Tack, SusanD

Som ger alldeles perfekta råd för fullföljandet av Sova hela natten-kuren, och som jag skriver under på i minsta detalj.
MEN - lite väl lång tid har gått, ett mönster har börjat etableras som vi inte alls ville ha, och då måste det brytas radikalt. Med en minikur

Välkommen är du

Välkomna är ni, alla tre

Först: jaga ut vargarna. Lätt att säga, men nu krälar de kring benen på er och kring benen på själsängen likaväl. Frågan är om inte en hel liten skock lyckats kravla sig upp i sängen
Ni odlar - helt förståeligt - negativa förväntningar nu, och barnet svarar med ökande förvirring. Vad är det som är fel

Något känner hon är väldigt, väldigt fel. Är det också farligt

"Kommer vargen och tar mig nu

" Er osäkerhet, uppgivenhet, era tvivel, era farhågor betyder för barnet fara. Ni är hennes överlevnadsgaranter. Ni måste helt enkelt veta vad ni gör, i varje stund. Eller åtminstone kunna förmedla det med hjälp av äkta skådespeleri. Tills ni tror på det allihop

(Jag skickar sjutton bebisar till och arton kor på posten för att förenkla det hela. Den negativa överkoncentrationen - oron - måste bort.)

Du envisas med att tro på två dagslurar nu i stället för tre. Då tycler jag du ska ta fasta på den känslan, även om man som SusanD påpekar i förstone alltid ska försöka undvika förändringar just i åttamånadersångesten. Å andra sidan har jag kurat dussinvis med åttamånadersångestar som aldrig komit i närheten av ett schema ö h t förut

och det har ju gått utmärkt. Allt man gör i en Attityd av total Självklarhet, "köper" de små barnen - med lättnad. Så gör ett nytt schema utifrån din genomtänkta övertygelse. 14,5 - 14 tim behöver hon. Schackra inte med det

Håll tiderna exakt, utan ens marginalkvart nu.

Ge en hög, glad, riktigt hurtig upplysningsramsa x 4 (ev. x6, i ett svep) på morgonkulan direkt. Sätt på musik utanför rummet sedan. Det ska inte vara P2 med prat och sång utan instrumentalmusik, klassisk, gärna förstås Mozart. Strauss kan också vara mycket populärt. Kör detta samma band varje förtidig morgon och bara då.

Ni har inte misslyckats. Ni har "bara" fastnat. Universalmedlet är att backa, men det finns också andra verktyg att använda när ett mönster av hjälper-inte-utan-det-blir-samma-visa-igen etablerats.
1. Ge den hurtiga, glada ramsan (efter skrattet och bortvänt lagd liten älskling) vid utgång, genast, utan att dröja på tröskeln (och ta med vargarna!) och på väg bort. Sätt på musiken.
2. Avvakta i det längsta. Lyssna själv på musiken. Gnölas det och/eller låts argt, öka musiken. Avvakta enligt Lathunden och ta tid. Skriv upp. Det här ska kallas minikur.
3. Tolka ljuden. Renodla. Inte minsta tvivel ska föreligga om att hon verkligen är ledsen, och då menar jag LEDSEN, olycklig, snudd på förtvivlad - ingenting annat. Inte sur, otålig (för att hon vill somna men inte kan), gnällig, självmedlidsam, arg eller i största allmänhet på dåligt humör.
4. Vid klar och tveklös olycklighetsbedömning: stäng av musiken, gå snabbt in, ordlöst, titta inte på barnet om hon står eller sitter upp, lägg genast ner, lägg tillrätta med distinkta, "avgränsade" handgrepp, bred ut händerna ovanifrån över hela lilla barnakroppen och solfjädra. Stå kvar så, osedd, med solfjädern orörlig och statisk, tills lilla älsklingen är tyst och avslappnad i hela lilla barnakroppen. Låt det ta den tid det tar. Det kan ta tio minuter eller mer. Det är ingen katastrof om hon skulle hinna somna. Här behöver vi bryta ett mönster. Tryck till avslutningsvis och gå ut med en lugn, mjuk bekräftelseramsa x4, oavsett om hon är riktigt vaken eller ej. Sätt på musiken igen, lågt. Upprepa vid behov, exakt enligt föreskrifterna.
5. Ge detta 3-4-5 dygn med lugn och saklig målmedvetenhet. Det primära målet nu är att hon inte ska vara olycklig ett dugg. (Däremot vill vi inte förbjuda folk att reagera, inte heller att genomgå och lösa diverse livskriser på egen hand.) Hon ska heller inte tillåtas stjäla alltför mycket av sin tilltänkta sömn. Solfjädern, rätt och tålmodigt genomförd, är en rogivare av rang för just små sömntrasslare som fastnat i återkommande elände.
Någonstans gick det fel, dvs det började gå bakåt i stället för vidare framåt, men hur och varför är inte intressant, tycker jag. Nu ska det minikuras