När börja vagna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fridolin

När börja vagna?

Inlägg av Fridolin »

Min lilla minsta är nu snart tre månader. Hon lägger sig kl 8 på kvällen och brukar vakna och få mat runt runt 3. Sen vaknar hon gärna 5 och 6 oxå tråkigt nog. Det brukar bli så att jag tar henne till mig i sängen på tidiga morgonen och så är det inga problem. Men jag skulle såklart vilja mota Olle i grind som man säger... :D

Jag hade tänkt mig att hon ska äta en gång under natten än så länge. Och varför inte 3, det verkar ju möjligtvis lite onödigt att skjuta på det till 4 bara för sakens skull. Tänker jag rätt? Sen vill jag ha morgon vid sju som de andra barnen.

Då är min fråga: NÄR ska jag börja vagna? Jag hör ju när hon är på väg att vakna. Hon gnäller och knorrar och till slut börjar hon gråta lite smått. Vid vilken av dessa signaler ska jag vagna? Det känns ju som man vill ge henne beskedet direkt, men å andra sidan inte väcka upp henne i onödan om ni förstår... :roll:

Ni kloka, vad säger ni? :lol:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Therese

Inlägg av Therese »

Om du vagnar henne innan hon somnar så borde hon vara van vid att det betyder SOVA, så du ska nog på med vagnandet så fort som möjligt för att undvika uppvaknande.

Här buffar vi (hon ligger i spjälsäng) o jag har märkt en stor skillnad i hur fort hon kommer till ro igen, beroende på om jag släpper det lite för långt gentemot om jag är på o buffar direkt.
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Då sätter jag väl igång så fort hon knorrar någorlunda högljutt då. Det verkar bäst att inte låta det gå för långt.

Men visst är hon för liten för ramsan alls? Jag är helt enkelt tyst under hela proceduren och även när jag lämnar vagnen?
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"