Hur hantera trots vid läggning?

Skriv svar
lillith

Hur hantera trots vid läggning?

Inlägg av lillith »

Hej

Jag tror att vi närmar oss trotsdebut för storebror, 2,5 år gammal. Han springer ifrån oss vid sovdags och vill inte gå lägga sig. Förr har det alltid varit något särskilt när han har strulat, att han varit törstig eller vill göra en sista sak. När han druckit eller gjort det där sista har han sprungit till sängen och lagt sig. Men nu ställer han sig bara en bit bort och tittar på oss med en blick som säger "Vad händer nu då?" (ungefär). Han gör inget, har ingen egen agenda, han försöker mest undvika att vi får tag i honom och skrattar som om det vore en lek. Vi har till slut pytsat honom i säng men han vrålar och blir jättearg då. Det luktar vanmaktsutbrott igen och jag får de där kalla kårarna jag alltför väl känner igen. Dit vill vi inte igen.

Så hur gör man? Föreslår tråkig pall i rum utan leksaker som alternativ? Så får han sitta där tills han tröttnar?

Tack!

lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kan ni inte tävla till sängen? Se vem som kommer först. Det funkar i alla fall här i princip varje gång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och vi dansar tango tillsammans in till sängen. "Vill du bli min tangokavaljér?" "Vill Anton de´!" (=Ja, det vill Anton!) :heart: :D

Som LO säger, angrip problemet med humor. Kittelfest, springtävling, hoppa på ett ben (eller jämfota) eller vad helst som man kan komma på!

Tappa nu inte orken eller sugen!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lillith

Inlägg av lillith »

Hej igen

Tack för tips. Jag var lite otydlig i mitt inlägg, DELS är han svår att få i säng, men även de gånger som han fredligt går till sängen utbryter skrik och gråt när han väl läggs i säng. Då heter det MAMMMMAAA och DUMMMAAAAAA om vartannat i 120 decibel, i uppemot 20 minuter när det vill sig illa. Ikväll avvaktade vi vad han skulle göra innan läggning men det skulle bara lekas med pussel, gåbil (lillebrors!), lilla sopbilen, etc... och så fort vi kom nära sängen så sprang han ifrån skrattandes. Till slut tröttnade vi och pytsade honom i säng igen, med tillhörande vrål och skrik. Suck. Men nu är det lugnt.
Vi får fundera vidare. Han har varit en säker sovare många månader (över ett år), han brukade springa glatt till sin säng och ligga och snacka eller sjunga sig till sömns, så det här är definitivt någon "fnurra".
lillith & co
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"