Hjälp till liten kusin 2V!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Therese

Hjälp till liten kusin 2V!!

Inlägg av Therese »

Hej!

Nu behöver jag er hjälp!
Vi har kört en variant av standardmodellen fast med mål var tredje timma , o justerat tiderna så att de passat vår familj. Jag har läst på om standardmodellen i BB, men har alltså inte praktiserat den full ut som den SKA vara.

Hur som helst så har barnen fått en liten kusin som nu är 16 dagar gammal. Just nu råder ett förtvivlat läge där varannan dag o varje natt strular!
De har kommit in i en ond cirkel där hon mest ligger vid bröstet o äter/sover annars så skriker hon.
Hon kan sova i vagnen ett par timmar på dagen o ett par timmar på natten, men det är inte givet. Hon skriker mycket, o spänner o kromar sej mycket. Hon har ökat 330g på 5 dgr i o med att hon äter så ofta.
Dom är ju givetvis jättetrötta o får ingen vidare hjälp på bvc, där de kommer med några tafatta tips som de redan har testat :evil: .

De har barnaboken o har läst om standardmodellen, men vet inte hur de ska komma igång eftersom hon skriker så fort de lägger ner henne oavsett om hon är proppmätt.

Vi bor en bit från varandra, men ska träffas nu i helgen, så jag tänkte försöka hjälpa till att komma på banan igen.
Jag ska läsa på o skriva ut AW:s kompendium av standardmodellen så klart, men undrar samtidigt hur gör man när de inte slutar skrika???

Jag har kunnat lägga ner mina efter ett mål o om så behövts har jag buffat o sen har de sovit, så jag känner mej osäker i detta fallet.

Lilla flickan läggs på mage o vagnas o buffas, men verkar inte "svara" på det. Hon är ju säkert övertrött liksom sina föräldrar o jag känner att det är ju inte så här man ska ha det nu när allt ska vara rosenrött.
Så jag är tacksam för lite tips o råd.

Mvh Therese
MarionEP

Låter som min mellantjej...

Inlägg av MarionEP »

Jag känner igen problemen du beskriver från min mellantjej. Jag hade ju en helnöjd :D första bebis som svarade jättebra på BB-metoder. Så kom tvåan och inget funkade :cry: . Det jag beskriver här behöver inte alls vara aktuellt, men det kan vara det så det kan vara bra att ha i åtanke :wink:

Efter 2-3 veckor startade en situation som den du beskriver. Det var ett kolikliknande beteende där hon skrek och skrek på kvällarna och halva nätterna . Jag visste direkt att nåt var fel, bebis nummer 1 var ju nöjd så jag visste hur det skulle vara. Inget jag gjorde hjälpte.
BVC sa: -Kolik, det går över :!: Jag blev mer och mer frusterad :shock: , förstörd :( , fick ingen hjälp. AW skriver ju att kolik inte existerar utan att det är överlevnadsångest. Och det kanske är så med vanlig kolik, jag vet inte. Jag provade i alla fall allt, och då menar jag ALLT, fram till hon var fyra månader.

Hon fick utslag och eksem på hela kroppen efter någon månad, det började framför öronen och gick upp mot tinningarna, sedan prickar på hela kroppen. Det kliade så förfärligt att hon rev sönder huden. Vi fick sätta strumpor på händerna för att hon inte skulle riva sönder sig. Nu till saken. Jag blev remitterade till närsjukhuset då hon var 2-3 månader för allergikontroll (pricktest) som inte visade något. Jag slutade själv äta allt som innehöll mjölk, ägg och fisk i alla fall (och rasade i vikt...), men inget hjälpte :cry: . Hon skrek och skrek och skrek och var svår att amma. Det var som om hon kände att hon mådde dåligt av att äta. Jag var desperat och ringde till Sachsska och bönade och bad om att ta in henne för allergikontroll (pappan allergisk som liten).

De tog blodprov och hon uppvisade extrem allergi mot komjölk samt även ägg. De extremvärden som uppvisades för mjölk ser de endast ett fåtal gånger per år. Som hon lidit stackarn! :oops: Vi fick träffa dietister och jag följde alla råd till punkt och pricka. men det var inte förrän jag slutade amma helt (8 månader) som hon blev den goa, glada :heart: tjej hon är idag. Om jag bara hade vetat :oops:

Nu vill jag inte säga att det behöver vara allergi i det fall du beskriver, och absolut inte så allvarlig som min lilla tjejs, men det kan vara allergi - särskilt om någon av föräldrarna har/har haft det. Det kan ju vara "vanlig" kolik (överlevnadsångest) med. Men det kan nog AW svara bättre på. Kolik kan i alla fall bli bättre om mamman slutar äta mjölkprodukter, så det kan vara värt att prova i ett par veckor. Men du kan ju hålla utkik efter eksemliknande utslag i ansiktet (typ nässelutslag) när du träffar dem. Det är väldigt vanligt att födoämnesallergier börjar med just eksem runt tinningarna!

Ja, det här var i alla fall min erfarenhet och jag hoppas verkligen att utvecklingen inte blir som denna :!: Men det du beskriver kan vara tecken på födoämnesallergi och då är just komjölk vanligast. Håller tummarna för att så inte är fallet [-o<

Marion
Therese

Inlägg av Therese »

Tack för ditt svar!

Nej jag hoppas ju inte heller att det ska vara allergi, men alla råd tages tacksamt emot. Jag har på nära håll sett dessa eksem o utslag, men sist jag träffade lilla bebisen så hade hon inga, men det kanske inte kommer så tidigt i så fall.
Mamman har slutat med mjölkprodukter o stark mat, men bara för ett par dagar sen.

Som sagt tack för din berättelse, skönt att hon fick bli en go o gla bebis i alla fall :D
MarionEP

Glömde en sak...

Inlägg av MarionEP »

När flickan skrek så mycket provade jag alla möjliga metoder :shock: Till slut fann jag något som fick henne till ro och sedan körde jag stenhårt på det eftersom det fick henne till slut att somna :sleep:

Jag låg på rygg, med tjejen mage mot mage. Jag körde buffmetoden med henne liggandes på mig. Till slut somnade hon (och jag vågade inte röra mig... :!: ) När jag fått rutin kunde jag försiktigt fösa ner henne bredvid mig (fortfarande magläge) så sov hon i några timmar i alla fall.

Summa summarum: buffmetoden, men mage mot mage var det som funkade när det var som värst. Ska nämna att den här tjejen sedan sovit som en gudinna efter dessa första 9 månaderna.

Marion
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Therese!

Och hej Marion!
Vilken fruktansvärd berättelse. Och stackars din lilla. Jag blir så hjärtinnerligt förbannad när jag läser om hur ni hade det och att INGEN kunde tipsa om att utesluta mjölkprodukter (och faktiskt också ge information om allt vad det innebär) då det är den ABSOLUT vanligaste orsaken till koliksymptom (jämte matbrist förstås). Det vet varenda allergolog, varför tar då inte BVC till sig av detta och ger de stackars mammorna och barnen råd och stöd som faktiskt innebär att GÖRA något åt situationen. Det är ju så enkelt att upptäcka. 1 vecka på rätt kost så ser man ju om det är mjölkallergi/överkänslighet eller inte. Istället för att man ska vänta och ge det tid, eller vad man nu ska! Vi hade det likadant, men inte fullt så illa. Han standardmodellades och sov fint, men hade så ONT och kräktes enorma mängder (så det behöver inte dyka upp som utslag, min pojke fick det inte, men min flicka, som också är mjölkallergiker, fick det).

Efter veckovis tjatande med BVC-sköterskan läste jag i en bok om sambandet och slutade med mjölkprodukter (då var han 7 v) och, vips, ungen blev som helt ny! Lite återfall blev det tills jag fått träffa dietist och fått information om alla produkter som innehåller mjölkprotein och alla olika namn man ska undvika (veg. fett, vasslepulver, skummjölkspulver m.m). Då först blev han helt bra. Och alltihop startade när han var 2,5 v - och det tycks också vara väldigt vanligt. Så Therese, kolla så att mamman får information om allt hon bör undvika som kan innehålla mjölk (buljong, ströbröd, matbröd, korv, skinka m.m.) och håll sedan HELT mjölkfritt i minst 1 vecka. Blir det bättre då, får ni ju svar direkt så att säga. Tänk också på att det är just mjölkproteinet man är allergisk emot, så laktosfria produkter går alltså INTE att använda.

Hoppas nu den lilla familjen hittar orsaken till besvären och får den härliga tid som det faktiskt ska vara - och också kommer att bli!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Tack!

Jag har inte kollat hur det har avlöpt idag, igår ryckte mormor in o avlastade, o lyckades med nappen så lugnet lägrade sej ett tag.
Ska kolla om hon fått nån som helst info om ALLT som ska undvikas, eller om de säger som vanligt -Skippa mjölkprodukterna, vänta o se.

Sist pratade bvc om avledning för den lilla, men då börjar ju jag undra, avleda kan man ju om det är nåt tillfälligt, men inte med så mycket skrik att föräldrarna går på knäna, då är det väl mer än avledning som ska till?!

Skönt i alla fall att det finns "experter" här att tillgå :D . Man önskar ju att det ska vända, men om inte så är alla råd mer än välkomna!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Therese!

Självklart ska de utesluta medicinska orsaker :!:

Men därefter/under tiden så är ju ändå standardmodellen verktyget.
Standardmodellen "skapades" av en av Annas barn som just krävde mer - av allt.

Så mitt råd är - hjälp dem att läsa på kompendiet som du skrivit ut. Finns där och resonera och förklara... och om det behövs hänvisa dem hit . SJÄLVKLART finns det en väg ut :!: Och vilken tur de har som har DIG :heart:

Lycka till nu!
/Fjällmor
Therese

Inlägg av Therese »

Jag har ju fått jättebra råd angående mjölken, så det känns bra att ha i bakfickan.
I natt hade lilla tjejen legat vid bröstet från 01.00 o i stort sett hela resten av natten av vad jag förstod. Så fort hon kom ifrån bröstet så skrek hon. Hon kan ligga på mammans mage o sova, men om mamman rör sej så sätter lilla tjejen igång igen.
Är det så att man kan ana överlevnadsångest här? Därav skrik när hon inte blir buren eller får bröstet?
Ska hon då få fri tillgång till bröstet så länge hon vill eftersom hon är så liten? Det kan ju alltså handla om flera timmar i rad nattetid (äv dagtid), när man inte är som allra piggast :sleep: .
För att komma igång med standardmodellen är det då lämpligast att mamman har henne under målen o nån annan tar hand om henne de övriga timmarna när hon ska sova?

Ja många frågor på en gång, men jag vill vara förberedd.
Tack på förhand!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Therese!

Jo, nog luktar det överlevnadsångest...

Tyvärr sitter jag illa till nu, och hinner inte med. Sjuka barn och huset fullt :? :oops: :cry:

Men jag har ropat på proffshjälp :!:

Hang in there :heart:
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Therese :!:

Blev ombedd att "kika" på din tråd, och se om jag kan hjälpa till lite här :wink:

Du har fått jättebra råd, egentligen finns itne så mycket att tillägga - jag är övertygad om att standardmodellen kommer att hjälpa tösen, om det nu inte är nåt medicinskt bakom, förstås, och så hoppas vi inte är fallet...

Det viktiga nu är att tjejen verkligen får mat TILLS HON BAXNAR :!:
Och då kan det vara bra att köra med lite extra tillägg, trots att mamman säkert har mat, men amma + ge tillägg så mycket det bara går ner, tills hon verkligen inte vill ha mer! Detta betyder inte att hon alls behöver sluta amma, eller fortsätta med tillägg sedan, utan bara nu i början tills dess att lillan är lugn!
Sen, när hon är såååå mätt att hon vägrar gapa, och sover av mättnad i famnen,ner med henne påmage i vagn, och vagna! Var beredd vid vagnen, vid minsta lilla pip så vagna, tills hon sover och HÄRDA ut i ca två timmar,sen stryk henne över huvudet, ta upp henne och lägg till bröstet och MATA på - samma procedur,med tillägg på slutet tills hon är kräkmätt!

Det jkan behövas några dagar att hålla på så här, väcka henne och mata innan hon själv vaknar och ge henne MASSOR, men snart förstår hon; hon kommer att överleva, hon är trygg!!!

Hoppas nu att detta kan hjälpa :!: Såklart kan mamman behöva hjälp, men det är INTE tvunget att hon lämnar bort henne när hon matat! Och hon får inte glömma att umgås med tösen, le åt henne, gosa....

Många kramar Mia och lycka till :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan inte låta bli att blanda mig i, när jag läser om din sköna vilja att hjälpa, THerese!! :D Det kommer gå fint det här.
För att komma igång med standardmodellen är det då lämpligast att mamman har henne under målen o nån annan tar hand om henne de övriga timmarna när hon ska sova?
Angående hjälp till mamman, så ge henne hjälp med markservicen, dvs mat, städ, tvätt, dricka, glass, tid för dusch, sällskap, en massa beröm mm. Hjälp med att ta hand om bebisen om hon behöver en stund för sig själv för att sova eller gå en runda. Låt föräldrarna spara sin energi till att umgås med flickan. Alltså vad jag vill säga är, föräldrarna behöver se på, känna på, förstå att bebisen är verklig. För att bli förälder är rätt overkligt ibland, speciellt om man är riktigt trött och luddig i hjärnan. SÅ avlasta med allt annat, och med flickan ibland när det behövs bara.

Oj, vad luddigt, men förstår du? :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Hej alla!

TACK för alla goda råd :D!

Jag är nu helt övertygad om att standardmodellen är det rätta verktyget på den lilla damen ifråga.
Igår körde de igång med standardmodellen i stor stil, o det blev en lugn dag. Hon behöver mer mat för att komma till ro, o så länge som hon åt vid varje mål igår har hon aldrig ätit, så förmodligen har hon inte fått i sej den fetaste mjölken. Alltså inte så konstigt att hon vaknar stup i ett o vill ligga vid bröstet hela tiden.
Jag kan inte sluta irritera mej på att det ska vara så svårt att få hjälp av bvc :evil: . Det är ju dit alla föräldrar vänder sej, o vad får de höra? Jo att viktkurvan pekar uppåt o att hon antagligen får FÖR mycket mat, avled istället.
Men hallå! Om man är osäker på om man ska överleva i denna världen funkar avledning då? :evil:

Givetvis får de den hjälp de vill ha med "runt-omkring-grejor", jag hade bara en tanke om att lilla tjejen kanske blev distraherad av "matlukten" (mamman) o inte kunde sova pga det. Konstig tanke känner jag idag, för meningen är ju att hon ska vara så mätt att även om det doftar mat så ska hon inte vilja ha.

Så tack alla, jag återkommer med resultat. :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Oj, glömde. Jo, Mia, de provade tillägg i förgår kväll o kommer att använda sej av det en tid för att komma över problemen om så behövs.
Det gjorde jag med vår 2:a tjej utan att sluta amma o det funkade jättebra, så det rekommenderade jag varmt. De staackars brösten måste ju få vila sej lite grand liksom mamman.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad härligt Therese! Det låter ju som om ni är på rätt väg! :D Finfint att MiaR kunde komma med så bra vägledning.
Hoppas allt nu går bra. Och ja, BVC - who needs them, undrar jag ibland. Det ena rådet dummare än det andra. Vart tog det sunda förnuftet vägen...? :roll:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppas det fortsätter att gå bra för dem :!:
Det är tur de haft dig, Therese :heart:

En liten fundering; kan du inte "skicka" dem hit in på forumet, säkert skulle de få mssor av utbyte av allt som finns att läsa här :!: Om och när de orkar :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"