Mera vild än tam- gör vi något fel!?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Agneta 41

Mera vild än tam- gör vi något fel!?

Inlägg av Agneta 41 »

Sist jag skrev hit för att fråga så var min minsta son 11 mån med en plågsam ovana att vakna vid 05-tiden om morgnarna. Efter att ha flyttat honom till eget rum så vaknar han ju faktiskt inte förrän vid 6-tiden och det tycker jag känns helt OK med tanke på att han faktiskt somnar som en stock och helt av sig själv kl 7 på kvällen. Alltså var de råd jag fick om eget, mörklagt rum till honom helt riktiga, vilket jag härmed :oops: medger.

Men, nya tider - nya problem. Gossen, som nu är 16 månader, är fullständigt helvild av sig på dagarna, eller rättare sagt - jag hinner inte alls med i hans takt!
Jag har helt tagit till mig Barnabokens filosofi om att inte hindra, inte stoppa honom i hans projekt att upptäcka världen men jag har den senaste tiden börjat ta åt mig av min svärmors kommentarer om att "när jag har hand om honom så rör han ingenting alls, han är så "snäll" så." :twisted: De prydnadssaker som vi absolut inte vill bli av med har vi plockat undan men eftersom han nu de sista dagarna har förstått att om man släpar fram en stol, en låda eller något annat så kan man med lätthet ta sig upp på bordet så börjar ju hemmet bli en aning avplockat. När jag tidigare idag sopade upp resterna av en "tappad" ljuslykta så passade han istället på att doppa sig i toaletten! Om jag skulle råka missa att han äter på sin brors CD-skivor så kommer han och söker upp mig med skivan i munnen för att han skall vara säker på att jag ser vilket roligt projekt han håller på med. Ord som "på pin kiv" kommer till mig och nånstans tycker jag ju att det är lite festligt mitt i bedrövelsen när han för tionde gången ändrar ugnstemperaturen till 275 grader eller kliver in i diskmaskinen när jag vänder mig om. :D Vad tror ni andra-är han bara pigg och nyfiken eller är det för dåligt med uppmärksamhet eller social delaktighet. Jag är ingen "lekmamma" såtillvida att jag inte kör med bilar och sånt men han får gärna vara med i hushålls och trädgårdsysslor de stunder han kan vara stilla på samma plats i mer är 10 sek, alltså. När vår äldste son var lika gammal så hade vi så vitt jag kan minnas inte alls de här funderingarna. Jag förstår iallafall att det är en reaktion han vill åt och jag undrar nu om det vore bättre att låta honom sitta kvar på bordet :lol: tills han tröttnar istället för att lyfta ned honom tills jag tröttnar själv! :wink: Några goda råd eller tips kunde komma väl till pass!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
ja nog är barn olika! Vissa är lite "vildare" än andra tror jag.
Några försök till råd:
- Försök låta honom avreagera sig ute så mycket som möjligt. Fria ytor att springa på osv.
- Jag skulle försöka ta med honom ännu mer i det du gör än att han "får vara med". Kan han försöka dammsuga eller torka golvet med en rätt torr mopp kanske? Det är ju rätt fysiskt.
- Fundera över vad som kanske kunde vara tillåtet istället för förbjudet. Tex sitta på bordet. Bara det inte är dukat så varför inte? Det går över, iallafall här hos oss!
- Fixa attiraljer hemma som han kan klättra och klänga i. Kanske en stor karton eller liknande att leka koja i också, osv.
- Tänk över vad han får att äta. Inte för mycket snabba kolhydrater!
Ja, det var vad jag kom att tänka på just nu. Hoppas något kan hjälpa. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Re: Mera vild än tam- gör vi något fel!?

Inlägg av Gäst »

Agneta 41 skrev: Jag förstår iallafall att det är en reaktion han vill åt och jag undrar nu om det vore bättre att låta honom sitta kvar på bordet :lol: tills han tröttnar istället för att lyfta ned honom tills jag tröttnar själv! :wink: Några goda råd eller tips kunde komma väl till pass!
Hej Agneta41!
Vad roligt att den funkar bättre med morgnarna nu! Jag kommer ihåg dig från "häromsistens".
Jag tänker på ett par saker när jag läser din beskrivning. Först av allt, vad härligt att han får utforska världen :D . Han är försigkommen, och såna människor brukar ju gå långt här i världen.
Dock tror jag inte att "han vill åt en reaktion". En 16-månaders (eller barn över huvudtaget) är inte kalkylerande eller beräknande, utan svarar på det vi vuxna gör eller kanske inte gör. Situationen med bordet tex, tror jag löses enklast med avledning från din sida. Vill han inte gå ner, babbla med hög röst om nåt viktigt/kul ni måste göra och ta honom med på det äventyret! Tänk leda, visa, hjälpa!

Hur mycket sover han på dagen? 11 timmar på natten :D , men det som du uppfattar som överaktivitet KAN vara trötthet.

Annars tror jag på mer social delaktighet. På mig låter det som om han skriker efter att bli tagen i arbete, i bruk!! Rikta energin mot produktiva sysslor. Lägg in ett par rejäla delaktighetspass varje dag, när ni lagar mat, tvättar osv. Jag tror han kommer bli lättad när han upptäcker att han kan göra "nytta", kanske räcka dig bestick från diskmaskinen eller nåt annat som du verkligen tackar så hemskt mycket för! Tacka och uppmuntra, du klarade dig inte utan honom :) .

Efter arbetspasset kommer alldeles säkert leken bli lugnare. Och- om det är så att leken "spårar ur" igen, hugg honom återigen för någon nödvändig syssla!

Det där med lekmamma tycker jag Anna W beskriver så befriande! Man BEHÖVER inte leka! Man kan ju ändå inte leka ÅT barn, bara ge dem frihet, någon intressant sak, frisk luft och ytor att röra sig på. Så flödar leken :) .

Ha det gott,
Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Krumel och jag satt och printade samtidigt. Svaren kompletterar varandra tycker jag!
hej svejs!
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Jorå, han är faktiskt mycket duktig på att plocka i (och ur samtidigt) diskmaskinen eller städa toaletten (och kamma sig med toalettborsten, vilket ju faktiskt är rätt tänkt någonstans :lol: ), lägga leksaker i lådor osv. Det är bara det att det att projekten aldrig tar slut medan mamman och pappan snart gör det! Han sover numera 1,5 timme efter en tidig (11.30) lunch, så det blir c:a 12,5 timme/dygn. Jag tror inte att det är trötthet som gör honom så speedad men det är sant att det hela eskalerar ännu mer strax innan läggdags! Han är alltid glad och gnäller bara när det tar för lång tid för vällingen i micron ! :cry: Kan det vara så att det lönar sig att "se genom fingrarna" med en del våghalsiga företag för att därigenom göra dem mindre intressanta ? 8)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Agneta 41 skrev: Han sover numera 1,5 timme efter en tidig (11.30) lunch, så det blir c:a 12,5 timme/dygn.
Hej Agneta 41! :D

Du har fått så bra svar redan. Men jag vill inflika ändå -
:arrow: Sömnbehovet för åldern är 13,5 timmar/dygn

Kanske något att fundera över...? :wink:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Med tanke på sömnen.. Kan ett förslag vara att göra 11,5 timmars natt och 2 timmars daglur?? Det har vi kört länge med och det har funkat bra för oss, i alla fall. Även en glad unge kan vara trött :wink:. En utsövd unge klarar sig ÄNDA fram till godnatt!

Om ni tycker att projekten aldrig tar slut, men mamma och pappa gör det...Jag skulle personligen låta projekten hålla på, så länge jag visste att det inte var för att han var tröttspeedad, eller så länge det inte spårar ur alldeles. Kan ni kanske bryta för en mysstund i soffan, en god bok, en musiksaga? Vi har ofta fått ha sådana stunder mitt på förmiddagen och innan middagen, då krafterna börjar tryta. Ibland har man fått använda sig av VÄLDIGT mycket säker attityd för att få ungen att inte lämna soffan.. :wink: :D .

Åsa
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej igen,
tänkte bara på din fråga om att "se genom fingrarna". Jag tror att det lönar sig att inte tänka "uppfostran" redan nu. Det kommer tids nog. Så, ja, se genom fingrarna är nog rätt tror jag. Tids nog blir han färdig. Om du tänker efter så finns det säkert saker han "inte får" som han inte gör längre, eller? Man får försöka vara med och "skydda" lite obemärkt bara. Ungefär samma som när de var i krypstadiet. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
blomman

Inlägg av blomman »

Här har du en som har två jätteaktiva barn, och det är de fortfarande "stora" som de nu är. Håller med alla föregående talare!
Skogen har vi kört varje dag när de var små, och ganska ofta än idag (iaf två ggr i veckan, minst). Där kan man verkligen få utlopp för allt utforskande och all fysiskt aktivitet som man kan behöva! Fast det kanske ni redan gör?
Mycket "handen om handen" funkar, tillslut går det in!
Här har det klättrats överallt!Även på tak en gång... :wink: :shock: Numera har de ett klätterrum med riktiga klättergrepp (fast i mindre modell) på väggen, ribbstol och repstege. Och så klättras det i träd utomhus!
Kan kanske vara något för lille herrn om några år?! :)
Tänk också på att mkt aktivitet kräver mkt sömn. Min äldsta sov middag väldigt länge och sover fortfarande som snart sju-åring sina sköna 12 tim på natten!
Håller med om snabba kolhydrater. Inget bra, samt socker bör undvikas. Förstår ju att han inte äter godis, men även sötade yoghurtar och risifrutti kan ge en rejäl sockerkick! Speciellt när man är så pigg innan! :lol:
Annars är det nog bara att köra på som du gör, att ge honom sådan frihet att utforska (tänk hur många aktiva ungar som hämmas och skälls på :evil: )
Han ska vara glad att ha en mamma som låter honom utforska!
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Tack ska ni ha för alla goda råd! :D Idag lät jag bli att lyfta ned från bordet, istället drog jag fram stolen lite så att det skulla vara lättare för honom att ta sig ned igen helskinnad när han hade tröttnat. Det gick ju bra även om jag led lite när jag såg skomakarlampan från sekelskiftet gunga lite för våldsamt. :shock: Han skurade också toaletten mycket energiskt och jag tror inte att han drack mer än några droppar toalettvatten idag. :wink: Jaja, jag vet ju att den här tiden är försvinnande kort och att saker kan ersättas. Det här med snabba kolhydrater har jag inte tänkt på och yougurt äter han ofta till mellis, kan vara värt att testa något annat- kanske gröt ? Egentligen är jag mycket glad och tacksam över att ha ett så friskt och piggt barn för att ingen skall tro något annat, det var nog svärmors kommentar :twisted: som satte igång de här funderingarna.
miniz

Inlägg av miniz »

Bara ett litet tips om mellanmål.

Youghurt naturell med et halvt rivet äpple. Det är mycket poppis här, det är faktiskt gott.

Lycka till.
Maria.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"