Drygt 2 mån nu...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Eli

Drygt 2 mån nu...

Inlägg av Eli »

och jag önskar återigen få bolla några frågor. Tänker så det knakar men behöver hjälp. Lite bakgrund;
Schema
7.00 Vakna, äta, skötsel, umgänge osv...
8.30 - 10.00 Sova (ofta ute i vagnen på väg någonstans t ex lekpark)
10.00 Äta osv
12.00- 13.30 Sova
14.oo Mat
16-16.45 Sova (har ännu aldrig funkat, sover 30 och sedan vaknar han med ett gallskrik och omsomnande har varit omöjligt trots marginalkvart)
17.30 Mat osv
19 Extra påfyllning och sedan godnatt
22 Slurk i sömnen
04 Mat

Det sista är ett drömsenarium då jag bestämde tiden 04 för drygt en vecka sedan (6 h). Först gick det jättebra men nu har vi backat rejält. Vaknar tidigare och tidigare och har svårare att få honom att somna om. I natt redag 01. Gav upp 03 och gav mat vilket innebar att han bara sov tom 06 då jag fick vagna tom 07 och morgon.

:?: Är osäker på schemat som jag försökt anpassa efter det sörre barnets dagar. Vad tror ni? Får alltid söva om på de längre passen oxå.
:?: Vad tror ni det allt tidigare uppvaknanden beror på?
:?: På natten har jag följt BB.s anvisning dvs vagna tom barnet i stort sett sover. På dagarna samt en period när han vaknade efter 30 min på kvällen är jag noga med att bara vagna ett drag eller max det som behövs. Blir det otydligt för honom. håller han på att tappa sin förmåga att somna om själv eftersom han vaknar oftare? Har lite problem att låta honom reagera på natten pga det äldre barnet samt grannar. Hur gör ni när ni vagnar bort nattmål?
:?: Hur gör ni för att hålla barnen vakna vid te x utevistelse under vakenpassen? Tyvärr verkar vi måsta hålla oss inne under hans vakenpass då han annars somnar trots alla trix (babybjörn, vagnleksaker, lövhög osv osv)

Tacksam för lite synpunkter och hjälp.
/Eli
Eli

Inlägg av Eli »

Och en till fråga.. vid de långa lurarna har jag även där svårt att få till ett omsomnande om vi inte går. Han ligger då och är tvärarg till dess jag tar upp honom då tiden är slut. gör jag nått fel?
/Eli
Mamma till f 2004 och p aug 2006
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

Kanske inte kan svara på allt men att den sista luren bara blir 30 minuter är något jag har erfarenhet av också. Lillen sov bara och gör det fortfarande (4 mån) endast 30 minuter sista luren. Sover bäst på fm dvs 2 timmar. Så jag ändrade första luren från 11/2 tim till 2 timmar och på så sätt få han sin sömn totalt sätt. Uppvak mitt i luren kan ju pågå ett tag. Kan han behöva mer mat? Det infinner ju sig en övergångsperiod just vid 7-8 veckors åldern också, sen blir ju matintaget mer stabilt.

Att vara vaken under utepassen: Jag hade lillen i babybjörn sele ibland för att han skulle vara vaken, funkade ibland. Låter honom ligga på rygg i vagnen och inte på mage om han har vakentid. Vad tror du om att försöka hålla honom vaken längre stunder på dagen. Upplevde att Victor kunde piggna till om man la honom på rygg på en filt istället för att bära (varm och gott=sömn).

Hoppas du får fler svar.

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Eli

Inlägg av Eli »

Tack! Jo, jag hoppas oxå jag får fler svar... Uppskattar alla tankar. Har funderat på att korta sista luren till 30 min men hans uppvaknande är så illa att jag inte tror att han sovit klart utan att han är mitt i sovet... iof sig så blir det ju inte så kul för honom när det sen får övergå i ilska i 15-30 min för att jag vill ha ett omsomnande. Hm?...

Tyvärr "tjuvsomnar" lillen om jag lägger ned honom den sista halvtimmen på vakentiden så famnen är nästan det enda som gäller då jag aktivt kan underhålla/kolla att han är vaken. Han är dock inte gnällig. Bara såååå trött..

/E
Eli

Inlägg av Eli »

Vad konstigt. Idag är allt upp och ned. Abdra luren som nästan totalhavererat. Sover 30 och har sedan vaknat var 5-15 min och i slutet helt omöjlig att söva om. Är detta för att vi 1. varit ute de senaste dagarna och jag promenerat så omsomnandena bara rullat på? Idag är vi inne dock. 2. Att jag i natt dragit honom till söms flera gånger? 3. Att han är inne i ytterligare en tillväxt/ökningsperiod (2 mån och 3 v ca) och är hungrig?
Phu. Jobbar hårt för att han skall orka vara vaken vilket är ÄNNU svårare när gossen sovit så lite.

Ideer nån?
/Eli
Mamma till f 2004 och p aug 2006
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Eli!

Vad jag kan se så har ni 15 timmar 45 minuters sömn och vaken 8 tim 15 min.
Jag kan tänka lite med dig....
Att vaknat efter 45 minuter är en vanlig sömnskarv som man får jobba lite med. Då kommer vagningen in i bilden, som du också gör. Men det är viktigt att inte vagna för mycket och alltid, om du förstår? Det är lätt att hamna i det sk "vagningsträsket".Då vänjer han sig vid att vagtnen alltid är i rörelse när man ska sova och när han vaknar är den inte det och då måste man ropa på mer vagning. Så mitt tips är att vagna med stadiga tag så lillen blir tyst, lämna vagnen och gå iväg en stund. vagna igen om det behövs. Det är också av sor vikt att lära sig lyssna av barnet. Är det "mutter", ledsen, gny?
Gny och mutter redar de upp själva medans är det ledset så vagnar man. Man ska vagna kortare tid än vad man inte vagnar. Du ska sluta vagna innan han somnar själv. Men som Anna säger. Man kan vagna sig grön på ett barn som inte är mätt. Så se till att han är riktigt mätt.
Vet inte om det är rätt råd att ge :oops: , men jag gjorde som så ibland att jag erbjöd bröstet en gång till innan luren påbörjades för att försäkra mig om att lillen var mätt (han kräktes enorma mängder som liten). Men såg till att ändå lägga honom när han var medveten och vaken. Funkade bra och fasades ut vartefter.
Så svaren på dina tre frågor är: 1 och 2: Troligen blivit van att vagnen alltid rör sig när han ska sova. Läs på vagningstekniken. Pröva med att lära honom somna innan ni går på promenad. Gå iväg när han sovit 10 minuter i stilla vagn.3. Tror inte det är en ökningsperiod, men se om det går ner lite till innan du lägger (jag vet att man inte ska ge slattar, men för mig funkade det en period). Ammar du?

Du ska se att det kommer att bli bättre :lol: . Tålamod och att ta ett steg bakåt och att avvakta, ge barnet förtroende som Anna säger. Det är de råd jag kan ge just nu. Jag hoppas att du får fler råd.

Berätta hur det går :!:
Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"