Mattips för 11 månaders

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kajsa
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 jan 2005, 11:45

Mattips för 11 månaders

Inlägg av Kajsa »

Hej!

Min kille, som alltid ätit bra sedan han började få riktig mat, är inte längre särskilt intresserad av att att bli matad. Han vill äta själv. Jag undrar om någon kan ge förslag till bra "äta själv mat" när man har fyra tänder samt om någon kan förtydliga vad som menas med lättare mat (att jämföra med middag/lunch).
Fram tills nu har vi gett honom gröt till frukost (som han numera spottar ut), riktig lunch och middag (typ kött och potatis, som han också spottar ut). Däremellan dricker han nutramigen eftersom han är mjölkintolerant.

Tack för alla bra tips och råd i övrigt. Jag har läst länge, men debuterar som skribent.

/Kajsa
Mamma till Gustaf 040227
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Välkommen som debutant - inte det sämsta. :D

Vid 11 månader kan du ge det mesta som ni ger er själva. Bara i lite mindre form och fortfarande lite försiktig med salt, behöver dock ej uteslutas.

Frukost:
Små smörgåsbitar med ost, leverpastej.
Fil/yoghurt med flingor (just nu lägger vi flingorna vid sidan för det vill hon lägga i själv en efter en... :?
Gröt som du kan pilla in när han är upptagen med smörgåsen?

Lunch/middag:
Pasta i alla dess former som man kan ta med figrarna
Potatis bitar
Köttbullar, korvbitar, lövbiffbitar, laxbitar etc
Ärtor, morötter etc i bitar
Melon, bananslantar

Mellanmål (lättare mat dvs mellanmål)
Plättar
Kräm
Nyponsoppa med glass 8)
Smörgås i bitar
Frukt

Nu ska här lagas lunch :lol:
Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kajsa
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 jan 2005, 11:45

Inlägg av Kajsa »

Tack Susanne.

Pasta och frukt funkar bra, men han vill inte ha vare sig korv, köttbullar, fisk eller skinka (eller potatisbitar heller för den delen). Hur få i honom protein? Några smarta idéer?

Nu sover han i varje fall efter en middag bestående av pasta, plättar, avocado och katrinplommon...

/Kajsa
Mamma till Gustaf 040227
heartworn

Ägg

Inlägg av heartworn »

Hej Kajsa!
Ett hyfsat hårdkokt ägg brukar vara tacksamt att tackla på egen hand.
Kajsa
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 jan 2005, 11:45

Inlägg av Kajsa »

Tack för tipset! Det hade jag inte en tanke på , vi testar i morgon. Det kanske slutar med omelette i hela köket, men det är ett kärt besvär.

/Kajsa
Mamma till Gustaf 040227
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Har du provat köttfärssås med lite större bitar av köttfärs i. Lätt att greppa med händerna. Populärt här med äts massor vid matlagningen.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"