Hej Carin73!
Vi är så tacksamma till dig för hjälpen vi fick att komma ur vagningsträsket. (Alla som hamnar där borde använda sig av tredagarskuren) Vi hade varje ord du skrev framme varje gång det kändes svårt, jobbigt eller osäkert och det kändes som att du stod precis där och uppmuntrade oss.

Nu fick vi verkligen uppleva hur viktigt det är med rätt/fel attityd och en bra vagningsteknik.
Men, … när vi väl hade kommit ur det så blev våra barn förkylda två gånger (lillebror är fortfarande snorig och storebror hostar mycket på natten) vi har haft besök och ville inte väcka kusinen eller storebror som sover dåligt för tillfället, så vi vagnade kanske lite mera då och samma sak när vi började ändra schemat pga. vintertid. Så tillbaks till dag 1 igen
De senaste dagarna har sett ut ungefär så här:
06.30-08.00 Mat (1 1/2 timme) Han vaknar redan kl 6 flera gånger men tystnar efter en stund.
08.00-10.00 Sova (2 tim) Mycket knöl, bök och skrik i början. Jag vagnar en gång 3 drag plus skak sen somnar han.
10.00-12.00 Mat ( 2 tim) Jag tar upp honom ett par minuter innan det är dags, han har låtit några gånger och jag vill undvika att vagna
12.00-14.30 Sova (2,5 tim) Vaknar när det är en timme kvar men somnar om själv.
14.00-16.00 Mat (2 tim) Somnar utan problem.
16.00-18.00 Sova (2 tim)Vaknar när det 45 min kvar. Vi vagnar flera gånger, inte mer än bara till tyst (ca.3 drag)plus skak. Efter 30 min tar vi upp honom. Det här passet har strulat de senaste dagarna. Han kanske vill sova mindre här?
18.00-20.00 Mat (2 tim) Hade lite svårt med att somna men klarade det själv.
20.00-01:30 Natt (5½ tim)Vaknar 23:45! Det hade inte hänt på några dagar. Det var alltid jag som väckte honom trots att vi hörde honom flera gånger så blev det tyst ganska fort. Men inte inatt. Vi vagnade men han skrek om och om igen och så höll vi på med länge tills det var nästan dags för nattmålet.
01.30-02.00 Mat 30 min
02.00-06.30 Sova (4½ tim)Här vaknade han en timme innan och jag fick vagna i 45 min.
Frågor och funderingar vi har:

Hur ska vi göra när han vaknar innan det är dags

Ska vi göra som dag 1, 2 eller 3? Vi vill att han ska sova tills det är dags även om han inte sover varje minut.

Vi funderar på att kanske ändra schemat lite. Han är exakt tre månader nu och vi vet att han borde klara 10 timmar på natten. Gäller det även om han bara får bröstmjölk

Jag har läst massa här på forumet men de flesta ger tillägg antingen helt eller bara som sista slurk. Jag vill helst undvika att göra så. Egentligen gör det inte mycket att fortsätta som vi gör men det som känns jobbigt är att han vaknar innan det är dags och att vi måste stå där och vagna.
De två sista veckorna har han inte velat äta som förut. Han blir lätt distraherad och om jag tvingar honom och försöker truga så blir han arg och gråter. Jag har också läst tråden om mattrassel och känt igen en hel del där. Jag har försökt att amma honom slumrandes, när jag tar upp honom väcker jag inte honom ordentlig utan ger bröstet på en gång och så äter han i 30 min (utan paus) annars är han färdig efter 10 min och vill inte ha mera. Jag har ändå försökt att efter korta och längre pauser få honom att äta mera. Är det rätt att göra så

Allt blir ju en ända röra och han äter inte som det ska vara enligt Standarmodellen. Jag känner mig rätt förvirrad ibland…
För en vecka sedan var jag på BVC och vägde honom, han hade gått upp, inte så mycket som förra gången men ligger fortfarande två streck över det normala så det kanske är inget att oroa sig för

Men jag vill så gärna bli av med denna oro för det är ju en viktig förutsättning för att han ska sova gott att han får mycket mat.

Vagnen börjar bli trång. Det är svårt att lägga honom till rätta för han är så lång nu (han har storlek 68 nu). Vi vill flytta honom till spjällsängen. Kan man göra det nu utan att ha kört ramsan och utan att buffa. Vi vill använda oss av tillrättaläggning och solfjädern. Tror du det går

Om det skulle vara kris ska man då flytta barnet till vagnen och börja med dag 1 igen? Borde vi vänta mera tills han inte frågar för mycket

Hur gör du när du går ut med barnet mitt i en lur

Nu när det är kallt ute går det inte att klä på ordentligt om det ligger och sover inne. Eller ska jag ändå ta risken att väcka honom? Just nu ligger han i en mjuk lift som är rätt tjock men det känns inte tillräckligt att bara ha den. Hans händer, armar och huvud blir inte tillräckligt skyddade.
Jag har också provat att gå ut när lillen är vaken och ska sova, han låg då på rygg och efter några minuter började han skrika, jag stannade och vände på honom, sen somnade han och då kunde jag fortsätta att gå. Någonstans läste jag att det kunde hända att de somnade så och att man sen kunde vända på dem, men tyvärr fungerade detta inte för mig, dessutom är vagnen i rörelse och det är väl inte så bra att han somnar så för om jag stannar då vaknar han upp igen. Detta frustrerar mig med tanke på att storebror också behöver gå ut på ö-förskolan och annat.
Förlåt att det blev så långt. Jag har inte möjlighet att skriva så ofta så det blir rätt mycket på en gång varje gång. När det blir bättre tider hos mig hoppas jag kunna kommentera mera andras inlägg som verkligen uppmuntrar och ger hopp. Vi håller tummarna för dig Carin73 inför helgen!
Hälsningar,
Rubi