Hur gör ni när ert förhållningssätt blir ifrågasatt?
Preciiiis T.P! Så himla irriterande när hon säger till rätt framför näsan! För eftersom man inte själv agerar så betyder det ju att man godkänner, precis som du säger!
Min svärmor skryter inte om att jag är duktig. Men hon tycker däremot att vi har haft TUR som har fått ett barn som sover på nätterna
. Att det är vi som har fått honom att göra detta förstår hon INTE! Och hon är fortfarande jätteförvånad när vi lägger honom att vila på dagen på hans fasta vilatider. Hon förstår inte att vi verkligen gör detta varje dag utan frågar alltid när hon ringer om han är vaken eller om han sover. Trots att jag varje gång svarar att han sover mellan 10 och 11 och 15 och 16 så att hon kan kolla på klockan själv och se om han sover eller är vaken...
Min svärmor skryter inte om att jag är duktig. Men hon tycker däremot att vi har haft TUR som har fått ett barn som sover på nätterna
Mamma till pojke född 2005-12-20 och flicka född 2007-07-18!
Hej!
Jag har inte en "SÅDAN" svärmor (hon är en sådan vi bara träffar ca 3 ggr per år), men vi umgås oftare med mina föräldrar och visst slänger de också ur sig aj aj (detta förbaskade aj aj
!!! Jag är chockad över hur många som använder sig av detta uttryck även i VÅR ålder..). Jag säger inte alltid ifrån (både på gott och ont), men jag brukar tänka så här att det är ju inte så ofta vi träffas och sonen (lillen är ju för liten än) som är extremt aktiv och nyfiken lär ju inte bli förstörd för att han får något aj aj riktat till sig under en helg. De bor så långt bort (tyvärr) så det blir bara över en helg varannan månad som vi träffas. Som sagt, jag försöker att inte bry mig. Ibland säger jag dock ifrån.
Visst finns det massor av saker jag inte vill att sonen skall göra eller pilla på, men jag brukar alltid tänka mig för HUR jag uttrycker mig.
Jag AVSKYR aj aj!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Kristin
Jag har inte en "SÅDAN" svärmor (hon är en sådan vi bara träffar ca 3 ggr per år), men vi umgås oftare med mina föräldrar och visst slänger de också ur sig aj aj (detta förbaskade aj aj
Visst finns det massor av saker jag inte vill att sonen skall göra eller pilla på, men jag brukar alltid tänka mig för HUR jag uttrycker mig.
Jag AVSKYR aj aj!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Ja vet! Det är helt chockerande, men det är verkligen så himla många som säger "ajaj" till sina barn. Med arg röst! Jag är den enda i min bekantskapskrets med småbarn som inte gör det. En av de andra mammorna i föräldragruppen blev imponerad att min pojke visste att man skulle lukta på blomman, hennes dotter associerade blomman med "ajaj"
(som hon ju inte förstår vad det är?) Och jag vill liksom du Kristin, inte heller att min pojke ska pilla på allt i hela världen. Men jag avskyr verkligen uttrycket "ajaj". Och man kan ju avleda honom så himla lätt ifall det skulle vara nåt så där som man inte vill att han ska greja med, och ge honom andra spännande alternativ istället. Utan att han ens fattar att det var något som han inte fick göra
.
Jag har alltid tänkt som så att om vi är hos någon så respekterar vi dom regler dom har här. Så är det ju i riktiga livet! Vet jag att svärmor "aj-aj" ar det mesta, då håller jag Skruttis i "stramare tyglar" under besöken där. Det för ju också med sig att man kanske inte hälsar på så ofta, men det är ju svärmors problem mer än mitt. Hemma hos oss är vi dom enda som tillåter eller förbjuder, så om någon säger något hemma så säger jag bara att vi uppfostrar som vi vill, och det få våra gäster respektera. 
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Hej på er
Måste bara få lysa upp denna tråd med ett positivt inlägg
Både mina föräldrar och blivande makens är JÄTTEPOSITIVA till hur vi uppfostrar Annie
De ÄLSKAR att vi har fasta tider för mat och sömn, för det är ju såååå enkelt att vara barnvakt då!!!!
Kusinerna är det mkt svårare med eftersom de inte har någon ordning på sina tider alls
Det lustiga är att min älskade lilla mamma nästan är bättre än mig på att låta Annie pröva och känna och smaka
Och hon har inte läst en rad i barnaboken
Så vi har det nog väldigt bra har jag förstått efter att ha följt denna tråd!
STOR KRAM till er alla!
Emma
Måste bara få lysa upp denna tråd med ett positivt inlägg
Både mina föräldrar och blivande makens är JÄTTEPOSITIVA till hur vi uppfostrar Annie
Det lustiga är att min älskade lilla mamma nästan är bättre än mig på att låta Annie pröva och känna och smaka
Så vi har det nog väldigt bra har jag förstått efter att ha följt denna tråd!
STOR KRAM till er alla!
Emma
Mamma till Annie 051020
Jo Mrs Tall, det är ju sant att man lite anpassar sig om man är hemma hos nån. Att man inte låter sonen suga på alla deras ömtåliga prydnadssaker och så. Fast ändå tycker jag att det är JAG som är ansvarig för mitt barn och ingen annan. Och att man inte behöver ropa "AJAJ", utan mer diskret ge honom andra alternativ. Men som sagt, jag låter inte honom suga på alla svärmors prydnadssaker, men det är verkligen så att hon ändå säger "ajaj" till att han slickar försiktigt på en tejprulle...
Sommar, tack för ditt upplyftande inlägg! Skönt att höra att det faktiskt KAN funka, eftersom jag själv känner sån stor hopplöshet i ämnet till och från.
Men hur har det gått då, kanske ni undrar? Ännu har jag inte lyckats praktisera någon av era tips eftersom jag och svärmor endast har träffats en halvtimme sedan jag startade denna tråd. Och för en gångs skull var detta en halvtimme utan ett enda "ajaj"
.
Sommar, tack för ditt upplyftande inlägg! Skönt att höra att det faktiskt KAN funka, eftersom jag själv känner sån stor hopplöshet i ämnet till och från.
Men hur har det gått då, kanske ni undrar? Ännu har jag inte lyckats praktisera någon av era tips eftersom jag och svärmor endast har träffats en halvtimme sedan jag startade denna tråd. Och för en gångs skull var detta en halvtimme utan ett enda "ajaj"