Natt vak hos 11-åring

Skriv svar
LYNNIE

Natt vak hos 11-åring

Inlägg av LYNNIE »

Min 11-åriga dotter har börjat vakna på natten. jag skrev om detta i gästboken och fick höra att det var fler som upplevt detta hos sina blivande tonårsdöttrar. Ett tips var att fixa en madrass i vårt sovrum som hon kan komma och lägga sig på. Jag ska testa det, något måste göras nu, då hon väcker hela familjen och är själv trött och sur på morgonen eftersom hon sovit så dåligt på natten. Jag tycker så synd om henne att hon är så ledsen mitt i natten.
Anna själv svarade att jag skulle ge henne de rätta svaren i handling inte i ord. Jag skulle vilja att hon utvecklade det lite, vad ska jag göra då? Hon är ju så stor så det är ju inte lätt att bara leda tillbaka henne i tystnad eller? Snälla förklara!
Finns det fler som varit med om detta? Vad gjorde ni i så fall?
LINDA
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej LYNNIE och välkommen :D

Min äldste gosse hade en period i 11-års åldern, då han fick för sig att kanta på natten, inte i sömnen utan bara orolig.

Jobbigt för han och mig och syskon,så jag var tvungen att hjälpa honom komma ur detta - vilket mottogs med tacksamhet.Du hjälper INTE din tös genom att låta henne ligga på en madrass bredvid dig, tvärtom!

Jag pratade med sonen på dagen, och förklarade att om han vaknade och började "föra liv" på natten skulle jag stoppa det! Bara så han var förvarnad...
Så när natten kom, och jag hörde honom vakna, gick jag upp, tog tag i honom runt axlarna, ledde honom till sängen och sa åt honom med bestämd låg röst att lägga sig ner och sova. Inget annat snack, ingen tröst eller kramar, ner i sängen, täcket på och SOV! Det låter hårt, men ett bestämt bemötande är vad de behöver, för sova är ju INTE farligt, och sängen ÄR skön - det måste visom föräldrar tro på om De ska tro på det!

Skulle tre att tjejen kommer att"fråga"högst tre nätter, sen har hon tillbaka sin goda nattsömn :!:

Lycka till :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev: , då han fick för sig att kanta på natten,
Det ska stå "ranta" inte kanta :oops: f´låt...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LYNNIE

Inlägg av LYNNIE »

Hej miar 70!
Tack så mycket för ditt svar! Det låter jätte lätt, men jag är rädd att min dotter kommer att gråta och skrika och hålla fast mig och springa efter mig om jag går. Jag ska verkligen försöka och hoppas att det inte kommer att bli så, men vad gör jag om hon gör detta? Ska jag bara leda tillbaka henne och säga sov nu? Hur många gånger gör jag detta? :oops: Förlåt att jag frågar, men jag måste vara förberedd om detta händer, så jag vet vad jag ska göra då.
Accepterade din son detta utan problem, eller tog det ett tag?

Kram Linda
LINDA
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Ja,det kansek låter enkelt, men försök att inte krångla till det, hon vet ju trots allt vad som gäller, den unga damen :wink:

Nej, min gosse hulkade och tyckte nog väääldigt synd om sig själv när jag "bannat" honom i säng, men han låg kvar.
Inte är det så jättekul att höra någon vara ledsen - men det är inte kul för vare sig stora eller små att vara vaken på natten heller!
Du måste vara helt säker på att du gör det här för HENNES skull, och att det inte är synd om henne, helt enkelt plocka fram attityden :!:
Skriker hon och vill upp efter dig, stå fast vid vad du sagt! "Ligg ner och sov gott", du kan parkera dig på en stol utanför hennes dörr om du tror att det blir spring, bara för att markera att du menar det du säger!
Och du gör det så många gånger det behövs - tills hon sover!
För min gosse tog det två nätter, den tredje natten sov han :D

Som alltid när det gäller våra barn, måste vi vuxna visa vägen, och ibland krävs det att man gör det i handling, inte så mycket i ord!
Och det enda din tös skulle lära sig av att ligga bredvid dig på golvet, är att det ÄR farligt på natten - vilket du såklart inte vill förmedla :wink:

Så jobba med attityden,det här kommer att gå bra :thumbsup:
Kram Mia
LYNNIE

Inlägg av LYNNIE »

Tack så mycket Mia! :D
Jag ska verkligen gå in för detta! Jobba med attityden som du säger, jag har nog alltid varit för blödig, vilket leder till att man egentligen gör många fel fast man menar väl. Jag har 3 barn (-95, 97 & -05) så nu kanske jag kommer att göra allt (det mesta i alla fall) rätt med nr 3, man lär ju sig mycket på vägen.
Jätte bra forum!
Tack ännu en gång!

Linda
LINDA
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LYNNIE skrev: Jag har 3 barn (-95, 97 & -05) så nu kanske jag kommer att göra allt (det mesta i alla fall) rätt med nr 3, man lär ju sig mycket på vägen.
:D :wink: Jo, nog är det så att "ettan" är lite av försökskanin - så är det här också - det är tur man kan få hjälp när det behövs :!:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej LYNNIE, välkommen! :D

Du har fått så kloka svar av Mia.
Har du sett den här tråden?

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Den hjälper dig garanterat med attityden :thumbsup:

Lycka till :!:
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej LYNNIE :D

Hoppas natten gått bra, berätta gärna :!:
Kram Mia
liljan

Inlägg av liljan »

Sorry jag är inte heller någon van användare, dock en van barnaboksanvändare. SHN kurat tre barn. :D När vi fick problemen med nattvak hos vår dotter letade vi som vanligt i barnaboken efter tips och råd när det gäller så stora barn, men hittade inga. Jag ser nu att det bästa hade självklart varit att göra som Mia skriver i svaret.
Vill dock påpeka att det inte blev "tvärtom" med madrassen på golvet. Hon väckte ingen av oss utan vi bara konstaterade att hon låg där på morgonen. Det blev verkligen bättre, när jag skriver att det pågick under ett års tid så var det till och från. Någon vecka hände det ett par gånger sedan kunde det vara någon månad emellan till slut upphörde det. Det var ända rådet vi hade tillgång till då. Så här i efterhand tror jag ändå att det kunde bli problem med det, det är ju inget du som förälder har kontroll över.
Vårt andra barn har inte haft några sådana problem, men nu vet jag hur jag ska göra om vår lilla sladdis får problem. 8)
liljan

Inlägg av liljan »

:D Nu skriver jag igen. Vi upptäckte för några kvällar sedan att vår lille 7 åring hade börjat läsa efter att vi hade nattat honom. Vi vet inte hur länge han låg och läste, men resultatet blev att han inte somnade. :( Kom upp igen några kvällar vid 21-21.30 tiden :o . Det tog några kvällar innan vi kom på att det hade blivit en vana. Vi fick självklart fråga honom vad han höll på med, då berättade han att han läser Bamsetidningar och annat(läser flytande sen 5 årsåldern).
Tog tillfället i akt och pratade med honom om detta på dan att det inte går för sig han behöver sina timmar. Har somnat jättebra vid 19-19.30 tiden sedan :D Tror vi kunde sätta stopp för det i ett tidigt skede, det funkar verkligen :!:
Hoppas det går bra för er.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"