Sover max 45 minuter per gång på dagen ?
Sover max 45 minuter per gång på dagen ?
Hej!!
Jag har precis börjat med att skapa fasta rutiner vad gäller sovande både på natt o dag för min snart 3,5 månader. Men han sover max 45 minuter på dagen när jag vill att han sover 1,5 timme. Vi försöker söva om o det går ibland men då sover han endast 10 minuter till osen är han pigg som en lärka. Går vi i vagnen är det oftast inga problem at få honom o sova 1,5 timme. Vad göra??
Jag har precis börjat med att skapa fasta rutiner vad gäller sovande både på natt o dag för min snart 3,5 månader. Men han sover max 45 minuter på dagen när jag vill att han sover 1,5 timme. Vi försöker söva om o det går ibland men då sover han endast 10 minuter till osen är han pigg som en lärka. Går vi i vagnen är det oftast inga problem at få honom o sova 1,5 timme. Vad göra??
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och vilket vackert namn - Aron
Skriver du i din profil lite uppgifter sedan som följer som liten presentation under inläggen?
45 min är ett klassiskt, s k naturligt sömnrytmspass. (De andra är 5 min, 20 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim.) Det är alldeles kolossalt vanligt att små barn vaknar till efter dessa pass och 45-minutaren har nog förstaplatsen
När du får honom att somna om där har han alltså passerat en "sömnskarv" och tar sig en ny 45-minutare, och du får ihop 1,5 tim.
Så det är bara att framhärda i detta. Det dröjer inte så vansinnigt länge innan han lär sig somna om själv. Men han kan behöva lite hjäp på traven. Lite effektiv vagning t ex (läs på i Verktygslådan
Du ser ju att han kommer över den där skarven när ni är ute och går och vagnen rör sig. Så det kan man bjuda på när man "sätter" ett schema med fasta rutiner. Då är det tiderna man går efter och ger barnet de bästa tänkbara förutsättningarna att kunna följa dem.
Alla nyheter man inför får man ge åtmnstone en vecka att sätta sig, så det gäller att spara på otåligheten och slösa med tålamodet!
Och ju tydligare du är, dvs ju fastare och klarare rutiner du har, konsekventa och sig lika dag för dag, desto fortare går det för lilla älsklingen att tillägna sig dem, och ett tu tre blir han sin egen klocka. Som tickar vidare även efter 45 min
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack!
Tack!
Börjar förstå att tålamod är a & o när det gäller barn
Det gick lite bättre igår när sambon var hemma själv med plutten
Idag får vi kämpa på igen. Natten har varit OK !
Tack för ett jättebra forum !
Börjar förstå att tålamod är a & o när det gäller barn
Tack för ett jättebra forum !
Mamma till Aron född Juli-06, "Bonusmamma" till 2 födda -98 & -00, Sambo till Benny 
-
annawahlgren
Min Albin har också haft samma problem som din lilla Aron, han har också varit en 45-minutare, men sovit längre i vagnen. Jag buffade och ramsade honom men han blev jätteledsen så tårarna forsade och jag lyckades inte få honom att somna om och vips var luren slut... Jag gjorde då så att jag under ca en veckas tid gick promenader varje gång han skulle sova 1,5 timme (mamma fick bra motion!). Jag följde schemat med tiderna stenhårt och till slut satt det så fint så det var inga problem att få honom att sova längre även i spjälsängen. Han blev på så sätt "sin egen klocka". Om han sedan någon enstaka gång efter det vaknade för tidigt i spjälsängen under 1,5-timmespasset så funkade ramsan!
Mamma till A -05 och V -07
-
annawahlgren
Vad har hänt?
Nu är jag helt förtvivlad. efter att vi ställt om klockan
o en dunderförkylning så verkar det som pluttens sovvanor helt har kommit ur balans. Det funkar bra pådgaen fördet mesta, men nu har natten blivit mycket svår...han vaknar flera gånger från att ha vaknat kanske en gång oftast i vargtimmen så vaknar han nu helt plötsligt varannan om inte varje timme på natten
vad ska jag göra
Kram
vad ska jag göra
Kram
Mamma till Aron född Juli-06, "Bonusmamma" till 2 födda -98 & -00, Sambo till Benny 
-
Nancy
Hej
Hur hanterar du/ni uppvaken
Det bästa är att vänja barnet vid att hantera dem på egen hand. Hela tanken med hela nätter är ju att även om man vaknar nattetid så brukar "folk" somna om igen.
Min "tumregel" har alltid varit: före vargtimma -avvakta. Under vargtimma -pangramsa och därefter inget mer.
Din förtvivlan skapar negativ förväntan inför natten. Gör dig av med den och tänk istället att sonen kan och vill sova
Nancy
Min "tumregel" har alltid varit: före vargtimma -avvakta. Under vargtimma -pangramsa och därefter inget mer.
Nancy
Tack för ditt svar! Jag har kanske varit lite snabb i vändningarna när han vaknar. Jag ligger ju i samma rum så det är så svårt att ligga o lyssna bara.
Jag ska testa inatt o avvakta ordentligt. Som sagt så vet jag ju att han kan sova i princip hela natten.
Ni är så superduper på att svara här!! TACK
Jag ska testa inatt o avvakta ordentligt. Som sagt så vet jag ju att han kan sova i princip hela natten.
Ni är så superduper på att svara här!! TACK