Ont i ryggen - tips!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Ont i ryggen - tips!

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Nu startar jag en tråd till oss alla med foglossning. (Och för all del, för er alla som inte har, men har ont i ryggen ändå.. :roll: )

Jag vill ha in tips och ideér om hur man underlättar sin egen småbarnsvardag med diverse tips och knep som man har kommit på. Här följer mitt:

veckostädning: om du har en äkta make tar han över dammsugningen. Det får inte du göra med foglossning. Med det "lilla småplockandet" av diverse saker som flyter runt i huset gör jag så här:

istället för att böja mig ner 345 ggr för att plocka upp allt möjligt från pennor till legos till mjukisdjur tar jag hjälp av sopborste och skyffel :!: Allt, allt, går att skyffla upp med dessa eminenta redskap: pekböcker, små små bilar, pennor, legos, mjukisdjur, krokodiler av trä... ett underbart redskap för oss som inte ser böja sig ner till marknivå som ett alternativ längre... :!:

Använd extra sovmadrass i sängen om ryggen trilskas nattetid. För min del fungerar det jättebra.

Fler tips någon?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vardagen innehåller ju även sömn för gravida mödrar och det brukar vara en ganska stor händelse när man måste vända sig om i sängen då man har rejäla foglossningar. Ett tips är att köpa sidenlakan, om man inte redan har det, och sen på men nattlinne eller pyjamas i silke eller något annat halt material så får man liksom hjälp på traven i vändningarna. Friktionen ökar och man "glider" lite lättare runt i sängen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol:

Ser liksom den strandade valen framför mig glidandes på silke.
nilam

Inlägg av nilam »

När man sover kan det vara skönt med en kudde mellan benen (om man nu inte investerar i lyxiga lakan :wink: ) då öppnar man upp lite så magen får plats.

Nu är det möjligt att vi har helt olika foglossningar, men jag har en stretch program på DVD som hjälper mig fantastiskkt mycket, framför allt med det onda/trötta i ryggen. För även om man försöker undvika lyft, så vill man ibland bara lyfta för att gosa lite :oops: .

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Kudden mellan benen är även bra i själva vändningen, då man ju inte ska sära för mycket på benen. Genom att hålla kvar kudden mellan benen, hålls knäna och benen ihop. kudden mellan benen gör också att hävarmen för låret minskar :arrow: mindre drag i symfysen.

Andra tips är att gå med små, små steg, som man har en tight kjol på sig.

Foglossning kan (vad jag har lärt mig) inte "tränas bort" som ryggsmärta kan, utan det får man lära sig att hantera. Genom att variera ställning ofta, vila ofta, gå, stå, sitta, med bekväma vilopauser därimellan.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"