Hej på dig Kristin!
Jag är en finlandssvensk, förstagångsmamma, drygt 30. Viktor föddes 26:e maj, han är m.a.o. 4 månader nu. Jag minns inte exakt hur jag gjorde i början men jag tror att jag gick på en promenad varje gång han skulle sova. Följden blev naturligtvis att vagnen skulle "gå" när han skulle sova... Jätte kul! Nej, det blev minsann inte jätte kul.
För 1-2 månader sedan kom jag in här på forumet och fick höra om vagningsträsket. Dit hade jag alltså ramlat. Jag fick en hel del tips och har läst en del av A.W. Men tyvärr var jag inte tillräckligt konsekvent med vagningen. Det blev inte gjort på samma sätt varje gång så det blev svårt för lillen att förstå hur det riktigt skulle gå till när han skulle börja sova. Ibland skötte svärmor och jag visade henne A.W. vagningsteknik. Jag visade henne faktiskt DVD´n, och hon blev arg! Hon är dock 67 år. Min sambo han anammade ganska bra vagningstekniken, men var kanske lite för snäll på handen han också.
Nåja, täta uppvaknanden har han fortsatt ganska ofta under dagslurarna. Idag har jag ändrat på schemat. Vi ska försöka få till 12 h natt nu. Detta innebär att dagslurarna blir kortare vilket ska bli underbart. Det har ofta slutat med att jag blivit tvungen att gå på en promenad för att få honom att sova de sista 45-75 min. av sovpassen på det gamla schemat. Ibland har jag gett upp och låtit sovpassen bli kortare... Vilket inte Viktor har mått så bra av...
Nu är det 45 min. + 2 h + 45 min. som gäller under dagens lopp. Sovpass nr 2 pågår som bäst. Han var övertrött när jag lade honom, 10 min. innan sovpasset började. Men han vaknade lite för tidigt imorse också. Han somnade efter 10 drag och har vaknat till gånger flera och "låtit" lite, men inte så att jag behövt göra ngt. En timme har gått, en timme kvar alltså. Jag ska försöka vara mera konsekvent med vagnandet en tid framöver så att han lär sig det. Men jag är också trött på det, som någon annan skrev här tidigare. Det är lättare att gå på en promenad än att springa ut och in. Nu när det blivit kallare också så ska man ha mera kläder på sig när man går ut. Av med jackan, på med jackan, av med jackan...
Om ramsande, rekommenderar ni SHN-kurare, att man också ramsar när man lägger barnet att sova inför dagslurarna? Ska man i så fall bara ramsa när sovpasset börjar, när man lagt barnet eller ska man också ramsa varje gång man går ut och vagnar, under sovpassets gång?
Sömnskarvar - hur länge??
Hej!
Det var ett tag sedan jag skrev det här inlägget. Lillen har nu blivit 7 v. Jag känner mig mycket tryggare i att klara av hans sömnskarvar, men förundras över att han har dem VARENDA lur FORTFARANDE
???!!! Jag har provat att "backa", men efter två minuter (vilka har känts som 30...) har jag gått dit och vagnat. Enligt mig fixar han det INTE på egen hand. Kommer han någonsin att klämma dagslurarna utan uppvak med skrik?
Mvh
Kristin
Det var ett tag sedan jag skrev det här inlägget. Lillen har nu blivit 7 v. Jag känner mig mycket tryggare i att klara av hans sömnskarvar, men förundras över att han har dem VARENDA lur FORTFARANDE
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
Lillsprudlis
Hej!
Min lille Victor 3 1/2 månad har uppvak i sina lurar fortfarande. Han vaknar upp, gnyr lite och bökar och sedan somnar han om inom 5 minuter. Jag buffar inte eller vagnar, står och tittar en bit ifrån och avvaktar, lyssnar. Vi har haft problem med ett uppvak på mittenluren fram till för en vecka sedan då han kunde ligga vaken i 30 minuter innan han somnade om (dock inget skrik, utan bara ¨låg och tittade, nån' gång lite gnöl) och då var vi ändå i rörelse på promenad. Nu går det bättre.
Det kommer att bli bättre för er me'
Tänk till en gång extra innan du börjar vagna.
Kram och lycka till
Yvonne
Min lille Victor 3 1/2 månad har uppvak i sina lurar fortfarande. Han vaknar upp, gnyr lite och bökar och sedan somnar han om inom 5 minuter. Jag buffar inte eller vagnar, står och tittar en bit ifrån och avvaktar, lyssnar. Vi har haft problem med ett uppvak på mittenluren fram till för en vecka sedan då han kunde ligga vaken i 30 minuter innan han somnade om (dock inget skrik, utan bara ¨låg och tittade, nån' gång lite gnöl) och då var vi ändå i rörelse på promenad. Nu går det bättre.
Det kommer att bli bättre för er me'
Tänk till en gång extra innan du börjar vagna.
Kram och lycka till
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
kokos skrev:Ja sen hade jag några dagar då jag backade hela tiden och då blir ju lurarna därefter: alltså om man tillåter reaktion så kanske han inte sover varenda minut av sin lur DEN gången. Men då sover han varenda minut av nästa lur istället. Och sen sitter det.
Hej!
Lillen har FORTFARANDE vid 2 mån ålder sömnskarvar och jag är HEMSKT dålig på att backa! Ibland kan ha sova ett pass utan skarvar men det är mer regel än undantag.
Vi har precis börjat med schema, men då han har dessa sömnskarvar som ibland kan hålla på i 45 min-60 min
Nu kommer ni säker säga att jag hamnat i vagnträsket och måste backa, eller hur? Men, han skriker ju så fasligt mycket
Jag är rätt trött på allt vagnande
Hm?????
//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej Kristin!
Glöm inte att hans "skrik" är frågor. Och du ska besvara dem med korta tydliga svar. Korta vagningar till tyst - DÄR saktar du ner med ett par mjuka drag, ett par... och sedan ett skak. Svar på fråga. Svar på fråga. Och backa, för varje gång du märker att han nog faktiskt kanske grejar själv. Inget svar kan också vara ett svar... men inte skrika sig till sömns. Skrika är ju en definitionsfråga och kräver fingertoppskänsla. Men det har du ju!
Jag undrade som du, när lillen var mindre, hur länge har de skarvar? Var innerligt irriterad på dessa skarvar. Fick några bra svar som kan sammanfattas "T Å L A M O D".
När jag tittar i mitt fina excel-ark
ser jag att första dagen jag skrev "Ingen vagning whatsoever!!" var lillen knappt 2,5 månad. Då först började han fatta galoppen om att somna om själv i lurskarvarna. Kvällsluren stökade längst varför jag kortade ner den till 45 min.
Efter det vagnade jag kanske någon gång per dag, olika lurar som stökade. Numer i princip aldrig. En gång i veckan kanske... och snart ska vagnen bort.
Ska länka till trådarna jag syftar till senare. Måste leta först.
Hälsn Carin
Glöm inte att hans "skrik" är frågor. Och du ska besvara dem med korta tydliga svar. Korta vagningar till tyst - DÄR saktar du ner med ett par mjuka drag, ett par... och sedan ett skak. Svar på fråga. Svar på fråga. Och backa, för varje gång du märker att han nog faktiskt kanske grejar själv. Inget svar kan också vara ett svar... men inte skrika sig till sömns. Skrika är ju en definitionsfråga och kräver fingertoppskänsla. Men det har du ju!
Jag undrade som du, när lillen var mindre, hur länge har de skarvar? Var innerligt irriterad på dessa skarvar. Fick några bra svar som kan sammanfattas "T Å L A M O D".
När jag tittar i mitt fina excel-ark
Efter det vagnade jag kanske någon gång per dag, olika lurar som stökade. Numer i princip aldrig. En gång i veckan kanske... och snart ska vagnen bort.
Ska länka till trådarna jag syftar till senare. Måste leta först.
Hälsn Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.