Klädsel ute i vagnen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kristin

Klädsel ute i vagnen?

Inlägg av Kristin »

Hej!

När vår lilla skall sova har jag på honom långärmad body, byxor, strumpor, mössa och en fleccetröja (omlott-variant). Han ligger under ett täcke och "locket" på vagnen är på. Ibland om det blåser eller regnar har jag regnskyddet på. Är noga med att kolla efter varje sovpass att han inte känns kall och det har han hittills inte gjort. Nu har vi det fortfarande milt i Göteborg så behovet av tjockare klädsel känns ännu ej nödvändigt.

Frågan är hur man skall klä honom när det blir kyligare. Storebror sov ju på rygg och då är en overall helt ok, men är det det för magsovare?

Hur gör ni?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Vi har haft en ullpyjamas medfot som understa plagget närmast kroppen,och sedan en body ochh pyjamasbyxor, därefter en ulloverall och yttersta lagret en fleeceoverall, därtill ullhjälm och ullvantar.
Vi har köpt ullpyjamas och ulloverall från ruskovilla och det är jättefin kvalite som håller länge båda barnen plus kusin har kunnat använda samma overaller och de är fortfarande fina

de går att beställas på nätet

http://www.magazindunord.com/tuotteet.cfm?action=vauvat
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Linnan

Inlägg av Linnan »

Jag har lagt mina små i en åkpåse fodrad med fårskinn. Då ligger bäbisen på fällen och har fäll över och runt sig. Det isolerar väldigt bra, så förutom det har jag "bara" haft ullmössa, jacka och vantar förutom innomhuskläder och regnskydd på vagnen om det är blåsigt eller regn.
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei!
Men åkpose, hur funkar det når lillen ligg på magen? Det blir jo ikkje slett under ansiktet...
/Anette
Kristin

Inlägg av Kristin »

Nä...tänkte samma sak. Denna gång har vi lilleman på mage på direkten. Storebror sov alltid på rygg i vagnen och då kunde man ju ha åkpåse, stor overall etc.

Idag har vi haft +13 grader i Göteborg så idag har han haft sin vanliga outfit. Men bara om ett par dagar skall det bli +5, ja t o m ned mot nollan och vad skall han då ha på sig för att fortsätta kunna sova på mage i vagnen??????

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Vår tjej sover gott på mage i body/tunnare byxor + en fleeceoverall (utan luva) och ullmockasiner. Använder filtar och varierar tjocklek/antal filtar efter vädret. De senaste dagarna när det blåst har jag också "locket" på till liggvagnen. Än så länge kör vi faktiskt utan mössa när hon sover, men nu när det blir kallare har jag en tunnare hjälmmössa.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Linnan

Inlägg av Linnan »

Jag har ett örngott under ansiktet som går att vika runt både åkpåse och madrass så blir det slätt :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"