter han i 30 min (utan paus) annars är han färdig efter 10 min och vill inte ha mera. Jag har ändå försökt att efter korta och längre pauser få honom att äta mera. Är det rätt att göra så :?: Allt blir ju en ända röra och han äter inte som det ska vara enligt Standarmodellen. Jag känner mig rätt förvirrad ibland…
För en vecka sedan var jag på BVC och vägde honom, han hade gått upp, inte så mycket som förra gången men ligger fortfarande två streck över det normala så det kanske är inget att oroa sig för :?: Men jag vill så gärna bli av med denna oro för det är ju en viktig förutsättning för att han ska sova gott att han får mycket mat.

:arrow: Vagnen börjar bli trång. Det är svårt att lägga honom till rätta för han är så lång nu (han har storlek 68 nu). Vi vill flytta honom till spjällsängen. Kan man göra det nu utan att ha kört ramsan och utan att buffa. Vi vill använda oss av tillrättaläggning och solfjädern. Tror du det går :?: Om det skulle vara kris ska man då flytta barnet till vagnen och börja med dag 1 igen? Borde vi vänta mera tills han inte frågar för mycket :?:

:arrow: Hur gör du när du går ut med barnet mitt i en lur :?: Nu när det är kallt ute går det inte att klä på ordentligt om det ligger och sover inne. Eller ska jag ändå ta risken att väcka honom? Just nu ligger han i en mjuk lift som är rätt tjock men det känns inte tillräckligt att bara ha den. Hans händer, armar och huvud blir inte tillräckligt skyddade.
Jag har också provat att gå ut när lillen är vaken och ska sova, han låg då på rygg och efter några minuter började han skrika, jag stannade och vände på honom, sen somnade han och då kunde jag fortsätta att gå. Någonstans läste jag att det kunde hända att de somnade så och att man sen kunde vända på dem, men tyvärr fungerade detta inte för mig, dessutom är vagnen i rörelse och det är väl inte så bra att han somnar så för om jag stannar då vaknar han upp igen. Detta frustrerar mig med tanke på att storebror också behöver gå ut på ö-förskolan och annat.

Förlåt att det blev så långt. Jag har inte möjlighet att skriva så ofta så det blir rätt mycket på en gång varje gång. När det blir bättre tider hos mig hoppas jag kunna kommentera mera andras inlägg som verkligen uppmuntrar och ger hopp. Vi håller tummarna för dig Carin73 inför helgen!

Hälsningar,
Rubi
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"